Tips på start/slutpunkt för 1 vecka i Hardangervidda

Hejsan

Jag och en vän planerar en tur på ca 1 vecka i Hardangervidda i Augusti, där start- och slutmål ska vara samma då vi tar oss dit med bil.

Jotunheimen har jag lite koll på, men Hardangervidda har jag haft svårt att få någon bra koll på vad gäller bra punkter att starta från och fina leder. Lite långsamt lufsande på max en mil om dagen är väl ungefär vad jag kan räkna med att vi kommer hålla.

Önskvärt är att det ska vara lite folk. Trolltunga och Predikstolen är väl sevärdheter som drar folkmassor i klass med Besseggen. Det är inte jätteviktigt att se dem, men om vi ska göra det så ska det gärna vara i början på turen, men mer avskildhet efteråt.

Vi vandrar gärna oledad också, om terrängen tillåter det. Jag har förstått det som att de östra delarna av Hardangervidda är flackare, men området verkade även genomsyrat av vattendrag och sjöar, så jag skulle vilja veta mer om hur det är att vandra oledat där innan jag drar upp en rutt.

Tips mottages tacksamt.
 
Jag har inte varit där men sitter och planerar lite på en tur dit.
Några alternativ att parkera bilen på som jag hittat är:

Synken / Stegaros - östra sidan
Rjukan - med lift upp på fjället
Middalsbu
Skjeggedal - om ni vill starta vid trolltunga
 
Hallå!

Det här är min absoluta favoritväg att gå på Viddan,

Kinsarvik-Stavali-Torehytten-Hårteigen-tyssevassbu-trolltunga-odda.

Går att gå den sträckan utanför leden som går, finns många möjligheter. Glöm inte att bada badtunna vid Stavali, bo i Torehytten och njut av utsikten, det är ett måste att bestiga Hårteigen och sen tältar ni precis innan det börjar slutta nedåt mot trolltunga (några km innan). Sen går ni upp tidigt och är på trolltunga vid soluppgången och slipper alla turister.

Ta sen bussen från Odda till Kinsarvik eller lifta med någon!
 
Hej!

Vi tänkte gå den här vägen om 2 veckor. Vet du om det är en tydlig led mot trolltunga från Tyssevassbu? Tips på bra tältplatser innan man kommer till Trolltunga? Var i Kinsarvik kan man parkera? :)

Mvh
Julia
 
2009 gick jag från Haukeliseter till FInse. Turen skulle ha varat 8 dagar, men det blev 6 -- p g dåligt väder tog jag en genare väg. Bilder finns på huthyfs.com

Iår hade jag tänkt gå Finse till Finse, en rundtur i 9 etapper med vissa improvisationsmöjligheter. Första etappen skulle gå från Finse till en utsökt lägerplats nära Rembesdalsseter, som däremot är ett rätt fult ställe. Tanken var att få med mer av Vestvidda än den gången.

Men kanske några kilometer från det tänkta etappmålet, en plats markerad med S (sommarbro) gv jag upp. Efter den rätt långa och höga hängbron följde en sluttande stock, kanske 20*20 - 30*30 cm i genomskärning, våt och hal dessutom. Två män jag mötte sa att de lyckats ta sig över sittande.

För 20 år sen, i Arjeplogsfjällen, kröp jag en gång över en vild fors på en provisorisk platt metallbro, ungefär lika bred som jag själv, med kanske 15 kg på ryggen, stirrande rakt ned i det virvlande infernot. Det får räcka som prestation och idag skulle jag aldrig göra om det. Och den här konstruktionen skulle jag inte gett mig på ens då.

Så jag vände tillbaka nästa dag till Finse, köpte en karta över Skarvheimen och gjorde en kort tur där. Hade glömt hur stenigt det var där, men det var ju också 5 år sen jag sist var i Norge.

http://www.huthyfs.com/nor08/pages/50.html
http://www.huthyfs.com/hard09gal/index.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...