Hej!
Jag åker till Sydafrika i mitten av November och stannar en månad. En vecka har jag vikt helt åt Krugerparken. Vi kommer att hyra bil och köra runt och bo så billigt som möjligt i parken. Jag har läst allt jag kan komma över men har fortfarande lite oklarheter.
Vad är det billigaste sättet att bo på i Kruger? Det finns tältplatser; men finns det färdiga tält uppsatta där som man hyr? De känns väldigt besvärligt att släpa tält/sovsäckar/liggunderlag med sig hela vägen till Sydafrika och sedan använda dem bara en vecka.
Frågor om kost och logi:
Frågor om Kruger i allmänhet:
Alla andra tips om Sydafrika är också välkomna. Vi ska som sagt vara där i en månad
Jag åker till Sydafrika i mitten av November och stannar en månad. En vecka har jag vikt helt åt Krugerparken. Vi kommer att hyra bil och köra runt och bo så billigt som möjligt i parken. Jag har läst allt jag kan komma över men har fortfarande lite oklarheter.
Vad är det billigaste sättet att bo på i Kruger? Det finns tältplatser; men finns det färdiga tält uppsatta där som man hyr? De känns väldigt besvärligt att släpa tält/sovsäckar/liggunderlag med sig hela vägen till Sydafrika och sedan använda dem bara en vecka.
Frågor om kost och logi:
- Billigaste/mest praktiska sättet att bo på? (slipper gärna släpa på campingutrustning)
- Billigaste sättet att äta i parken? Jag har hört att resturangerna är usla. Hur går det att själv laga maten i parken; vad behöver man ha med sig och vad finns på camperna? Vad är enklast/mest praktiskt?
- Har hört talas om att bilar med "roof tents" är populärt. Vart hur man sådana bilar? Är det ekonomiskt försvarbart på en backpacker budget?
Frågor om Kruger i allmänhet:
- Vi kommer till Kruger på sommaren, som vad jag förstår är högsäsong. Har hört att det då ska vara lugnare att åka till norra delen av parken. Någon som bet hur det är? Missar man alla djur då? Jag slipper gärna människor/och avskyr att stå i kö osv och åker gärna en bit för att slippa massan. Finns det bra ställen att se big five längre norrut/bra ställen att bo på.
- Tips på vad man ska se och vart man ska åka i Kruger.
Alla andra tips om Sydafrika är också välkomna. Vi ska som sagt vara där i en månad