Rennäring och fjällturism

Jag retar mig mest på oskäliga priser. Tex om någon producerar en vara och får x betalt för denna, och som sen något förädlad dyker upp i butiker för 5 till 15 * x ---
Vi lever i en marknadsekonomi och så länge någon betalar dyrt för en vara kommer priset att förbli högt.
Det står var och en fritt ändra på någon parameter:
- flytta till planekonomi där staten sätter priserna
-börja framställa vara billigare och kan du framställa renkött blligare och sälja det med vinst om priset är 3*x eller 4*x så har du en afferside'
- välja andra liknande varor till ett för dej bättre pris

Nationalekonomisk teorem att varje människa är nyttomaixmerare och ser till att få ut mesta möjliga lycka för sina spenderade tillgångar.

Märkligt nog har transporter av varit varor (för) billiga (och delvis ännu är), att kött kan åak jorden runt och ändå vara billigare i butik jämfört med det som är producerat nästgårds är märkligt i mina ögon.

Är renkött från NOrrland blligare i norra Sverige än i Södra eller jämfört med Tyskland?

/Patrik
 
Experimenterar lite själv nu. Köpte rostbiff på Ica, saltade, och hängde upp i gardinstången i vardagsrummet för att torka. Hoppas det blir bra. 10 ggr billigare än torkat renkött iallafall. :)
 
... Det här med turism är intressant. Det är en stor verksamhet i många länder och bidrar mycket till BNP även i vårt land. Om de stora skogsbolagen använde kontinuitetsbruk mer så skulle vi få gammelskog (nåja, äldre i varje fall) att räcka till både renars vinterbete och att ge turister från kontinenten "vildmarks"-upplevelser. Det sista skulle man nog kunna ta betalt för, som kompensation för något minskad virkesförsäljning. (Jag vill vara optimist i detta.)
Som okunnig outsider kan jag tycka att det system med renskötsel som finns idag är rätt klyftigt utformat iom att det visat sig vinklat åt att värna om en på många ställen krympande resurs -- utrymme i naturen. Att sverige har en produktiv, icke-förstörande användning av stora skog- och fjällarealer är inte fel. Dom där sparsamt nyttjade, vidsträckta utrymmena har framtiden för sig. Om det du skriver om skogsbruk funkar i praktiken så är jag med.

Nu skall man enligt #124 göra om systemet. Ett 'sluttande plan'-scenario är att staten väljer att sänka bidragen till renskötseln för att i stället utöka samebyarnas befogenhet att ta ut allsköns avgifter från besökare. Ungefär som med kollektivtrafiken: en fast del via skattsedel och en rörlig från nyttjaren. För svenskar i naturen blir skillnaden liten (renskötseln hålls idag flytande via skattemedel) men det ger möjlighet till pengar även från de utrymmestörstande horderna från kontinenten :). Oavsett vilket förslag som läggs får man hoppas det blir ett klokt ett och inte nåt som tex tafsar på allemansrätten.
 
Tycker oxå det är viktigt att supporta Samiska kulturen och renskötsel. Men det betyder inte att samebyar ska ha rätt att begränsa turism, blocka gruvor, stänga STF stugor eller så. Dom får väl dra ned på antalet renar lite - det är ju ändå en förlustnäring som går på bidrag.
 
Vet inte om att jaga bort alla (Turister/jägare/fiskare/skogsägare/gruvor/vindkraft etc etc.) bidrar till att öka intresset och viljan att betala för renköttet.

Kombinera det med att renskötseln med helikopter/skoter/fyrhjuling/GPS inte har så mycket att göra med traditionell renskotsel.

Man kan kanske inte påstå att all renskötsel står i konflikt med alla andra näringar, att alla buskör fyrhjuling osv. Men pga de som argumenterar på det polariserade sättet, så är frågan så pass känslig att det är väldigt svårt att belysa negativa sidor eller granska något alls... Det blir ju inte riktigt bra. Hur kan man komma runt det?

Jag tänkte så här: Kanske om någon kommer på nån märkning biologiskt-fairtrade-svanen etc, för renkött från renhållning som uppfyller särskilda krav på naturhänsyn etc. Det hade varit något, så får konsumenterna välja! (Givetvis måste initiativet komma från samebyarna själva.) Vill de sälja riktigt bra kan de lägga till ett märke för välkomnande renbetarmarker för friluftsliv.

Det blir ett sätt för rennäringen att rentvå sig från smutskastning, samtidigt som det också synliggör vilka värden som väl driver de allra flesta (får man väl utgå ifrån).
 
