Friluftsliv får inte bli något bara för eliten

Nej det var absolut inte riktat mot något du skrivit eller ett enskilt inlägg, i så fall hade jag citerat det. Det var heller inte i den tråden. Jag gjorde en allmän sökning på Sarek Nordtoppen och läste allt jag kunde hitta, så det var spridda skurar i diverse trådar.

Absolut ingen är rolig som uppmanar till försiktighet på glaciärer.

Jag gjorde en humoristisk tolkning av formuleringen på rent språklig nivå: Gå inte på glaciärer utan glaciärvana.

Alltså, jag förklarar min humoristiska läsning av denna formulering: Hur ska du skaffa dig vana utan att ge dig ut och skaffa dig vana.

I nämnda trådar som jag läste i, så reagerade jag på att den här formuleringen var återkommande. Här och där uttrycktes det på ett mer korrekt sätt: Ge dig inte ut på glaciärer utan gedigen kunskap och utbildning om glaciärer. Eller gå med guide.

Parallell till nybörjarfjällvandringsdiskussionen: Det kan ibland finnas en viss ton eller ifrågasättande när någon nybörjare ber om tips, som kan läsas som att man avråder från att fjällvandra utan fjällvandringsvana. Det mer korrekta sättet att uttrycka det är att skaffa sig kunskap. Givetvis måste man, med rätt sorts förberedelser eller i rätt sällskap, kunna ge sig ut och skaffa sig vana.

Att skaffa sig vana under säkra former är ju att ge sig ut med andra som är vanare, guide eller på annat sätt van. Fråga och tänka på vad man ser och gör. eller rent av gå en kurs.
Så självklart kan man gå från ovan till van på ett hyfsat säkert sätt.

/Patrik
 
Det finns ju hjälpsamma och mindre hjälpsamma sätt att bemöta uppenbara nybörjarfrågor. Utsidan är väl generellt väldigt bra på detta, men visst kan det bli mindre konstruktivt även här ibland. Jag tänkte faktiskt direkt på några trådar som den här.
 
Det finns ju hjälpsamma och mindre hjälpsamma sätt att bemöta uppenbara nybörjarfrågor. Utsidan är väl generellt väldigt bra på detta, men visst kan det bli mindre konstruktivt även här ibland. Jag tänkte faktiskt direkt på några trådar som den här.

Exakt. Den som inte är så erfaren och ställer en fråga om något den inte gjort innan, kan behöva bemöta ett visst ifrågasättande.

Men tror de allra flesta som skriver här kan identifiera sig rätt väl med upptäckarlust, nyfikenhet och äventyrliga ådror som för dem själva till nya platser och nya erfarenheter, och kan se och uppskatta den lusten hos andra också.

Det hör ändå till undantagen att bli sänkt med negativ energi.
 
Men den oändliga mängden frågor om exakt var man kan tälta kan bli lite tröttsam...

Det finns de som aldrig söker bakåt i befintlig infomration utan frågar direkt.

Det finns de som söker först och ibland hittar svar på sin fråga i befintliga svar och inte frågar.

Det finns de som söker först och inte hittar svar på sin fråga i befintliga svar och frågar. Ibland finns svaret men ofunnit och ibland finns inte svaret.

Man kan svara och förhålla sig på olika sätt .

Man kan upprepa samma svar igen.
Man kan hänvisa till tidigare svar.

Man kan bli irriterad på de som borde funnit ett befintligt svar.
Man kan bara hjälpa dem att hitta svaret.
Man kan välja att ignonera ett fråga man hört och svarat på tidigare.



Alla är olika.

Sen kan verkligeheten ha förändrats sedan svaren kom, nya prylar kan ha lanserats, regler ändrats osv.

Utsidans relger säger att man inte får korsposta, dvs skicka samma fråga i flera olika forumdelar

Nu över till mitt personliga tyckande:
Jag tycker man bör söka i gamla svar innan fråga och visa att man gjort det om man frågar om något som redan kan vara besvarat. Man kan referera till gamla trådar eller återuppväcka en gammal tråd.

FInns befintligt svar kan man vänligt hävnisa dit och som frågare ska man inte bli stött av att bli pekad dit. Utveckla svaret om det behvös, t ex är okomplett eller blivit utdaterat.

Jag tycker man kan tilllämpa Bamses motto ("Är man stark måst eman vara snäll") även på kunskap, något i stil med "Kan man mycket måste man dela med sig av sin kunskap"

Alla ni med svart bälte i uteliv (eliten), dela med er här och på andra ställen!

/Patrik
 
Det finns de som aldrig söker bakåt i befintlig infomration utan frågar direkt.

Det finns de som söker först och ibland hittar svar på sin fråga i befintliga svar och inte frågar.

Det finns de som söker först och inte hittar svar på sin fråga i befintliga svar och frågar. Ibland finns svaret men ofunnit och ibland finns inte svaret.

Man kan svara och förhålla sig på olika sätt .

Man kan upprepa samma svar igen.
Man kan hänvisa till tidigare svar.

Man kan bli irriterad på de som borde funnit ett befintligt svar.
Man kan bara hjälpa dem att hitta svaret.
Man kan välja att ignonera ett fråga man hört och svarat på tidigare.



Alla är olika.

Sen kan verkligeheten ha förändrats sedan svaren kom, nya prylar kan ha lanserats, regler ändrats osv.

Utsidans relger säger att man inte får korsposta, dvs skicka samma fråga i flera olika forumdelar

Nu över till mitt personliga tyckande:
Jag tycker man bör söka i gamla svar innan fråga och visa att man gjort det om man frågar om något som redan kan vara besvarat. Man kan referera till gamla trådar eller återuppväcka en gammal tråd.

FInns befintligt svar kan man vänligt hävnisa dit och som frågare ska man inte bli stött av att bli pekad dit. Utveckla svaret om det behvös, t ex är okomplett eller blivit utdaterat.

Jag tycker man kan tilllämpa Bamses motto ("Är man stark måst eman vara snäll") även på kunskap, något i stil med "Kan man mycket måste man dela med sig av sin kunskap"

Alla ni med svart bälte i uteliv (eliten), dela med er här och på andra ställen!

/Patrik
Jag håller med om att sökfunktionen används lite för sällan på detta forumet. Men är det någon som frågar om något som det finns flera trådar om så kan man svara trevligt på frågan och att det finns flera trådar med det svaret du söker.

Och det är viktigt att dela med sig av sina kunskaper, för jag känner att ju mer jag delar med mig av mitt kunnande, ju mer lär jag mig själv. En win-win situation.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Christina93 Stormköks brännare får igen gas Allmänt om friluftsliv 39

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.