Friluftsliv får inte bli något bara för eliten

I grunden en bra artikel, men eftersom det är Aftonbladet så skriver dom även en massa skit och försöker skapa kontroverser....
På seriösa forum är det ingen som hånas när en nybörjare ber om råd.
 
I grunden en bra artikel, men eftersom det är Aftonbladet så skriver dom även en massa skit och försöker skapa kontroverser....
På seriösa forum är det ingen som hånas när en nybörjare ber om råd.
Nu är det ju inte aftonbladets text utan en debattartikel.

Nåväl, i min mening är den viktigaste punkten den här:
Tillgängliggör den tätortsnära naturen. Det är inte den storslagna fjällvandringen som är den viktigaste folkhälsoinsatsen, utan det vardagsnära friluftslivet. Att regeringen strypt anslagen till naturvård rimmar illa med ambitionen att stärka folkhälsan. Återställ naturvårdsanslaget så att naturreservat och friluftsområden kan underhållas och utvecklas i hela landet.

Det finns, och ska finnas, både lättillgängliga och svårtillgängliga friluftsaktiviteter.
Politiken kan göra verklig skillnad med små medel genom att våga fatta beslut kring var på skalan aktiviteter på olika platser ska befinna sig.
Gör vissa områden lätta, bekväma och säkra. Låt andra förbli svåra, obekväma och (faktiskt) riskabla. (Och förstås en massa mellanting)

Finns det naturområden med parkering, kollektivtrafik, dass, soptunnor, vindskydd och eldplatser så kommer de flesta dras dit. Det gör dels att fler kommer ut överhuvudtaget (även om puristerna fnyser åt sådan låtsasnatur), dels att övriga områden får mindre problem med slitage.

Finns det naturområden där allt friluftsliv bara sker på allemansrättens villkor, utan förbättringar och tillrättaläggning, så får även puristerna sin livsluft.

Men den uppdelningen kräver aktiva beslut. Beslut som alltid NÅGON kommer invända mot. Och därför krävs lite politiskt mod och ryggrad.
 
Debatt i aftonbladet Friluftsliv får inte bli något bara för eliten nämner att det funnits en debatt där människor som för första gången vill prova på fjällvandring hånas för sin okunskap, jag har helt missat detta, är det någon som har koll?
Jag tror att det är specifikt den här debatten de syftar på, alltså om en influencer som skulle upp på Kebnekaise. Jag har inte noterat någon debatt där vanliga ovana fjällvandrare har hånats denna sommar.
 
Vet inte heller om jag sett någon som hånats just för att dom är nybörjare.

Det hån och ilska man sett senaste åren har väl mer förknippat med att vissa personer uppträder som om dom är precis dumma i huvudet och dumpar utrustning och skräp i fjällen i stället för att ta med det hem igen.

Personalen Kebnekaise fick väl lägga x antal timmar på att städa upp och transportera övergivna tält, sovsäckar och annat skräp från fjället härom året.

Jagandes renar för att ta selfiebilder på Stekenjokk är väl ett annat exempel på hur illa visst folk beter sig i naturen.
 
Nja, det är väl kanske snarare de som förväxlat fjällräddningen med helikoptertaxi som folk raljerat och irriterats över.
Jag delar inte den bilden med dig. Men den diskussionen finns redan sen tidigare i viss utsträckning :)
 
Tyckte artikeln var rätt bra, i alla fall slutet, men det är ju rätt meningslöst att prata om friluftsliv sån generellt då det involverar så många aktiviteter. Enkla och billiga i närområdet och dyra, komplicerade och kanska farliga långt bort. Många av dem är också gratis och det behövs ingen eller liten tillrättalägning.
 
Härom dagen sökte jag på ett högfjällsområde och reagerade på flera trådinlägg av olika personer som bokstavligen avråder från att gå på glaciär utan glaciärvana.

Den är rolig. :D

Utveckla gärna vad du finner roligt?
Om det är tråden jag gissar på (kamvandring Keb i oktober) så är jag en av dem som avrått och undrar om mina rekommendationer om att vara försiktig kan misstas för att vara roliga.
Var och en får så klart välja sin risknivå och akut räddning i bergen är skattefinansierat även om det orsakatas av okunskap, ohörsamhet mot rekommendationer, otur, dålig planering eller om man vidtagit alla rimliga förberedelser. Så är det inte i alla länder.
Då detta är ett forum och du tycker annorlunda så får du gärna posta dina åsikter.
Att gå på glaciär anser jag inte vara ett elit-projekt, men det kräver viss kunskap eller sällskap med kunskap anser jag, annars utsätter man sig för en onödig risk att ramla ner i en spricka som troligen leder till en komplicerad räddning i svårtillgänglig terräng. Ganska sannolikt även sakdor på den drabbade.
Kan man undvika personligt lidande och samhällskostnader genom kunskap och förberedelse är det väl bra, eller?

/Patrik
 
Utveckla gärna vad du finner roligt?
Om det är tråden jag gissar på (kamvandring Keb i oktober) så är jag en av dem som avrått och undrar om mina rekommendationer om att vara försiktig kan misstas för att vara roliga.
Var och en får så klart välja sin risknivå och akut räddning i bergen är skattefinansierat även om det orsakatas av okunskap, ohörsamhet mot rekommendationer, otur, dålig planering eller om man vidtagit alla rimliga förberedelser. Så är det inte i alla länder.
Då detta är ett forum och du tycker annorlunda så får du gärna posta dina åsikter.
Att gå på glaciär anser jag inte vara ett elit-projekt, men det kräver viss kunskap eller sällskap med kunskap anser jag, annars utsätter man sig för en onödig risk att ramla ner i en spricka som troligen leder till en komplicerad räddning i svårtillgänglig terräng. Ganska sannolikt även sakdor på den drabbade.
Kan man undvika personligt lidande och samhällskostnader genom kunskap och förberedelse är det väl bra, eller?

/Patrik
Nej det var absolut inte riktat mot något du skrivit eller ett enskilt inlägg, i så fall hade jag citerat det. Det var heller inte i den tråden. Jag gjorde en allmän sökning på Sarek Nordtoppen och läste allt jag kunde hitta, så det var spridda skurar i diverse trådar.

Absolut ingen är rolig som uppmanar till försiktighet på glaciärer.

Jag gjorde en humoristisk tolkning av formuleringen på rent språklig nivå: Gå inte på glaciärer utan glaciärvana.

Alltså, jag förklarar min humoristiska läsning av denna formulering: Hur ska du skaffa dig vana utan att ge dig ut och skaffa dig vana.

I nämnda trådar som jag läste i, så reagerade jag på att den här formuleringen var återkommande. Här och där uttrycktes det på ett mer korrekt sätt: Ge dig inte ut på glaciärer utan gedigen kunskap och utbildning om glaciärer. Eller gå med guide.

Parallell till nybörjarfjällvandringsdiskussionen: Det kan ibland finnas en viss ton eller ifrågasättande när någon nybörjare ber om tips, som kan läsas som att man avråder från att fjällvandra utan fjällvandringsvana. Det mer korrekta sättet att uttrycka det är att skaffa sig kunskap. Givetvis måste man, med rätt sorts förberedelser eller i rätt sällskap, kunna ge sig ut och skaffa sig vana.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Christina93 Stormköks brännare får igen gas Allmänt om friluftsliv 39

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.