Fjällöpning i sommar

Hej. Jag är sugen på att göra en fjällöparäventyr i sommar. Tanken är 3 löpardagar och minimalt med packning och bo på fjällstationer/fjällstugor. Jag vill också kunna köpa all min mat på plats för att slippa släpa på för mycket packning. Tanken är att ha det bekvämt och att få njuta av fantastiska vyer och härlig löpning.

Dagssträcka runt 2 mil är hanterbart. Jämtlandstriangeln checkar av alla krav men det vore kul att se nått annat/nytt. Vad har ni för tips?

Ammarnäs - Hemavan om du kan tänka dig 4 löpardagar och en lite längre första dag. Ammarnäs - Serve 27 km, Serve - Tärnasjön 14 km, Tärnasjön - Syter 14 km, Syter - Hemavan 22 km.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Detta har jag gjort vid två tillfällen! Första gången 2007.
Kläppen-Helags-Sylarna-Gåsen-Kläppen vid ena tillfället. När Gåsen nu är stängd funkar denna rutt dåligt.
Vid andra tillfället Var gåsen och Storulvån inblandat, men med stängd Gås och avsaknad av bro till Storulvån blir det knepigt.
Vi hade typ resesidanlakan, ombyte, regnkläder med oss. Köpte kost och logi.
Usch...det här var väldigt kortfattat, och ganska värdelös info märker jag.
3 mil om dagen i 3 dagar...jag kan minnas rutten fel...men ändå.
Det är riktigt najs att springa i fjällen.

Vålådalen-Lunndörren-Vålåstugan-Stensdalen-Vålådalen.

Går buss till Vålådalen från Udnersåkers STation. enkelt och vackert och mindre folk än på andra platser

Ammarnäs - Hemavan om du kan tänka dig 4 löpardagar och en lite längre första dag. Ammarnäs - Serve 27 km, Serve - Tärnasjön 14 km, Tärnasjön - Syter 14 km, Syter - Hemavan 22 km.
Syter och Serve har ingen försäljning vad jag vet, annars är det en trevlig rutt och inte särskilt stenigt.

Vålådalen, Vålåstugan, Helags, Syter, Storulvån kanske kan vara ett alternativ, dock blir det fyra dagar.

xoxoxo

Temp. avstängd
Helt klart Nikkaluokta till Abisko. 107 km löparglädje :) Finns självklart stugor för övernattning och påfyllning av proviant. Du kan göra dagsetapper på 2 mil utan problem, lägg på 2 dagar så är det biff!

xoxoxo

Temp. avstängd
Fick inspiration och slänger ihop ett exempel.

Dag 1: Du landar på Kiruna Flygplats och tar bussen ut till Nikkaluokta (Nikkaluoktaexpressen) väl i Nikkaluokta tar du och avnjuter något gott i butiken innan du som dagsmål ska nå Kebnekaise. Sträckan är ca 19 km. Här sover du gott i deras lyxiga anläggning och avnjuter både middag, snacks och kanske ett glas vin...

Dag 2: En något längre distans idag, totalt 26 km för att ta dig till Sälka-stugan. Här sover du och fyller på proviant.

Dag 3: 25 km till stugan i Alesjaure. Precis som tidigare både boende och påfyllnad av proviant.

Dag 4: Här finns alternativ. Du kan ta stugan i Abiskojaure (Ca 20 km) eller springa direkt till Abisko (35 km) Jag hade valt det sistnämnda där du sover kungligt, avnuter middag, bastu och lever bra.

Dag 5: Tåget till Kiruna.. Flyget hem!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips