Vandra med militärtält?

Såg på SVTB och ett av dess äventyrsprogram just - snarare 2 faktiskt och började fundera på detta med fjällvandring och annat.

Om man skulle vilja vandra - eller åka skidor och man vill kunna övernatta i det fria,
då är det väl mest vanligt att man har varsitt tält med sig alternativt att man är flera på ett mindre tält.


Men om man skulle plocka med sig ett militärtält, jag får för mig att ett sådant är rätt så stort,
om man skulle ta tältduken på ryggen blir det som en tyngre ryggsäck,
sedan har vi alla övriga delar som ska delas upp per person.

En annan tanke om man var en liten förening som sysslade med sådant här,
man bygger eget tält kanske med möjlighet att dela det i flera stycken, med hjälp av kardborre och dragkedja kanske?

Eftersom man då kan vandra ut i skog och mark, sätta upp tältet och sen kan alla slå sig till ro och äta och sova i tältet tillsammans, då kan man både sova och äta tillsammans i ett tält, kanske man även lyckas få med sig en liten enkel hemsvetsad vedkamin och ett rör som kan sättas upp i en av ytterväggarna på tältet, står kaminen i mitten lär det behövas mycket rör - kanske teleskopiskt rör, kanske tyngre om det blir långt men å andra sidan kan man fälla ihop det.

Men o andra sidan finns det väl tält medd stora förgårdar om man tänker efter, där man ryms flera personer och där man kan sova i egna - sovdelar,

Nån som gjort eget tält? Jag har varit med och sett ett tält bli till, eller snarare en utbyggnad av ett tält kanske.
 
Som jag minns militärens tält var de en plåga att bära över huvud taget. Förutom vikten var ju volymen på allt enorm. Dessutom är de väll ganska dyra.

Är inte en friluftskåta ett bättre alternativ. De verkar ju ha en realistisk vikt att kånka på. Typ Tentipi (moskelkåtan) eller dyl.
 
Grattulerar till att ha starke Adolf i ditt gäng! Det finns en orsak till varför kvm kör kronans tält på lastbil. Vikten och volymen, eller vill du själv ta tältlådan under armen? Vem bär kaminen med rökrör?
Glöm bort din goda ide för den hade inte speciellt mycket att göra med verkligheten.
Go tur med lite mera normala pryttlar.
 
Grattulerar till att ha starke Adolf i ditt gäng! Det finns en orsak till varför kvm kör kronans tält på lastbil. Vikten och volymen, eller vill du själv ta tältlådan under armen? Vem bär kaminen med rökrör?
Glöm bort din goda ide för den hade inte speciellt mycket att göra med verkligheten.
Go tur med lite mera normala pryttlar.


Håller helt med!
Dessutom är tälten vanligtvis byggda runt en kamin, tyvärr är vedtillgången skral på fjället!

Tälten väger bly dessutom och tar plats, jag får inte rum med ett 20 manna utan låda i trunken på min mitsubishi lanser, och du funderar på att bära????
 
men hallå!
det är väl kul att folk intresserar sig för friluftsliv. alla har vi väl börjat nånstans och haft div ideer och gjort en massa misstag. Jag gillar bättre svar i lite positiv anda, vi behöver väl inte messerschmitta oss och försöka skrämma bort folk från utsidan. Lite tips i Odae's stil med tips om Tentipi är väl trevligare.
Bastuper: gör gärna så att du kollar in lite lättare lösningar typ Tentipi, Kanske ni kan fixa nåt själva om ni lyckas fixa en mycket rejäl symaskin. Experimentera och försök, man lär sig en hel del på misslyckanden också. Dock kanske det är bra att experimentera hemmavid så man inte upptäcker att det inte funkar så bra mitt ute i fjället.
MVH Lars

PS. Ursäkta att jag messerschmittar men tyckte det var befogat
 
Jag tillsammans med en till släpade tältduk medans två andra släpade lådan i Älvdalen. De väger nog 100+ allt som allt och om man inte använder pulka skulle jag se det som mycket tungt att kånka på. Varmt och skönt om man har ved dock...

// Jocke
 
Bara VOLYMEN av duken till ett 12-manna gör att jag inte skulle vilja bära det på ryggen. Hur man än viker det så tror jag det är svårt att komma under 1 kubikmeter.

Vikten vet jag inte för jag har aldrig försökt bära ett själv, de är ju så stora att man måste vara två man för att kunna lyfta den ihoprullade duken.
 
Vi har tält 8, med kamin och hink, det fyller bageutrymmet på en Audi 100. Där normal 3p kan ha sitt semesterbagage. Jag lovar att det slås nära farbar väg. Men visst är kaminen tänd guld värd.
Uppskattad vikt på paketets alla delar är ca 50 kg. Hopvikt tältduk fyller mer än en 50kg säck, men sen tillkommer ju markspik, pinnar, torkställning, kamin, rör, topptallrik, hink och mätkedja.
 
Vi har tält 8, med kamin och hink, det fyller bageutrymmet på en Audi 100. Där normal 3p kan ha sitt semesterbagage. Jag lovar att det slås nära farbar väg. Men visst är kaminen tänd guld värd.
Uppskattad vikt på paketets alla delar är ca 50 kg. Hopvikt tältduk fyller mer än en 50kg säck, men sen tillkommer ju markspik, pinnar, torkställning, kamin, rör, topptallrik, hink och mätkedja.

Nyfiken var hittade du ditt tält?
De jag råkar ut för efter lumpen (88/89) har varit 12 och 20 pers tält.
Ditt tält är det mörkgrönt, som de andra 8 pers tälten jag sett?
De tält jag sett/legat i efter lumpen var både bättre skick och mindre använda än de som vi råkade ut för. Men vi överlevde och mått bra i dom även om tempreaturen utanför har varit mellan -30 (S1, Veckholmsfältet) till +30 (Utö)!
 
ÖB har sålt mycket, patrulltält 8 är korrekta beteckningen. Fast spaning och pvjeepkillarna brukade ha.
Mitt är brunt och ett typiskt sitt och kryptält, men varmt och gott, när man kan elda. Helt nytt var det när vi började bruka det. ÖBs priser var låga vill jag minnas.
 
ÖB har sålt mycket, patrulltält 8 är korrekta beteckningen. Fast spaning och pvjeepkillarna brukade ha.
Mitt är brunt och ett typiskt sitt och kryptält, men varmt och gott, när man kan elda. Helt nytt var det när vi började bruka det. ÖBs priser var låga vill jag minnas.

Tyvärr verkar ÖB slutat sälja militärt överskott, dock borde man kunna hitta det hos någon annan, ska men ut ett gäng och fiska regnbåge tex är detta perfekt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.