Bra och billigt friluftsliv

Nu har vi forumet, tack admin, nu kan vi starta kampanjen mot prylhysterin och missuppfattningen att man måste vara utrustad som en polarexpedition för att kunna vandra i fjällen. Mera träningsoveraller på Kungsleden i framtiden. Det som duger i elljusspåret duger även i fjällen är mitt motto. Det funkar bra med nyaste ryggan från dyrbutiken men det funkar minst lika bra med en lånad från grannen. Sans och balans är det som gäller i utrustningsväg, det viktigaste är att man tar sig ut.
 
Först dyrt sedan billigt!

Vad som är billigt är ett relativt begrepp.
Billigt kan bli dyrt i längden om produkten inte håller mer än för ett par turer. Dyrt kan bli billligt om produkten håller i 32 år!
Tex. så hade jag en ryggsäck, Haglöfs Grönland; relativt dyr då den inköptes 1974
Tyvärr så gav ramen upp och gick itu på två ställen sommaren 2007. Den "dyra" ryggsäcken blev således väldigt billig, räknat på antal år som den var i "tjänst"
Likaså med mina gamla trotjänare Lundhags Alaska - kängor som forttfarande är hela trots nästan 30 år, men som tyvärr har "krympt" så jag kan inte ha dem längre. De var dyra att köpa, men blev billiga om man räknar på antal år de hängt med.
Annan utrustning som hållit och fortfarande fungerar och används är mina Trangia-kök, gamla Mora-knivar med mera. Rejäla och billiga.
Med hänvisning till ovan så kan begagnat vara klokt köp!
 
Bra och billigt friluftsliv handlar ju om att komma iväg.

Om man bara kan lägga ut 500 spänn om året på friluftsliv så tar det nog 20 år innan man kommer iväg om man bara ska köpa det bästa.

Nöjer man sig med "Bra och billigt" så kan man komma iväg redan första året.


Billigt och prisvärt är inte samma sak.
 
Bra och billigt friluftsliv handlar ju om att komma iväg.

Om man bara kan lägga ut 500 spänn om året på friluftsliv så tar det nog 20 år innan man kommer iväg om man bara ska köpa det bästa.

Nöjer man sig med "Bra och billigt" så kan man komma iväg redan första året.


Billigt och prisvärt är inte samma sak.
Visst! Är det så!
Idka friluftsliv i närområdet kräver knappst någon särskild utrustning alls! Det räcker med att ta ett paket tändstickor och en bit korv och ge sig ut i hemmaskogarna och grilla om man vill det. Enklare och billigare kan det väl knappast bli.
.
 
Och även där finns pengar att spara om man har tight budget.
Naturupplevelsen finns runt hörnet oxå, man måste inte upp i bergen / fjällen i Långtbortistan.
Ibland får man ju intrycket att har man inte varit på ödslighetspunketn i Puttechoga så har man inte sett något.
Våra vandringsleder i låglandet är ofta fantastiska och lätta att nå för en kort helgtur.
 
Jag är absolut för tanken om att diskutera bra och billigt friluftsliv. Allt som kan bidra till att öka friluftslivet är ju positivt. Dock vill jag lyfta fram säkerhetsaspekten, då detta också är en mycket viktig del av friluftslivet.

Faktum är att alla råd och tips om billigt friluftsliv mycket väl kan vara bra för dem som har en viss erfarenhet. Att förenkla (läs köpa billigare alternativ, minimera prylinnehav osv) är egentligen en nivå som kommer efter erfarenheten om vad man inte behöver. Man ersätter alltså prylar med kunskap.

En person som inte har så mycket erfarenhet men gärna vill testa friluftsliv, kan ju faktiskt åka ut med alldeles för dålig/lite utrustning om han/hon följer devisen att friluftsliv absolut ska vara billigt. Varför kosta på sig syntetunderställ när man kan använda vanliga (bomulls)långkalsonger och t-shirt? Vi behöver inte prata om livshotande scenarier, men väl ytterst otrevliga sådana, vilket gör att han/hon inte fortsätter med friluftliv.

