Friluftsliv/vandra "med diabetes"

Hej! Jag undrar om det finns andra med diabetes här på Utsidan och hur ni gör för att hålla blodsockret stabilt när ni t.ex. skall iväg och vandra eller göra annat där ni behöver mycket mindre insulin än vanligt? Hur gör ni för att hålla erat blodsocker stabilt? /Agneta
 
Har du bara hyfsad koll på ditt blodsocker så brukar det gå bra...

Har haft flera deltagare med diabetes på mina fjällturer och sonen (16 år) har också diabetes typ 1 som är relativt välinställd och det fungerar bra. Han brukar dock sänka basaldosen (pump) med 50% under kraftig ansträngning och det kan kanske vara ett tips! Om du själv har pump kan det vara värt att veta att det verkar som att stora höjdvariationer verkar kunna påverka hur mycket insulin som pumpas in. Vi noterade detta speciellt när vi åkte skidor i Österike (Glaciäråkning på 2500 meters höjd).

Ett annat tips är de speciella "energy bars" som tagit fram speciellt för att motverka stora blodsockersvängningar, Extend bar (www.extendbar.com).

Kolla med din diabetessyrra - de brukar ha koll!
Tänk också på att förvara insulinet temperaturkontrollerat. Det kan vara både minusgrader med frysrisk och temperaturer >30 vilket kan påverka insulinets kvalité...

Lycka till.
Vänligen//Dag
 
Hej! Tack för svar! Mitt blodsocker blir lätt svängigt. Jag använder penna. En fråga: Vet din son vid det här laget hur mycket han skall sänka sin dos vid ökad aktivitet eller testar han sig fram? Jag har utvecklat ett program för att hjälpa mig anpassa mina doser, men jag tycker fortfarande det är svårt ibland. Och programmet är ett minnesstöd så om det är första gången jag gör något så måste jag fortfarande testa mig fram. Jag har hört talas om extend så skall kolla upp dem. De skall tydligen vara bra att äta även efter träning för att få kolhydratpåfyllnad under en längre tid!? Hälsn Agneta
 
Det är inte riktigt samma sak med penna

I pumpen har man bara "snabbt" insulin - Novorapid i sonens fall - och det gör att han får ett ganska snabbt besked efter en justering. I sonens fall så brukar han sänka basaldosen - i ditt fall det långtidsverkande insulinet - med upp till 50% vid kraftig fysisk ansträngning. Men nivån styrs ju givetvis av nivån på ansträngningen.

Sonen räknar kolhydrater och den snurran sitter i pumpen. I övrigt testar han sig fram och det verkar fungera.

Du har helt rätt vad gäller den stabiliserade effekten från de aktuella "energy bars". Vi har tom testat dem med gott resultat vid en överlevnadshajk med scouterna (mycket lite mat) och han har legat mycket stabilt trots minimalt kolhydratintag.

//D
 
En sak till

Om du är ovan fjällvandrare så lär du riskera att få extra adrenalinpåslag pga ovan miljö och hög stressnivå. Detta gör att du kan riskera att åka upp i blodsocker - inte ner. Sonen mäter i snitt sin blodsockernivå 4-5 gånger/dag i vanliga fall. Misstänker att du nog får räkna med minst samma frekvens. Se till att ha en reservmätare med och håll batterierna torra och varma så går det säkert bra.

Lycka till//Dag
 
Hej! Jag mäter ofta så det är lugnt :) Kan bli lite avis på personer med pump ibland samtidigt som jag trivs med penna. Men det låter helt klart som lite enklare att få till doserna bra. Coolt att extend funkar så bra, skall absolut testa. Håller på att träna till göteborgs-varvet så jag skall testa lite till det.
Tack för hjälpen! /Agneta
 
På min senaste vandring i Sarek i sommar fick jag minska ner insulinet till hälften ungefär. Delvis beroende på att vi egentligen hade på tok för lite mat med oss relaterat till energiuttaget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Vandra i de Österikiska alperna Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.