Friluftsliv som metod

Hej!
Jag är en tjej som pluggar till fritidsledare med inriktning skid- och utomhuspedagogik i närheten av Östersund. Vi ska ha praktik nu i vinter och jag är väldigt intresserad av friluftsliv som metod. Alltså inte sälja friluftslivets härlighet för pengar utan för att nå det där andra inom friluftsliv som vi flesta utövare är ute efter och som kan ha stor betydelse för exempelvis stökiga ungdomar, inaktiva männsikor, med flera. Pratar bland annat gemenskap, njutning, aktivitet, lugn.

Är det någon som har något konkret tips så hör jättegärna av er!!!!

Vinterhälsningar Anna
 
Hej!
Jag är en tjej som pluggar till fritidsledare med inriktning skid- och utomhuspedagogik i närheten av Östersund. Vi ska ha praktik nu i vinter och jag är väldigt intresserad av friluftsliv som metod. Alltså inte sälja friluftslivets härlighet för pengar utan för att nå det där andra inom friluftsliv som vi flesta utövare är ute efter och som kan ha stor betydelse för exempelvis stökiga ungdomar, inaktiva männsikor, med flera. Pratar bland annat gemenskap, njutning, aktivitet, lugn.

Är det någon som har något konkret tips så hör jättegärna av er!!!!

Vinterhälsningar Anna

Skickar dig min jättebreeeeeeda hemsida, den har lite brister, men något kul kanske du hittar där..
 
För ganska många år sedan fanns (finns kanske kvar ännu) något som jag tror kallades för Hassela-kollektivet. Hassela blev omtalat i TV och press för sina goda resultat. Kollektivet var ett behandlingshem för ungdomar med drogproblematik. Äldre, före detta missbrukare, var handledare på kollektivet.
Vet att det bland annat ingick att genomföra en fjällvandring tillsammans i behandlingen.
 
Boktips

Här är 2 tips på 2 bra böcker om, både med konkreta tips och inspiration

Friluftslivets Pedagogik av Brugge, Glantz och Sandell

Simple Life av Roger Isberg

De jag träffat som jobbat med människor i friluftslivet och där målet har varit hälsa eller vägen till ett bättre liv. Ofta handlar det om att ge människor tillräcklig kunskap och sen ge sig ut som grupp på lite färder i naturen. Saker som att slöjda eller tillverka saker själv är rena terapin för många människor och här finns mängder av saker att göra och behöver inte vara avancerat att tälja är ren meditation för många människor och ger dem saker som stolthet över att ha gjort något och en chans att glömma allt och bara fokusera på den där skeden.

Det finns massor av saker att göra men först måste man veta vad målet är...?
 
Att jag började med friluftsliv var nog min skolas förtjänst. Det var för att några lärare tyckte om att vandra som det hela föddes, tror jag. Under hela högstadiet anordnade skolan med en vår och en höstvandring. För att få med så många elever som möjligt så genomfördes den på skoltid typ torsdag/ fredag. Utrustning löstes med att skolan hade köpt in ett hundratal ryggsäckar, liggunderlag, tält och trangiakök, så det var aldrig några problem med att man var tvungen att köpa egna grejer, till alla föräldrars glädje...
Det där sågs ju som en kul grej och så var det ju kanon att slippa lektionerna, för de som inte ville följa med fick gå till skolan, men jag kan lova att det var massor utav peppning från alla lärare om att man skulle hänga med. Under båda vandringarna, som gick längs Sörmlandsleden i anslutning till Norrköping, så var det ett hundratal elever som var med och uppemot tjugo lärare, så det var livat i skogen kan jag lova..! Eftersom man fastnade för friluftslivet istället för mellanöl och mopeder så blev lärarna än mer måna om oss hängivna. Vi var ett femton tal elever som hade friluftsliv som "frittval" och skolan tog in en rutinerad friluftsguid att lära oss allt som vi behövde veta. Vi fick själva anordna vandringar på skoltid och för att kunna vara ute på vintern så köpte skolan in en pulka och ett armetält med kamin. Skidor fick vi låna via fritidgården som samarbetade med skolan.
Tyvärr så har "eldsjälarna" slutat eller gått i pension så idag finns det nog ingen friluftsaktivitet kvar på min gamla skola, men jag är övertygad om att prylarna ligger kvar i källaren och har så gjort i nästan 30 år.
Jag och flera utav mina gamla skolkompisar umgås fortfarande ute i skogen och gissa om vi kan berätta den ena historian efter den andra och minnas...
 
