Grundläggande näringslära vid friluftsliv

Hej!

Jag skulle vilja lära mig mer om lite grundläggande näringslära vid friluftsliv. Vad är viktigt att tänka på kring fördelningen kolhydrater/protein/fett? Hur laddar man bäst innan o.s.v.

Jag har surfat runt lite, men har svårt att hitta lättillgänglig information. Finns det någon som har tips på bra litteratur eller hemsidor i ämnet?

Tack!
 
Beror på vad du menar med friluftsliv

Om jag har fattat rätt så funkar det ungefär såhär:
Ska du bestiga Mt Everest så ska du dricka mycket vatten.
Ska du åka skidor till sydpolen så ska du käka smör.
I alla övriga fall så käkar du det du tycker är gott och så mycket som du orkar bära på.

Fast det är klart, om du menar aktiviteter som fysträning i terrängen eller tävling typ fjällmaraton så blir det ju en annan femma.
Fast då är det inte friluftsliv i min bok.


MVH/O.
 
Ibland är det bra att börja från början, t ex vad borde du äta nu.

Näring och hälsa av Ulla Johansson, http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3100&reviewID=5911#5911, är ett av fundamenten.

Stefan Källman har skrivit en hel del i ämnet, något av det står i Vilda Växter Som Mat & Medicin
ISBN: 9153416902

När du sedan läser böckerna i dessa författares referenslistor börjar du närma dig pudelns kärna.

Grundtipps är tag bort det som är vitt, mjöl och socker, ät mera fett, lite bra protein och glöm inte frukterna och drick vatten. Håll dig mätt, heller flera små måltider än få stora.

Vilket BMI har du och vilket strävar du mot?

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.