Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg

Hallå! Jag är nyinflyttad till Växjö och söker nu tips på vattendrag inom eller i närheten av Kronobergs län där man kan komma undan folk och fiska lite mer i fred. Jag har noll koll på området, och har ännu inte hunnit utforska någon sjö.

Att det finns ett gäng sjöar runt Växjö har jag sett och förstått, men jag skulle gärna hitta någon dit inte alla tar sig. Det får mer än gärna krävas en längre promenad och finnas tältmöjlighet i närheten.

Det gäller huvudsakligen spinnfiske, men då jag även har ett flugspö jag vill lära mig använda tar jag gärna emot tips på vattendrag som passar även detta.

Är det någon som känner till något bra vatten i området där man slipper undan folk, och kan få spendera en dag/helg ute?

Bor i Dalarna, men - använd google maps, jag har hittat väldigt många pärlor på det viset. Både vad gäller fiskeplatser men kanske främst för att hitta "storskogar" att ströva och tälta i. Jag kollar även mycket på gröna kartan i view ranger, letar efter ställen med långa avstånd till vägar. Det är smått overkligt vad mycket fint man hittar bortanför stigar, leder och vägar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
View Ranger var nytt för mig, men den är ju helt fantastisk! Så mycket enklare att se än vad jag tycker att Google Maps varit. Stort tack för tipset!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips