Vandra i Europa - boktips? Länktips?

Jag skulle vilja vandra utanför Sverige, men kan för lite om hur det är i de olika länderna, t.ex. när det gäller hur lätt/svårt det är att hitta boende och vad det i snitt brukar kosta, var man får tälta och hurpass lätt/svårt det är, om man bör/måste boka boende i förväg eller om man kan räkna med att det finns, hur boendena ser ut (t.ex. matlagnings- och tvättmöjligheter), vilken typ av skor som är lämpliga m.m.

Någon som har tips på böcker, internetsidor etc. som verkligen innehåller aktuella tips och uppgifter om sådant? Jag har sökt på nätet men hittar mest bara reseföretag som säljer färdiga gruppresor, och böckerna jag hittat är mer reseskildringar än faktasamlingar.
 
www.rother.de

Tyvärr är det litet si och så med tyskkunskaperna i Sverige f.n. för just på tyska så finns det kanske största urvalet av vandringsguider för olika områden i Europa (och även utanför Europa).

Det stora förlaget Rother har ett stort urval vandringsguider över främst olika alpområden men även låglandsområden i medelhavsområdet, så den hemsidan kan å det varmaste rekommenderas.
De flesta beskrivningarna är så bra grafiskt dokumenterade att det går att få ut en hel del även med begränsade kunskaper i tyska.
Vissa av böckerna finns även översatta till engelska.

Trevlig "armchair hiking"

seon
 
Set finns en hel del böcker på engelska också, lite beroende på vart du tänker dig. Kolla på amazon.co.uk och sök på Walking guides och Hiking t.ex.

Svaren på dina frågor beror på vilka länder du tänker dig, men t.ex. överallt i Alperna finns det gott om markerade leder, övernattningsmöjligheter, osv.

Det engelska förbundet(?) Ramblers har en informativ hemsida: http://www.ramblers.org.uk/info/info.htm
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.