Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur

Hej!
Jag är i flyttartagen och undersöker var i landet jag skulle trivas. Bor just nu i Göteborg men här är för dyrt, för mycket trafik och för långa avstånd till fin natur. Jag vill flytta närmre naturen och gillar kuperad mark, sjöar, berg och skog. Jag har ett intresse för naturfotografering, fågelskådning och vandring.

Jag vill bo på landet utanför en stad/ort med fin natur, bra friluftsliv, lite kultur, hyfsade bostadspriser (tänk bort innerstadslägenheter), öppna människor och bra med jobb. Jag vill ha någorlunda varierande årstider och lite snö på vintern. Det vore också skönt om det gick att ta sig hyfsat lätt till andra delar av Sverige då jag har familj, släkt och vänner i andra delar av landet. Haha, kanske är höga krav jag har men drömma får jag iaf göra!

Jag har bott i Norrbotten innan och även om det var supervackert och skönt med lugnet så är vintrarna lite för långa. Det ligger också för långt bort från min familj som bor i södra Dalarna och Stockholm. Well, jag gillar framför allt Småland och landskapen från Dalarna samt uppåt i landet. Jag kan så klart alltid åka på semester om jag skulle sakna något av det jag söker i naturväg. Det kanske inte går att få allt och huvudsaken är att man trivs... Jag försöker att tänka: Hur kommer min vardag att se ut? Ni som bor i fjällmiljö, hur fotar vandrar ni till exempel. Blir ni mätta på fjäll-landskapet då ni omges av det jämt? Ni som bor i Småland, hur är vintrarna där?

Så, vart skulle jag kunna bo? Jag letar även jobb så vet ni nån som vill anställa på er ort/i er stad så får ni gärna säga till. Jag skippar jobb inom restaurang, reklam och social omsorg. Trivs bäst med något praktiskt.
Allt gott!
 
Jag vill också ha precis allt, och jag är inne på att ett litet hus i en sluttning med lite utsikt någon halvtimme utanför Östersund kan vara ett utmärkt slutmål. Svårt att hitta en likvärdig kombination av hyggligt levande stad, jobb, kommunikationer och friluftsutbud inom en rimlig radie.

Dyrt nära stan visserligen, men bara det blir en liten biltur faller priserna rejält.
 
Hej!

Min sambo och jag flyttade från Göteborg för ca 20 år sedan. Först flyttade vi till Sunne i Värmland. Bodde där i 6 år.
Nu bor vi i Lindesberg, 4 mil norr om Örebro.
Min sambo har pendlat till Örebro i 13 år, men är nu pensionerad. Jag har jobbat i Lindesberg kommun.
Vi är medlemmar i STF, tidigare även i Friluftsfrämjandet. Min sambo är medlem i Naturskyddsföreningen.
Om din familj finns i södra Dalarna och i Stockholm så finns det ju ett område där emellan med "halvstora" orter, med natur inpå knutarna och hyfsat med kultur. Vi brukar säga att vi har inte råd att flytta till en storstad. Här bor vi bra och billigt. Vill vi åka till en storstad några dagar så har vi råd med det.
Vandrar, cyklar, åker längdskidor och långfärdsskridskor. Men vandrar mest för det är det som sambon gillar bäst.
Jobb och bostad är ju viktigt att få, liksom likasinnade kamrater.
Ja, mitt förslag är att titta på orterna Nora, Lindesberg, Ludvika, Fagersta, Avesta...ja, du förstår.
Sök jobb först!
Därefter bostad, sen ger det sig med tiden.
Jag är en värmlänning i "förskingringen" och vi brukar säga: Det ordnar sig, å gör det inte dä så kvetter dä.
 
Senast ändrad:
Uigeadail: Det låter härligt, kanske är det där jag ska bo. Hur långt måste man åka med bil för att hitta billigare bostäder?

Christer61: Värmland är härligt, kul att ni hittade ett ställe att trivas på. Alltså, jag är från Avesta och jag är inte ett stort fan av dessa bruksorter. Fagersta och Ludvika är faktiskt inte några trevliga städer tycker jag. Hela Västmanland och Närke går bort för mig, jag dras bara inte till dessa landskap. Jag måste inte bo precis där min familj bor, jag kan lätt bo minst 20 mil ifrån dem. Jag menar bara att just Norrbotten är lite väl långt från min familj. Jaja, jag hittar nog min drömplats snart! Bra tankesätt förresten, det ordnar sig alltid och är inte hela världen!
 
Svårt att tipsa om städer man inte bor i.. Trivdes bra i Karlstad när jag bodde där. Jättefin och omväxlande natur nära inpå stan; norra vänerskärgården, djupa skogar och brutna kulturlandskap. Hyfsat nära till lite mer "vildmarkslik" natur i Bergslagen och Norra värmland. Stora fina naturreservat med vindskydd, kojor och ved. Drygt två timmar till fin skidåkning. En halvdags körning till närmaste fjäll, Sälen och Fulufjället och några timmar till så var man i riktiga fjällen i Jämtland. Utanför Karlstad ligger ett gäng mindre orter, som har hyfsade bopriser men lämnar lite att önska gällande stadsmiljön. Utbudet i Karlstad är helt okej.

Flyttade till Ljungby i Småland nyligen. En mindre ort med helt okej förutsättningar till friluftsliv. Storskogen och ödslig natur hyfsat nära inpå, nära stora sjöar så som Bolmen och Åsnen med möjligheter att paddla och fiska. Går att åka till havet på bägge kusterna över dagen. Saknar dock att ha fjällen inom rimligt avstånd.

