Söker inspiration till vintertur

Det händer inte ofta men denna gången lyckas jag inte alls med planeringen. Jag tänkte dra iväg 3 dagar med snöskor & övrig vinterutrustning och vandra på trettonhelgen. Drar solo pga avhopp och därför känns inte toppturerna i södra Norge så aktuellt längre. Det bör vara max 6-7 timmars bilkörning från Helsingborg och innehålla snö, lite vildmark och gärna kuperad terräng så man får lite utsikt på köpet. Funderade ett tag på Gränslandet men det är lite för långt att köra på egen hand när det enbart gäller en helg.

Tips och inspiration mottages med stor förtjusning..

mvh Lars
 
Hm på den tiden hinner du väl knappt upp norr om Vänern/Mälaren.

Kan du inte använda din sömn för transport då?
Dvs ta nattåg eller ev. Nattbuss norröver.
Då kanske 10-12h förflyttning känns mer ok i relation till snöskoturens längd.
 
Hm på den tiden hinner du väl knappt upp norr om Vänern/Mälaren.

Kan du inte använda din sömn för transport då?
Dvs ta nattåg eller ev. Nattbuss norröver.
Då kanske 10-12h förflyttning känns mer ok i relation till snöskoturens längd.

Man hinner ju en bit ändå, med 6-7 timmars transport menade jag alltså en väg.. Rjukan och Hardangervidda nås på ca 7h och man når ju nästan upp till Fulufjället på samma tid (Norska sidan). Offentlig transport är inte riktigt ett alternativ pga all dötid som försvinner vid byten, dåliga möjligheter att ta med extrautrustning, man kommer sällan hela vägen fram + att det dessvärre oftast brister med flexibiliteten vid eventuella tidsförändringar.

Funderar på att sänka kraven och stanna kring eller i tiomilaskogen istället. Det är väl nog så trevligt även om det kanske brister lite med snömängden.
 
Såpass ändå, du har säkert rätt, jag gjorde ett överslag i huvudet bara om sträcka/tid.

Ja man kan väl ha det bra mycket sämre än på Hardangervidda.. Fulufjället räcker säkert fint också.

Jag brukar också ta någon längre snöskotur eller två varje vinter, förutom några dagsvandringar. Det är riktigt trevligt faktiskt. Sällan snabbare än skidor men trivsamt på något eget vis. Men oftast då senare på våren när snön bär bättre och dagarna är längre. Kanske Lunndörrsfjällen i år igen i samband med Jämtlandsbesök, får se.
 
Såpass ändå, du har säkert rätt, jag gjorde ett överslag i huvudet bara om sträcka/tid.

Ja man kan väl ha det bra mycket sämre än på Hardangervidda.. Fulufjället räcker säkert fint också.

Jag brukar också ta någon längre snöskotur eller två varje vinter, förutom några dagsvandringar. Det är riktigt trevligt faktiskt. Sällan snabbare än skidor men trivsamt på något eget vis. Men oftast då senare på våren när snön bär bättre och dagarna är längre. Kanske Lunndörrsfjällen i år igen i samband med Jämtlandsbesök, får se.

Lundörrsfjällen låter inte tokigt alls, kanske något för en senare tur för min del också (om man är fler och kan dela på körningen). Tack för tipset.
 
Tandövala i södra Dalarna kan kanske vara nåt. Sveriges sydligaste fjäll (fast man har nog bestämt sig för att det inte är ett fjäll). 30 km2 naturreservat, kuperat och med fina utsiktspunkter.

/Mats
 
Jag har precis köpt mina första par snöskor och funderar just nu hur premiärturen ska se ut. Jag troratt Silverleden runt Hällefors är ett intressant alternativ. Även Kindla naturreservat i norra Örebro län skulle passa.
Jag har dock fastnat för naturreservatet Kaljoxadalen nordväst om Kopparberg. Det är stort nog för 3dagars vandring. Nu hoppas jag bara på snö.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimberry Söker friluftsvänner! Allmänt om friluftsliv 1
Toptre Tjej söker äventyrskompis i västsverige Allmänt om friluftsliv 1
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
Corneliusson Söker enslig plats för camping Allmänt om friluftsliv 21
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
Mummis Söker de som vintervandrat 50mil+ Allmänt om friluftsliv 1
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
niklasaxelsson Söker en "öde ö" i svenskt vatten Allmänt om friluftsliv 33
krokben Söker sällskap! Allmänt om friluftsliv 2
hehebw Nybörjare söker kunskap Allmänt om friluftsliv 4
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
aventyrare69 Söker nya friluftsvänner i Stockholmstrakten Allmänt om friluftsliv 2
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
ThereseTilly Söker nya kompisar i Gbg Allmänt om friluftsliv 53
Fredrik_Lindell Söker multisport tävlingspartner Allmänt om friluftsliv 0
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
Hilleberg söker säljare Allmänt om friluftsliv 0
Newlin Söker nytt krypin. Luleå denna gång! Allmänt om friluftsliv 1
stixboll Söker friluftskompisar i Jönköping! Allmänt om friluftsliv 1
Kangarouge Var hämtar ni er inspiration? Allmänt om friluftsliv 13
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.