Rennäring och fjällturism

Vi måste nog prata om vad som händer i Jämtlands-fjällen. Renarna kalvar på våren då ytterst få vågar sig ut pga menföre. Alltså att det är bristande skare eller bara "socker". Det bekymrar mig oerhört hur polariserad relation som har uppkommit i dagsläget. När jag var ung så var vi några som åkte runt i de norra vildmarkerna där jag växte upp. Renskötarna kände mig och jag kände dem. Var min hund "ren- nyfiken " så fångade de den och jag hämtade den. Vi levde i samma vildmark.

Det som nu har hänt är att de yngre samerna vill vara själva i fjällen. Samerna vill inte ha andra människor i deras renskötselområde i fjällen.

Samerna idag vill inte ha utbölingar i markerna. Men... det gäller inte alla samer. De sameföreträdare som har renskötsel i fjällnära- eller inlandsskogar förstår att vi delar på samma mark. Även om det kan vara gnabb ibland.

De renägande samerna i fjällen har en ekonomisk omsättning motsvarande en stor ICA-butik. Läs det en gång till. Då förstår man vilken snedvriden debatt som nu råder . Omsättning motsvarande EN stor ICA- butik.

Jag som är en äldre man kan minnas härliga , trevliga möten med renskötare i vildmarken. Vi drack kaffe vid samma eld. Därför är jag så bekymrad över hur polariserad debatten är idag.

Det är ingen lösning att stänga fjällstugor ! Det är ingen lösning att stänga områden för ripjakt ! Sorgligt nog måste nog Svenska Staten sätta ner foten i "same-skuld-träsket" och tala om att den Svenska fjällkedjan tillhör svenskarna

Hela "stänga-fjällstugor-i-jämtland" debatten, är helt absurd.

Så börja där: Vi har en absurd debatt i Sverige där samer vill att man stänger stugor i fjällen, stugor som inte stör en enda ren. (Oftast saker sig renar till stugor och slalombackar där det finns bättre gräs att beta).
 
Yep, det har jag fattat för länge sen. En tråkig utveckling. Finns ingen statistik el bevis för att renarna blir störda runt Jämtlandstriangeln.

Därmot så fick sura renskötare en chans när arrendet för stugor skulle förnyas. Att utpressa STF och andra att stänga ned. Varför dom är så sura just där kan man undra, i andra delar av landet funkar det väl bättre med samarbete mellan Samebyar och turism.

Håller helt med att Staten borde sätta ned foten. I det här fallet förlängt arrendet med samma villkor som tidigare.
 
Senast ändrad:
Jag kan bara berätta en rolig historia från Ruka . En ort i nordöstra finland med mycket turister och som exploateras. Jag och min fru var där på sommaren , en mycket varm dag, och åkte runt fjället. Vi kom till en liftstation vid en slalombacke.

Fyra renar stod i liftkön. På trallvirke. De hade antagligen sökt skugga efter att ha betat gräs i slalombacken. 😃😃😃

Vid Mertainen , den nya gruvan i Kiruna, har man haft problem med renar som går in i de nya plåthallarna. De vill ligga på gruset, i skugga. Säkert njuter de av örterna runt vägarna...

Summa summarum, allt snack om att svenskar stör renar är s...snack
 
Jag har inte varit runt sylarna. Men om det är lika illa som vid Helags känns det rimligt av flera skäl att minska turistverksamheterna. Tycker det är orimligt att flyga upp den lyxen på fjället, och öl mm. I funäsfjällen är det grävmaskiner som gräver cykelleder över stora områden. Utöver bullret är det mycket åverkan på naturen. Nedanför helags glaciär men finns ett gigantiskt område där folk skrivit sina initialer med sten. Kanske måste det finnas tillgängliga områden, vad vet jag. Men måste stora områden I fjällen vara föremål för kommersialisering? Har svårt att tro att renskötare har lägre kunskap än er här kring vad som är en bra miljö för ren.
 

lipfip

Forumvärd
Hej @Aihki! Det är i grunden ok att ha en saklig debatt om fjällturism och rennäring på Utsidan. Men då får du starta tråden på ett annat sätt. Inte med ett subjektivt påstående och fördomar som bara bidrar till den polariserade stämningen som du själv beklagar. Hitta en annan titel och formulera om ditt inlägg. Annars blir det ingen bra diskussion och det finns risk att vi tar bort tråden.
 