friluftsliv som metod

om jag säger så här på din fråga är att få varje deltagare att möta sig själv genom att vara själv i grupp fast bara i små grupper om åtta personer i varje.
sedan finns det mycket som man kan göra själv eller i grupp. typ måla, slöjda, sjunga, berätta, spåra djur, djupa filosofier och tanke. sy sin egen utrustning. olika bivaker som man tillverkar i skogen matlagning.
 
Tror själv på att "extrema aktiviteter" (klättring är det jag kan referera till) kan ha stor betydelse vid rehabilitering av missbrukare.
Om jag inte minns fel har det gjorts studier (tror det var i Göteborg) där man visar att (vissa) klättrare kan ha samma brist på vissa signalsubstanser i hjärnan som alkoholister.

Kick som kick.


Johnny
 
Hej!
Jag är en tjej som pluggar till fritidsledare med inriktning skid- och utomhuspedagogik i närheten av Östersund. Vi ska ha praktik nu i vinter och jag är väldigt intresserad av friluftsliv som metod. Alltså inte sälja friluftslivets härlighet för pengar utan för att nå det där andra inom friluftsliv som vi flesta utövare är ute efter och som kan ha stor betydelse för exempelvis stökiga ungdomar, inaktiva männsikor, med flera. Pratar bland annat gemenskap, njutning, aktivitet, lugn.

Är det någon som har något konkret tips så hör jättegärna av er!!!!

Vinterhälsningar Anna

Robert Baden-Powells lilla projekt byggde ju på friluftsliv och om jag inte minns helt fel gick det b.l.a. ut på att hålla grabbar borta från gatan, ge dem en meningsfull fritid och sunda värderingar. Och man kan nog i allra högsta grad kalla det för framgångsrikt.. för du har väl hört talas som scoutrörelsen? Men det kanske inte var exakt det du söker!?
 
Jag tolkar Anna som att hon letar praktikplats!? Jag antager någon i klassen redan norpat STF Kebnekaise eller? För där får du ju både skidor och metodik i den bästa av vintermiljöer. STF är ju en ideell organisation så syftet är ju av godhet och inte av vinstintresse.
 
Friluftslivet i föräldraskap

Som förälder (och lärare) ser jag friluftslivet som en metod att bygga individer. När man håller sitt späda barn i handen kan det vara svårt att tänka sig att det 18 år senare skall vara en självständig individ redo att klara vuxenvärldens utmaningar, men det är just det som är vår uppgift.
I friluftslivet lär sig barnen en hel del färdigheter och erfarenheter som är viktiga som vuxna, för att sedan inte tala om den psykologiska biten med självförtroende och självkänsla.

Olika saker ges i olika åldrar

Spädbarnsåren handlar mest om intryck. Dofter, ljus, ljus, textur, värme, kyla. De får de aldrig med nog så genomtänkta plastleksaker i ett rum.

Småbarnsåren handlar om att uppleva, fantisera, leka, träna motorik, socialt samspel. Naturen är en underbar miljö för det. Det handlar också om att ge utmaningar och börja bygga upp barnets känsla av: jag vill, jag kan, jag duger, jag vågar.

Detta arbete fortsätter när barnen blir större. Jag anser att dessa utmaningar, lite jobbiga men alltid möjliga att klara, bygger en beredskap att också tackla andra problem i vardag och skola. När det blir tufft kan man välja att jobba på och komma ut på andra sidan eller vända i dörren. Den glädje barnet utstrålar när det t ex har orkat upp på en topp är obetalbar och erfarenheterna att kämpa har de med sig när något är svårt i matematiken. Dessutom lär de sig planera, att kompromissa med andra och självständigt genomföra sina projekt. Ju äldre desto större självständighet.

Lite om mina tankar.

Lycka till
AV
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.