Nybörjare söker kunskap

Hejsan!

Jag har för ett tag sedan fått upp ögonen för bergsbestigning. Om det är en tillfällig romans vet jag inte men intresset finns!
Den enda erfarenheten av bergsbestigning jag har är när jag tillsammans med mina kompisar vandrade upp för Zugspitze i Tyskland. Det var väldigt kul och inte särskilt svårt. Väldigt bra första berg skulle jag säga. Efter denna lilla utflykten fylldes jag av en lust att bestiga Mt Blanc (utan någon guide)! Jag har läst om folk som vandrat upp för berget och det verkar inte vara helt omöjligt som nybörjare vid ideala förhållanden.

Min fråga är då vad ni har för råd om hur man kan förbereda sig inför en sådan bergsbestigning? Finns det några berg som är mera lämpliga att bestiga innan Mt Blanc?( En av planerna är att bestiga kebnekaise innan) Faktaböcker som är bra att ha läst?

Alla tips välkomnas!!
 
Behövs verkligen klippklätterkursen för Mount Blanc?

Den vettigaste boken jag känner till är Freedom of the Hills (2010). Men jag är ingen alpinist, men jag har kunskaper ifrån grund och fortsättningskurs i klippklättring och jag tror inte det på något sätt påverkar mina möjligheter att bestiga Mount Blanc normalvägen, förutom att jag kanske har starkare ben.
 
Du kanske i stället skall gå någon av STF:s eller Friluftsfrämjandets högalpina kurser i Kebnekaise-området (finns även privata alternativ)? Vad jag sett finns en sommar- och en vinterversion, och de verkar väldigt ändamålsenliga för dina syften. Man får lära sig grundläggande rep- säkrings- och firningsteknik, hur man hanterar stegjärn och isyxa, glaciärvandring, räddning ur sprickor och annan kamraträddning, lite elementär lavinkunskap m m.
Den här sortens kurser hålls naturligtvis även både i Alperna och Tatra, om det börjar kännas sent på året uppe i Norrbotten. Kan t om bli billigare än i Sverige, åtminstone i Tatra.
 
Hejsan!

Jag glömde tillägga att jag för tillfället studerar i luleå, har därför som dem flesta studenterna liten budget. Efter en lite efterforskning visar det sig att det finns en klättringsvägg precis vid universitetet. Ska ta mig dit och se vilka möjligheter det finns att gå kurser osv.

Joanna:
Tack för tipset. Jag ska kolla upp lite om kurserna.

lyckegard:
Jag har även fått för mig att det inte skall behövas någon klättring för att nå toppen av Mt Blanc? Ska kolla upp boktipset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
Glännman Kurs glaciär/stegjärn/isyxa/alpinism för nybörjare Allmänt om friluftsliv 16
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
sofus81 Nybörjare på camping Allmänt om friluftsliv 36
miniwallan Ta med sig nybörjare på övernattning? Allmänt om friluftsliv 16
Kimberry Söker friluftsvänner! Allmänt om friluftsliv 1
Toptre Tjej söker äventyrskompis i västsverige Allmänt om friluftsliv 1
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
Corneliusson Söker enslig plats för camping Allmänt om friluftsliv 21
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
Mummis Söker de som vintervandrat 50mil+ Allmänt om friluftsliv 1
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
niklasaxelsson Söker en "öde ö" i svenskt vatten Allmänt om friluftsliv 33
krokben Söker sällskap! Allmänt om friluftsliv 2
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
aventyrare69 Söker nya friluftsvänner i Stockholmstrakten Allmänt om friluftsliv 2
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
ThereseTilly Söker nya kompisar i Gbg Allmänt om friluftsliv 53
Fredrik_Lindell Söker multisport tävlingspartner Allmänt om friluftsliv 0
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
Hilleberg söker säljare Allmänt om friluftsliv 0
Newlin Söker nytt krypin. Luleå denna gång! Allmänt om friluftsliv 1
stixboll Söker friluftskompisar i Jönköping! Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.