Men måste stora områden I fjällen vara föremål för kommersialisering? Har svårt att tro att renskötare har lägre kunskap än er här kring vad som är en bra miljö för ren.

Renskötare har såklart kunskapen, men oxå en egen agenda -> Att vara själva i fjällen. Så då är det enkelt att påstå att renarna blir störda - ojojoj.

Ett minimum är att backa upp sådana påståenden med statistik. Antal renar i samebyn varje år dom senaste 20 åren tex, korrelerat med antalet besökare i området varje år under samma tid.

Men annars håller jag med om mkt av vad du säger.
 
Du kan säkert hitta något tårdrypande exempel. Men antagligen är du för ung för att ha sett när renflockarna går ner mot tallskogarna på vintern. Kanske vi måste tänka som de gamla renskötarna som hittade lederna mot tallskogarna vid kusten. Såå
 
Jag formulerar inte om mitt svar. Är så gammal att jag, och mina vänner renskötarna, åkt på träskidor och druckit kaffe tillsammans. Ni unga renskötare ska lugna ner er och se er roll i naturen. Ni ska inte fajtas. Ni ska blicka bakåt och se hur era förfäder åkte från fjällen ner till kusten. Med skidor, , renar, akkja och familj. Så, vänligen tänk på hur svenskar och samer samverkat.
 
Hej @Aihki! Det är i grunden ok att ha en saklig debatt om fjällturism och rennäring på Utsidan. Men då får du starta tråden på ett annat sätt. Inte med ett subjektivt påstående och fördomar som bara bidrar till den polariserade stämningen som du själv beklagar. Hitta en annan titel och formulera om ditt inlägg. Annars blir det ingen bra diskussion och det finns risk att vi tar bort tråden.
Ä
 
Jag har från 12 års ålder åkt i renbetesmarker och umgåtts med den "gamla " stammens renskötare . Här verkar det ju vara " troll " i farten. Är det så att det fria ordet är besudlat av troll. Då betackar jag mig för vidare konversation.
 
Hej @Aihki! Det är i grunden ok att ha en saklig debatt om fjällturism och rennäring på Utsidan. Men då får du starta tråden på ett annat sätt. Inte med ett subjektivt påstående och fördomar som bara bidrar till den polariserade stämningen som du själv beklagar. Hitta en annan titel och formulera om ditt inlägg. Annars blir det ingen bra diskussion och det finns risk att vi tar bort tråden.
Varför kan han inte starta en diskussion med ett subjektivt påstående? Han måste väl få starta en debatt ur sin synvinkel? Om han sedan förolämpar någon med annan åsikt är en tillrättavisning helt på sin plats men jag förstår inte varför han måste vara objektiv i sin trådstart.
Jag har dock inte själv mycket att tillföra debatten, som sydlänning är det svårt att ta ställning för endera sidan. Men en sak som verkar tydlig, ur en annans perspektiv, är att man måste blicka framåt för att inte fastna i gamla oförrätter för sådana finns det allt för gott om.
 
Jag har inte varit runt sylarna. Men om det är lika illa som vid Helags känns det rimligt av flera skäl att minska turistverksamheterna. Tycker det är orimligt att flyga upp den lyxen på fjället, och öl mm. I funäsfjällen är det grävmaskiner som gräver cykelleder över stora områden. Utöver bullret är det mycket åverkan på naturen. Nedanför helags glaciär men finns ett gigantiskt område där folk skrivit sina initialer med sten. Kanske måste det finnas tillgängliga områden, vad vet jag. Men måste stora områden I fjällen vara föremål för kommersialisering? Har svårt att tro att renskötare har lägre kunskap än er här kring vad som är en bra miljö för ren.
Håller helt med!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.