I år är vintern här i Småland mycket bra. På höglandet har de upp mot 2 dm snö, här dock bara nästan decimetern på sina håll. Men förra vintern var inte lika snörik och kall när nere. När vi var och kollade på huset vi köpte några gånger var det bara grått och mulet och surt, alla gånger. Så det kan nog variera kraftigt. Värmland är mycket snösäkrare ju längre upp man kommer.
Höglandet; Nässjö, Eksjö osv. brukar väl alltid iofs ha snö någon period varje vinter.
 
Örebro

Hej!
Jag är i flyttartagen och undersöker var i landet jag skulle trivas. Bor just nu i Göteborg men här är för dyrt, för mycket trafik och för långa avstånd till fin natur. Jag vill flytta närmre naturen och gillar kuperad mark, sjöar, berg och skog. Jag har ett intresse för naturfotografering, fågelskådning och vandring.

Jag vill bo på landet utanför en stad/ort med fin natur, bra friluftsliv, lite kultur, hyfsade bostadspriser (tänk bort innerstadslägenheter), öppna människor och bra med jobb. Jag vill ha någorlunda varierande årstider och lite snö på vintern. Det vore också skönt om det gick att ta sig hyfsat lätt till andra delar av Sverige då jag har familj, släkt och vänner i andra delar av landet. Haha, kanske är höga krav jag har men drömma får jag iaf göra!

Jag har bott i Norrbotten innan och även om det var supervackert och skönt med lugnet så är vintrarna lite för långa. Det ligger också för långt bort från min familj som bor i södra Dalarna och Stockholm. Well, jag gillar framför allt Småland och landskapen från Dalarna samt uppåt i landet. Jag kan så klart alltid åka på semester om jag skulle sakna något av det jag söker i naturväg. Det kanske inte går att få allt och huvudsaken är att man trivs... Jag försöker att tänka: Hur kommer min vardag att se ut? Ni som bor i fjällmiljö, hur fotar vandrar ni till exempel. Blir ni mätta på fjäll-landskapet då ni omges av det jämt? Ni som bor i Småland, hur är vintrarna där?

Så, vart skulle jag kunna bo? Jag letar även jobb så vet ni nån som vill anställa på er ort/i er stad så får ni gärna säga till. Jag skippar jobb inom restaurang, reklam och social omsorg. Trivs bäst med något praktiskt.
Allt gott!


Nånstans i Närke!!!

Kilsbergen är helt fantastisk vildmark året runt. Snösäkert vintertid. Alltid lugnt och tyst och känns ofta längre norrut än det är. Bergslagsleden är lång och går i underbar natur Hjälmaren är underbar för kajakpaddling. Örebro erbjuder kultur och jobb. Bra kommunikationer med tåg och bil åt alla håll.
Rekommenderas!!!!
 
Gregorius: Ursäkta mitt sena svar här, jag har jobbat hemskt mycket senaste tiden och inte hunnit med annat. Jag förstår att det är svårt att tipsa om städer man inte bor i. Jag var dock ute efter de människor som har erfarenheter av att bo i de städer som intresserar mig. Men fint att du ändå försöker. Värmland verkar underbart faktiskt. Jag kanske borde söka mig dit, får kolla upp saken.

Småland är ju väldigt fint men där finns ju inte fjällen. Hur är det med berg och utsikter i Småland? Jag vill ju ha lite kuperade marker och älskar dramatiska miljöer, bör nog gå på den känslan i så fall! Fast jobb måste jag ju ha förstås!


D300: Kilsbergen verkar fantastiska! Närke är säkert jättefint men jag känner mig inte dragen dit. Men tack för tipset!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Kimberry Söker friluftsvänner! Allmänt om friluftsliv 1
Toptre Tjej söker äventyrskompis i västsverige Allmänt om friluftsliv 1
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
Corneliusson Söker enslig plats för camping Allmänt om friluftsliv 21
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
Mummis Söker de som vintervandrat 50mil+ Allmänt om friluftsliv 1
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
niklasaxelsson Söker en "öde ö" i svenskt vatten Allmänt om friluftsliv 33
krokben Söker sällskap! Allmänt om friluftsliv 2
hehebw Nybörjare söker kunskap Allmänt om friluftsliv 4
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
aventyrare69 Söker nya friluftsvänner i Stockholmstrakten Allmänt om friluftsliv 2
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
ThereseTilly Söker nya kompisar i Gbg Allmänt om friluftsliv 53
Fredrik_Lindell Söker multisport tävlingspartner Allmänt om friluftsliv 0
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
Hilleberg söker säljare Allmänt om friluftsliv 0
Newlin Söker nytt krypin. Luleå denna gång! Allmänt om friluftsliv 1
stixboll Söker friluftskompisar i Jönköping! Allmänt om friluftsliv 1
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
HenkeBernie Tips om fjällstuga Allmänt om friluftsliv 3
Tobbe C Tråd för tips av kartverktyg Allmänt om friluftsliv 34
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
på tunn is Tips för lyxigt lägerliv (kanot) Allmänt om friluftsliv 14
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
Yakherden Mera tips tack! Denna gång: Sølen Allmänt om friluftsliv 0
Olanor Tips kebnekaise runt 7-8 dagar Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6
andersmossing Tips: friluftsskola Allmänt om friluftsliv 0
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
behedwin Tips på nätbutiker Allmänt om friluftsliv 9
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
saraabeiramar Tips för en 3 dagars tur i december önskas Allmänt om friluftsliv 11
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Aekma Tips på billiga småflaskor, 5ml och uppåt Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.