Man ska absolut ifrågasätta saker, t.ex. prylhysterin, men att ifrågasätta utifrån okunskap kan vara farligt (med syftning på de som saknar friluftserfarenhet). Nåväl, det jag ville var att lyfta fram att inte tappa bort säkerhetsaspekten, dvs. behålla mycket fokus på Bra (läs säkert) och inte bara billigt :)

Mvh /Joel
 
Bra&Billigt handlar väl kanske inte främst om att minska den totala kostnaden genom att köpa färre saker?
Sen ska man naturligtvis inte helt sluta ifrågasätta kvaliteten.

Som jag ser det handlar det mera om vettiga produkter som duger. De flesta förstår nog att ett tält för 800kr inte är lika bra som ett för 7000 kr. Men frågan är, behöver man ha ett 7000 kr tält? För de allra flesta duger det förmodligen med ett 800 kr tält...
 
Visst! Är det så!
Idka friluftsliv i närområdet kräver knappst någon särskild utrustning alls! Det räcker med att ta ett paket tändstickor och en bit korv och ge sig ut i hemmaskogarna och grilla om man vill det. Enklare och billigare kan det väl knappast bli.
.

Så sant, så sant.

Ganska konstigt egentligen... uppe i fjällen ser man folk med det allra senaste i utrustningsväg jaga iväg efter nån häftig topp eller nåt tidsrekord att slå.., men hemma i skogen ser man inget folk alls.

Riktigt märkligt med tanke på hur otroligt vacker skogslandskapen i svedala är. Särskilt i bergslagen... :)


Men jag ska erkänna att jag nog lägger pengar på vissa saker... så jag ser absolut inte ned på de som jagar toppar - däremot är det konstigt att så få verkar ha fattat hur fin skog vi har.
 
Idka friluftsliv i närområdet kräver knappst någon särskild utrustning alls! Det räcker med att ta ett paket tändstickor och en bit korv och ge sig ut i hemmaskogarna och grilla om man vill det. Enklare och billigare kan det väl knappast bli.
.

Exakt, och gillar man segling kan man tälja sig en barkbåt. De med racerambitioner kan leka med bilar i sandlådan. Man kan låtsas. Det handlar inte om mänskliga rättigheter, utan ett intresse. Det ena varken utesluter eller ersätter det andra.Gillar man att göra långturer är det ju inte en kilometerslinga i 10 dagar man tänker sig. En dagstur Abisko-Grövelsjön någon?


peter
 
Så sant, så sant.

Ganska konstigt egentligen... uppe i fjällen ser man folk med det allra senaste i utrustningsväg jaga iväg efter nån häftig topp eller nåt tidsrekord att slå.., men hemma i skogen ser man inget folk alls.

Riktigt märkligt med tanke på hur otroligt vacker skogslandskapen i svedala är. Särskilt i bergslagen... :)
Ja mera skogsvandring men det finns tyvärr många tråkiga kalhyggen, lika platta och intetsägande som fjällen *springer och gömmer sig under en gran*.
 
Den här trâden ska väl inte bli en fjällen mot skogen-debatt.
Det viktiga är väl att de som är nyfikna pâ att börja vara ute i naturen inte bara möts av trâdar om strapatser i den övre delen av svârighetsskalan, utan att det gâr att finna saker att göra även närmare hemmet och till rimlig initialkostnad.
 
Håll er till saken!
Jag förutätter att trådskaparen önskar att det diskuteras att köpa billiga grejer och göra billiga resor.
Skogen mot fjällen diskussionen är ju helt ointressant i den aspekten att vi bor i olika delar av landet.
En Dagstur i Abisko kan ju mkt väl vara aktuell för den som bor i Abisko med omnejd medans den är inaktuell för en Skåning som jag.

Håll er till det som är bra och billigt oavsett förutsättningar!

//Peter (som är väl medveten om att vi har olika förutsättningar)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicke45 Om att boka billigt boende för ryggsäcksresande Allmänt om friluftsliv 0
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.