Patric Sjölund önskar tips on fjällvandring I Europa

Hej alla.

Jag heter Patric Sjölund. Hittade precis det här forumet och som nyfrälst fjällvandrare så undrar jag om nån har tips på bra leder utomlands, funderar på att köra en längre bilsemester till hösten med några vänner (alla har precis som jag nyligen upptäckt hur fantastiskt detta är) i Europa. Någon här som har tips på lite lättare leder eller kanske gjort en liknande resa själv?

Tack på förhand
Patric Sjölund
 
Roligt kör på!

Det handlar om höjdmeter bland bergen, både upp och ner. Som nybörjare råder jag er att inte spänna bågen gör hårt. Ingen utflykt är färdig förrän man hemma skriver ner sina erfarenheter.

Nära oss är bergen brantare i Norge, Polen och Alperna.
Kartstudier är alltid bäst att börja med. Den ekonomiska och fysiska exponeringen man vill utsätta sig för. Den gamla ordningen krypa, gå och springa gäller i allt.
Att hålla nere farten på hemgången brukar vara det allra mest jobbiga och då är man normalt trött ändå.

Börja med några veckoslutsturer på lågland med en bra utsiktknabbe inom räckhåll hemom, då ni inte skrivit var ni utgår från blir konkreta förslag svårt så här men, gröna kartan 1:50 000 finns på biblioteket, i boklådan kan ni få tag på Äventyrskartan över hemmalandskapet, med guide.
Klippigare områden har förare.

Det första ni bör göra är att sätta igång med heldagspromenader och kom ihåg det finns inget dåligt väder, bara fel kläder.
Grattis till en god upptäckt och
go tur
 
Gjorde en sådan tripp för ett par år sedan. Alperna är såklart en stor lekpark för vuxna. Det finns hur mycket som helst att ge sig på i vandringsväg. Vanligast är att gå mellan stugor med vandrarhemsstandard ca €50 hel/halvpension. Ofta inte så långt mellan dem heller. I områden med 4000+-toppar är det ofta många turister. Även vid högsta topparna i respektive land. Om du inte är ute på att plocka höjdmeter är det bra att hålla sig bortom normalvägarna upp. I östra alperna är det också lugnare. Inte lika turist turist som i Zermatt och liknande.
Sloveniens nordvästra hörn skulle jag slå ett slag för. Vackert och mera "orört". Fina breda stigar (mulåsnestigar från WWI). Du kan gå upp på Triglav (Sloveniens högsta) 2900 möh. Endast de sista 300 höjdmetrarna kräver via ferrata-klyka och sele. Om du tänker vandra mest i den gröna zonen, se till att ha med en flora över alperna. Blomsterprakten är bedårande på sina håll. Kul att hitta rariteter och veta vad de heter.

Ett tips att inreda bilen att sova i. Det sparar du en slant på. Motorvägar i Frankrike och Italien kostar per km och är dyra. Billigare i Österrike. Schweiz har årskort ca €35. En hel del betalvägar och tunnlar i Alperna.

God tur.
 
Håller med föregående talare - börja med dagsturer och kortare övernattningar nära hemma.

MEN - på resande fot kan jag varmt rekommendera stugturer i berg. Chamonix är fint och väldigt populärt som utgångspunkt. Kan vara ganska mycket folk, men det är i mitt tycke väl värt 1-2 veckor.

Annars finns det mycket fint runt Spanien också, så bara välja och vraka beroende på årstid och preferens vad gäller temperatur :)

Guide eller inte är väl kanske en smaksak, men själv tycker jag om att få en introduktion till ett område av någon som är riktigt hemma där. Oavsett om det är en dyk-, bergs-, eller skidguide. Har man väl varit någonstans eller tycker sig kunna den typen av område är det sedan väldigt fint att klara sig på egen hand.
 
Patric Sjölund önskar tips on fjällvandring I Europa.

Det är trevligt för vandring i Europa Patric Sjölund.There finns massor av platser för vandring i Europe.

U kan kontakta olika resebyråer samt lokala researrangörer för mer details.Thank dig,
Patric Sjölund.Hope att ha en bra tid framöver för semester.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.