Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen

Ny här och ovan vid att faktiskt skriva på internetforum. Men skulle behöva lite tips på vad jag kan hitta på utomhus om dagarna. Det är nämligen så att jag blir sjuk av mörkret och behöver komma ut om dagarna när det är ljust. Har fått i uppdrag från min vårdkontakt att spendera tiden mellan 10 och 14 utomhus. Men vad hittar man på? Jag har lite friluftsgrejor, så jag borde inte behöva frysa. Men hur spenderar man tiden? Tänkte att jag skulle försöka läsa lite, men kan inte bara sitta still och läsa utomhus så länge, då kommer jag frysa hur väl klädd jag än är. Har ni tips?
 
Gå en tur i skogen, gör upp en eld och värm soppa, dryck eller annat, sitt vid elden tills den börjar falna, gå hem igen.
Mentalt vilsamt, fysiskt stärkande -och dina timmar ute har gått. :)
Låter mysigt nog, men är det inte svårt att hitta ved? Finns ett par vindskydd i närområdet med färdiga eldplatser där man faktiskt kan göra upp en eld enkelt, men tänker att allt är surt nu... Tack för ditt svar i alla fall, ska absolut köra på det åtminstone några dagar :)
 
Köp en säck ved på närmaste bensinmack, Granngården eller liknande. Då är den torr och lätt att elda med. Räcker länge om du tar med 4 - 5 vedträn per gång. Du behöver en Morakniv eller liknande för att göra mindre "tändstickor" från veden.
Eller ta med några vedträn hem om det finns på eldplatsen, låt dom torka inne och kom tillbaks till samma plats efter några dagar med torra vedträn.
 
Köp en säck ved på närmaste bensinmack, Granngården eller liknande. Då är den torr och lätt att elda med. Räcker länge om du tar med 4 - 5 vedträn per gång. Du behöver en Morakniv eller liknande för att göra mindre "tändstickor" från veden.
Eller ta med några vedträn hem om det finns på eldplatsen, låt dom torka inne och kom tillbaks till samma plats efter några dagar med torra vedträn.
Tack! Det var ett jättebra tips!
 
Varför inte långa promenader? Blir kanske ännu mer spännande om man sitter med karta och prickar ut ställen i närområdet man vill utforska och sen ta sig gående dit och tillbaka. Ta med en ryggsäck med matsäck.

Skickat från min J9110 via Tapatalk
 
Nu under coronakarantäntider brukar jag helt enkelt tänka att skogen är mitt vardagsrum. Tar långa promenader varje dag och utforskar närområdets skogar. Är ute så länge jag känner, ibland halva dagen ibland en kortis. Tar med lunch i mattermos eller varmt te, bok och hörlurar och sätter mig nånstans och lyssnar eller läser precis som jag skulle gjort hemma. Eller pratar med folk på videosamtal. Gör eld ibland fast oftast inte. Och tar med tillräckligt varma kläder så man kan sitta stilla en stund. Annars om man fryser kan man ju t ex lyssna på ljudbok och varva promenader med stillasittande.
Eller gör ”ingenting”, när jag väl är ute så blir det ändå ofta så att jag tycker bäst om att bara lyssna på naturen och tänka istället för att fylls tiden med saker.
Så tips är att helt enkelt bara göra det du ändå skulle gjort inomhus, utomhus istället. Även om du sitter och spelar mobilspel vid en fin sjö är det bra mkt bättre än att göra det inomhus i ett muggigt vardagsrum.
 
Jag har själv inte gjort detta på ett tag men geocaching kanske skulle passa. Det finns både lätta, svåra och utmaningar...
Annars tycker jag att det är skönt att fiska.
 
Det här kanske är som att svära i kyrkan men... Pokemon Go funkar bra om man inte har en skog/strövområde i närheten. Går att fördriva timmar med det och det ger en viss tillfredsställelse att fånga och få ju mer du rör på dig. Inte alls bara för barn!
 
Fiska kanske?

Om du gör lite research så borde du hitta ett antal mer eller mindre lättillgängliga fiskesjöar i din närhet. Där försvinner lätt massor av timmar och med lite tur får du med en nyttig middag hem.

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Foss Friluftsroadtrip i norra sverige - tips på aktiviteter? Allmänt om friluftsliv 0
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
behedwin Tips på nätbutiker Allmänt om friluftsliv 9
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
Aekma Tips på billiga småflaskor, 5ml och uppåt Allmänt om friluftsliv 5
MattiasSerpent Tips på Område? Allmänt om friluftsliv 0
Jojosurf Tips på bra Damasker? Allmänt om friluftsliv 4
lynne99 Tips på äventyr för ungdomar! Allmänt om friluftsliv 3
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
Nipon Tips på små leder och andra sevärdheter i Norrboten? Allmänt om friluftsliv 15
arc Tips på site att testa utrustning Allmänt om friluftsliv 1
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
Johan Åberg Tips på friluftsaktivitet tack. Allmänt om friluftsliv 7
nlinden tips på mat. Allmänt om friluftsliv 10
utenörden Tips på 50-årspresent??!! Allmänt om friluftsliv 8
rednose Tips på vindskydd med eldstad??? Allmänt om friluftsliv 2
sarling Tips på vegetarisk mat på expeditionen Allmänt om friluftsliv 9
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
HenkeBernie Tips om fjällstuga Allmänt om friluftsliv 3
Tobbe C Tråd för tips av kartverktyg Allmänt om friluftsliv 34
på tunn is Tips för lyxigt lägerliv (kanot) Allmänt om friluftsliv 14
Yakherden Mera tips tack! Denna gång: Sølen Allmänt om friluftsliv 0
Olanor Tips kebnekaise runt 7-8 dagar Allmänt om friluftsliv 5
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
andersmossing Tips: friluftsskola Allmänt om friluftsliv 0
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
saraabeiramar Tips för en 3 dagars tur i december önskas Allmänt om friluftsliv 11
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Jojosurf Tips ryggsäckar & sovsäckar? Allmänt om friluftsliv 20
MoaH Tips om tältvänlig sjö nära Uppsala? Allmänt om friluftsliv 4
7S TIPS: Strava Global Heatmap Allmänt om friluftsliv 1
patricsjölund Patric Sjölund önskar tips on fjällvandring I Europa Allmänt om friluftsliv 4
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.