Friluftsliv får inte bli något bara för eliten

Nej det var absolut inte riktat mot något du skrivit eller ett enskilt inlägg, i så fall hade jag citerat det. Det var heller inte i den tråden. Jag gjorde en allmän sökning på Sarek Nordtoppen och läste allt jag kunde hitta, så det var spridda skurar i diverse trådar.

Absolut ingen är rolig som uppmanar till försiktighet på glaciärer.

Jag gjorde en humoristisk tolkning av formuleringen på rent språklig nivå: Gå inte på glaciärer utan glaciärvana.

Alltså, jag förklarar min humoristiska läsning av denna formulering: Hur ska du skaffa dig vana utan att ge dig ut och skaffa dig vana.

I nämnda trådar som jag läste i, så reagerade jag på att den här formuleringen var återkommande. Här och där uttrycktes det på ett mer korrekt sätt: Ge dig inte ut på glaciärer utan gedigen kunskap och utbildning om glaciärer. Eller gå med guide.

Parallell till nybörjarfjällvandringsdiskussionen: Det kan ibland finnas en viss ton eller ifrågasättande när någon nybörjare ber om tips, som kan läsas som att man avråder från att fjällvandra utan fjällvandringsvana. Det mer korrekta sättet att uttrycka det är att skaffa sig kunskap. Givetvis måste man, med rätt sorts förberedelser eller i rätt sällskap, kunna ge sig ut och skaffa sig vana.

Att skaffa sig vana under säkra former är ju att ge sig ut med andra som är vanare, guide eller på annat sätt van. Fråga och tänka på vad man ser och gör. eller rent av gå en kurs.
Så självklart kan man gå från ovan till van på ett hyfsat säkert sätt.

/Patrik
 
Det finns ju hjälpsamma och mindre hjälpsamma sätt att bemöta uppenbara nybörjarfrågor. Utsidan är väl generellt väldigt bra på detta, men visst kan det bli mindre konstruktivt även här ibland. Jag tänkte faktiskt direkt på några trådar som den här.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det finns ju hjälpsamma och mindre hjälpsamma sätt att bemöta uppenbara nybörjarfrågor. Utsidan är väl generellt väldigt bra på detta, men visst kan det bli mindre konstruktivt även här ibland. Jag tänkte faktiskt direkt på några trådar som den här.

Exakt. Den som inte är så erfaren och ställer en fråga om något den inte gjort innan, kan behöva bemöta ett visst ifrågasättande.

Men tror de allra flesta som skriver här kan identifiera sig rätt väl med upptäckarlust, nyfikenhet och äventyrliga ådror som för dem själva till nya platser och nya erfarenheter, och kan se och uppskatta den lusten hos andra också.

Det hör ändå till undantagen att bli sänkt med negativ energi.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Men den oändliga mängden frågor om exakt var man kan tälta kan bli lite tröttsam...

Det finns de som aldrig söker bakåt i befintlig infomration utan frågar direkt.

Det finns de som söker först och ibland hittar svar på sin fråga i befintliga svar och inte frågar.

Det finns de som söker först och inte hittar svar på sin fråga i befintliga svar och frågar. Ibland finns svaret men ofunnit och ibland finns inte svaret.

Man kan svara och förhålla sig på olika sätt .

Man kan upprepa samma svar igen.
Man kan hänvisa till tidigare svar.

Man kan bli irriterad på de som borde funnit ett befintligt svar.
Man kan bara hjälpa dem att hitta svaret.
Man kan välja att ignonera ett fråga man hört och svarat på tidigare.



Alla är olika.

Sen kan verkligeheten ha förändrats sedan svaren kom, nya prylar kan ha lanserats, regler ändrats osv.

Utsidans relger säger att man inte får korsposta, dvs skicka samma fråga i flera olika forumdelar

Nu över till mitt personliga tyckande:
Jag tycker man bör söka i gamla svar innan fråga och visa att man gjort det om man frågar om något som redan kan vara besvarat. Man kan referera till gamla trådar eller återuppväcka en gammal tråd.

FInns befintligt svar kan man vänligt hävnisa dit och som frågare ska man inte bli stött av att bli pekad dit. Utveckla svaret om det behvös, t ex är okomplett eller blivit utdaterat.

Jag tycker man kan tilllämpa Bamses motto ("Är man stark måst eman vara snäll") även på kunskap, något i stil med "Kan man mycket måste man dela med sig av sin kunskap"

Alla ni med svart bälte i uteliv (eliten), dela med er här och på andra ställen!

/Patrik
 
Det finns de som aldrig söker bakåt i befintlig infomration utan frågar direkt.

Det finns de som söker först och ibland hittar svar på sin fråga i befintliga svar och inte frågar.

Det finns de som söker först och inte hittar svar på sin fråga i befintliga svar och frågar. Ibland finns svaret men ofunnit och ibland finns inte svaret.

Man kan svara och förhålla sig på olika sätt .

Man kan upprepa samma svar igen.
Man kan hänvisa till tidigare svar.

Man kan bli irriterad på de som borde funnit ett befintligt svar.
Man kan bara hjälpa dem att hitta svaret.
Man kan välja att ignonera ett fråga man hört och svarat på tidigare.



Alla är olika.

Sen kan verkligeheten ha förändrats sedan svaren kom, nya prylar kan ha lanserats, regler ändrats osv.

Utsidans relger säger att man inte får korsposta, dvs skicka samma fråga i flera olika forumdelar

Nu över till mitt personliga tyckande:
Jag tycker man bör söka i gamla svar innan fråga och visa att man gjort det om man frågar om något som redan kan vara besvarat. Man kan referera till gamla trådar eller återuppväcka en gammal tråd.

FInns befintligt svar kan man vänligt hävnisa dit och som frågare ska man inte bli stött av att bli pekad dit. Utveckla svaret om det behvös, t ex är okomplett eller blivit utdaterat.

Jag tycker man kan tilllämpa Bamses motto ("Är man stark måst eman vara snäll") även på kunskap, något i stil med "Kan man mycket måste man dela med sig av sin kunskap"

Alla ni med svart bälte i uteliv (eliten), dela med er här och på andra ställen!

/Patrik
Jag håller med om att sökfunktionen används lite för sällan på detta forumet. Men är det någon som frågar om något som det finns flera trådar om så kan man svara trevligt på frågan och att det finns flera trådar med det svaret du söker.

Och det är viktigt att dela med sig av sina kunskaper, för jag känner att ju mer jag delar med mig av mitt kunnande, ju mer lär jag mig själv. En win-win situation.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.