Experimenterar lite själv nu. Köpte rostbiff på Ica, saltade, och hängde upp i gardinstången i vardagsrummet för att torka. Hoppas det blir bra. 10 ggr billigare än torkat renkött iallafall. :)
Ganska långt utanför ämnet, men...

Om du tar i beaktning att du tappar halva vikten i torkprocessen så är nog sanningen närmare 4-5 ggr billigare.

Beakta även att renkött är mer än dubbelt så dyrt som motsvarande bit från kossa =)
 
Jag tänkte så här: Kanske om någon kommer på nån märkning biologiskt-fairtrade-svanen etc, för renkött från renhållning som uppfyller särskilda krav på naturhänsyn etc. Det hade varit något, så får konsumenterna välja! (Givetvis måste initiativet komma från samebyarna själva.) Vill de sälja riktigt bra kan de lägga till ett märke för välkomnande renbetarmarker för friluftsliv.

Det blir ett sätt för rennäringen att rentvå sig från smutskastning, samtidigt som det också synliggör vilka värden som väl driver de allra flesta (får man väl utgå ifrån).
Får man lov att (lite cyniskt) kritisera märkningsidén så från samebyns synvinkel finns egentligen ingen anledning att rentvå sig från någon smutskastning och man förlorar inget på att avstå märkning. Möjligen kan märkning ge en fördel för den som förädlar och säljer till slutkund men det är tveksamt.

Från konsumentens synvinkel anar jag nämligen att dom som bestämt sig för att köpa en köttbit för >1k kr/kg varken kollar prislapp eller några andra märken. Rörande frasen "Välkomnande renbetarmarker för friluftsliv" så för dom som inte är intresserade av friluftsliv i fjällen kvittar den och dom som är intresserade verkar tveksamma till att den är sann (som framskymtat här i tråden). Sen inser säkert redan de som är intresserade av etik att jämfört med den typiska djurhållningen i världen så är det en rätt schysst producerad köttbit. En sån där märkning riskerar bli likgiltig för alla. Lite som tandläkarförbundets märke på tandkrämstuben.
 
Senast ändrad:
Jag är, precis som norrakurva, tveksam till att en turistmärkning är meningsfullt. Samebyarnas prioritet är att värna sin renskötsel. Hur man ser på turismen i sin sameby är framför allt avhängigt av det. Att någon sameby skulle vilja framhäva sin "turistvänlighet" jämfört med andra samebyar har jag svårt att tro. Man har nog alltid ett vakande öga på turismens påverkan och hur den förändras över tid. (Men jag är inte renskötare så nu gissar jag ju bara. Men det gör väl de flesta andra som skrivit i denna tråd också. Hur tvärsäkra de än är. 😁 )
 
Att någon sameby skulle vilja framhäva sin "turistvänlighet" jämfört med andra samebyar har jag svårt att tro.
Kanske inte jämfört med andra samebyar. Min poäng är att delar av rennäringen uppenbarligen befinner sig i en förtroendekris, och då skulle de ju behöva hitta något sätt att svara och en gång för alla etablera vilka värden de står för. Vad det ska vara, är öppet. En märkning är en möjlighet, men jag brainstormar bara.

Frågan om köttpriser har diskuterats i ett antal inlägg, och då är ju det etiska absolut en aspekt! Jag skulle välja renkött från områden där man inte kört sönder myrar med fyrhjuling, om det fanns möjlighet att veta och välja. Och kanske skulle jag också välja renkött från områden där jag inte mötts av otrevliga lämna-aldrig-leden-skyltar i fjällen, om det gick.

Samebyarnas prioritet är att värna sin renskötsel, men inte som självändamål väl? Om renskötselns affärsmål är köttförsäljning så handlar det ju om enkel kundvård att upplevas välkomnande.
 
Utan att vara för insatt eller påläst så "känns" det väl som att man från samisk sida försöker flytta fram och befästa sina positioner gentemot staten/turistnäring vind/gruvindustri etc där det går?
 
... Samebyarnas prioritet är att värna sin renskötsel, men inte som självändamål väl? Om renskötselns affärsmål är köttförsäljning så handlar det ju om enkel kundvård att upplevas välkomnande.
Bra fråga! Den pekar på den kanske största orsaken till att jämförelsen i #132 haltar. Rennäringen skall inte förstås som en affärverksamhet utan som en kulturyttring. Den finns idag enbart för att den fanns igår och för att den skall finnas imorgon. Den kräver kundnöjdhet lika lite som operan gör det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.