Friluftsliv får inte bli något bara för eliten

Är det inte ganska vanligt när nån ny frågar om specifikt turtips i nåt svårtillgängligt område att en del svar inte alls svarat på frågan utan blir i stil med:
- hur rutinerad är du sen tidigare
- avråder från det området om du inte är jätteerfaren
- träna på sörmlandsleden först
- gå en kurs
- tälta i trädgården först

?
Kanske drog jag det lite långt. Men klassiskt elitistiska svar jag tycker man ser ibland.

Det där är svårt tycker jag. Det blir alltid en balansgång där åtminstone jag varken vill idiotförklara frågeställaren eller lura iväg den på strapatser bortom hens förmåga.

Bra tips i svårtillgängliga områden kräver lite grundläggande koll på var mottagaren står. Att anpassa råd efter nivå är inte att vara elitistisk. Sedan gäller det ju att inte idiotförklara någon.
 
GustavOh och Tango. Varför inte bara uppmuntra folk att prova sina vingar? :)
Jag tycker det är halva grejen med friluftslivet. Prova galna planer, misslyckas och få motivation att träna, göra om och göra bättre. Har fått min del av välmenande men oombedda (och ibland hånande) råd och nästan slutat lägga ut galna planer för allmän beskådning på grund av det.

Nä men det vore intressant att sätta fingret på orsaken till att vi har olika uppfattning i frågan.
 
En del galna planer kan ju faktiskt vara farliga och att misslyckas är ingen bra ide.

Men kan hålla med om att folk ska få ha galna planer och misslyckas en del, oftast går det ju bra.
 
En del galna planer kan ju faktiskt vara farliga och att misslyckas är ingen bra ide.

Men kan hålla med om att folk ska få ha galna planer och misslyckas en del, oftast går det ju bra.
Visst är det så. Men ger man oombett råd utifrån att saker är farligt så gör en det troligen utifrån sin egen riskacceptans och förutsättning. Det kan ju va rätt olika hur en ser på sånt. Och i slutänden är väl vuxna människor myndiga och kapabla att fatta egna beslut om sig själv. Jag tror de flesta här gillar att utsätta sig för någon form av upplevd risk och oförutsägbarhet men att det är väldigt olika vad det innebär.

Och som du skriver, oftast går saker bra. Och få vanliga friluftsaktiviteter har särskilt hög objektiv risk. Som exempelvis vandring till kebnekaise.
 
GustavOh och Tango. Varför inte bara uppmuntra folk att prova sina vingar? :)
Jag tycker det är halva grejen med friluftslivet. Prova galna planer, misslyckas och få motivation att träna, göra om och göra bättre. Har fått min del av välmenande men oombedda (och ibland hånande) råd och nästan slutat lägga ut galna planer för allmän beskådning på grund av det.

Nä men det vore intressant att sätta fingret på orsaken till att vi har olika uppfattning i frågan.

Jag försöker att inte vara hånfull men uppmana till eftertänksamhet när jag avråder. Så skulle jag själv vilja få återkoppling om jag själv frågar om en ide'.
Jag skulle inte heller själv sova gott om kvällen och se mig i spegeln med gott samveta om jag sagt "Paddla du till Gotland i samma kajak som jag har, den är sjävärdig nog för det" efter att ha läst om en räddning eller i värsta fall tragisk olycka.
Att ha kunskap om en fara och inte dela den kunskapen tycker jag är fel, oavsett mottagarens egna val, hen ska i alla fall inte kunna säga jag visste inte.
För mig är detta inte elitism, snarare altruism (oegennyttighet) och att bry som om medmänniskor och att inte nyttja samhällets gemmensamma räddningsresurser i onödan.
Då jag avrått, säger jag ofta att jag inte själv heller skulle gjort så, därmed anser jag inte mig vara elit och själv kunna genomföra det.
Det finns gott om lagom svåra turer för var och en.

/Patrik
 
Jag tycker det finns olika aspekter på hur man råder andra medmänniskor. Jag är inte speciellt förtjust i den mästrande stilen där personen ifrån sin egen upphöjda position ger råd som inte kan ifrågasättas. Då gillar jag den ödmjuka positionen där man ger råd vad man bör tänka på och där det inbjuder till en diskussion.

Nu kanske jag är lite elak mot det mästrande positionen men som sagt jag har svårt för personer som inte kan se sina egna fel utan mal på att de endast har rätt.
 
