friluftsliv lika med miljötanke sant.

nu när det är så mycket prat om miljön så blir man lite fundersam på varför det inte är fler som håller på med friluftsliv. fast som alltid så är det väl priofrågor vad ska man ha vad ska man göra och så vidare.
för mig är friluftsliv och miljö är som ett paket, för när man är ute i våran vackra natur så får man lite funderingar och tankeställar när man är på tur, typ är det miljövänlig utr som jag anväder, är mat miljövänlig. och så vidare. listan kan bli jättelång ju.

tycker ni att friluftsliv och miljö hör ihop?
kan man vara miljösmart när man håller på med friluftsliv?
 
Jag tror man ska passa sig för att likställa friluftsliv med miljöhänsyn.
Ett aktivt friluftsliv innebär ju till exempel många långa resor och mycket plast och fluorkarboner i kläderna.

Det finns gissningsvis ett statistiskt något större miljöhänsyn hos dem som är friluftsintresserade, men det betyder inte att alla som är friluftsintresserade är miljövänliga, eller att de som inte är det inte är det...

Sen finns ju också risken att man får en lite mer "polsk" inställning: att en kastad glasflaska vid vandringsledens vindskydd är ett större miljöproblem än kolkraftverket man jobbar vid.
 
Närproducerat

Ett aktivt friluftsliv kräver en del utrustning. Allt från kajaker, cyklar och tält till regnkläder och köksutrustning.
Som tidigare inägg redan påpekat är mycket av dagens friluftsutrustning gjord av olika plaster eller dyra metaller som tex. titan. Produktionen samt transporterna av dessa artiklar från tillverkare till konsumenter är en belastning på miljön.
Att välja närproducerat kan ju vara ett sätt att vara miljösmart.
Vidare så behöver man inte köpa en titansked utan man kan möjligen klara sig lika bra med en sked från besticklådan i köket.
 
som redan sagts, alla prylar och extra resor för aktiviteterna är ju miljöbelastning.. att vara soffpotät är nog grönare än att vara friluftsnisse..
 
svar

tack för alla svar,
jag kanske ställde frågan rakt upp och ner.
men jag håller med att friluftsliv nu är ju miljöbov i storstrekning.
eftersom man ha sett repotag från mont everest att det ser ut som en soptip på bärget.
sen är det rent sakt snuskig när folk slänger metalburkar eller andra förpakningar i naturen.
om folk skulle börja skärpa sig så skulle nog det se trevligare ut runt leder och i övrigt i våran natur.
men det är nog så långt skökt som det kan bli.

tanker tillbaka när jag gjorde en forspaddling för några år sen och var hittar man vid land jo en and som har snurrat runt sig i en fiske lina som nån idiot hade glömt att ta med.

jag har det måtot att de jag tar med tar jag hem av sopor eller slänger det i miljöstation på en fjällanlägning.
 
Eklogiskt friluftsliv borde börja hemma med cykling eller gång ut. I klädd återbruksgrejor. Där man bär hem minst lika mycket som man bar ut, må det sen vara egna eller andras sopor samt ev kvarglömt.
Resor, nya plast eller metallgrejor innebär inte mindre belastning på miljön eller omgivningen, att dumpa i fjällanläggningarnas sopstationer, innebär inte egen miljövinst, däremot att bära ut vad du fann.
Det minst belastande friluftslivet borde vara nära hemma, men helt utan belastning på miljön blir ju inte det heller så ytterligare poäng till soff och tv-potatiserarna......
 
svar

då är det ju bättre att var tv -sofpotatis om man ska vara miljövän fast där är ju inte heller miljövänligt.
om man ska bli miljösmart som det heter i dag så tycker jag personligen att då få vi leva som man gjorde som på stenåldern och inte så bekväma som vi gör i dag.

det är trevligt att "miljöfrågor" är ett hett ämne i dagens samhälle
 
Att alls leva orsakar "miljöproblem". Tänk mer på vardagslivet än friluftslivet är min åsikt. Grubbla inte upp den här frågan till några "religiösa" nivåer!
 
Men dagligen blir vi påminda om förhållandena via press och medier......
Men med minskande antal reportrar/fotografer och större antal inlägg av envar av dem har ju media på sitt sätt blivit lite grönare........
Stenåldern slet även den på naturen och visst utrotades djur redan då......så soffpotäterna leder nog, men inte i aktivitet......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.