GustavOh och Tango. Varför inte bara uppmuntra folk att prova sina vingar? :)
Jag tycker det är halva grejen med friluftslivet. Prova galna planer, misslyckas och få motivation att träna, göra om och göra bättre. Har fått min del av välmenande men oombedda (och ibland hånande) råd och nästan slutat lägga ut galna planer för allmän beskådning på grund av det.

Nä men det vore intressant att sätta fingret på orsaken till att vi har olika uppfattning i frågan.

Anledningen att inte bara säga "prova vingarna bara" är att det är skillnad på råd ansikte mot ansikte och på ett internetforum. Det är svårt att se skillnad på den som vill prova galna grejor, antingen lyckas eller misslyckas och lära sig något och den som inte förstår hur galet det är, antingen lyckas på ren tur eller aldrig mer får chansen.

Som sagt, det är en balansgång mellan att bli elitistiskt mästrande och helt oansvarig.

Någon vill solovandra längs kungsleden? Visst, kör! Här är några relevanta råd.
Någon vill gå stora sarektraversen och undrar vilken repbroms hen ska köpa? Ok, behöver du ställa en sådan fråga kanske du är ute på djupare vatten än du själv inser. Bevisa gärna att jag har fel.
 
Jag tycker det finns olika aspekter på hur man råder andra medmänniskor. Jag är inte speciellt förtjust i den mästrande stilen där personen ifrån sin egen upphöjda position ger råd som inte kan ifrågasättas. Då gillar jag den ödmjuka positionen där man ger råd vad man bör tänka på och där det inbjuder till en diskussion.

Nu kanske jag är lite elak mot det mästrande positionen men som sagt jag har svårt för personer som inte kan se sina egna fel utan mal på att de endast har rätt.

Balans, som sagt var.

En mästrande stil är varken rolig eller konstruktiv.
Den andra sidan av myntet är frågeställare som inte tar till sig råd från de forummedlemmar som faktiskt, på riktigt, vet vad de pratar om. (dit hör väl kanske oftast inte jag då)
 
Utsidan är så mycket mer bjussigt och välkomnande än de sociala kanalerna. Exempel: under pandemin lämnade jag de stora vandrarforumen på Facebook då det var i stort sett omöjligt att starta en tråd eller diskussion utan att den kapades av ordningspoliser som skrek om restriktionerna.

Här är utgångspunkten att vi alla är vuxna som inte slänger skräp i terrängen eller lämnar kvar våra festivaltält utanför fjällstationen, därför är upprörda inlägg i sådana frågor överflödiga. Om det gör Utsidan till ett forum för "eliten" så står jag för det.

För mig som började med vandring i mogen ålder har det varit ovärderligt att hålla till här. Lärde mig tidigt att identifiera den lilla skaran av förståsigpåare/nejsägare som gör sitt bästa för att skrämma bort nykomlingar. Om jag lyssnat på dem hade jag aldrig vågat mig till Sarek innan det var för sent pga ålder. Karl-Johan är här ett föredöme med sin uppmuntrande attityd (senast väl uttryckt i hans gästspel i Fjällvandringspodden).

För att hålla mig till trådens ämne: Friluftsfrämjandet gör bra ifrån sig och deras inlägg är det man kan förvänta sig. Men att friluftsliv bara skulle vara för "eliten" eller "de rika" med hänvisning till en budgetnedskärning är svårt att ta på allvar. Det handlar om en kulturfråga och vem kan skylla på att de inte har råd att idka friluftsliv? Du behöver bara gå till den aktuella debatten om Jämtlandsfjällen för att hitta uppfattningen att det största hotet mot friluftslivet är besökare som har för *mycket* pengar.
 
Och i slutänden är väl vuxna människor myndiga och kapabla att fatta egna beslut om sig själv.
När det gäller "kapabla" kan vi nog ha olika åsikter. Enligt min mening är det inte så få som saknar tillräckliga kunskaper och/eller självinsikt - oavsett vilket område det gäller. De sociala medierna och de kommersiella o allmänna medierna visar ju på en ibland häpnadsväckande bristande förmåga hos en del att förstå verkligheten. I sådana fall tycker jag att man (på Utsidan) snällt och försiktigt kan försöka få in personen på mer realistiska tankebanor. Det är enligt mitt sätt att se inte att "sänka" någon eller hens ambitioner utan att söka hjälpa till att undvika kanske direkt farligt tok. Man bör inte alltid hurtfriskt heja på alla idee'r.
 
När det gäller "kapabla" kan vi nog ha olika åsikter. Enligt min mening är det inte så få som saknar tillräckliga kunskaper och/eller självinsikt - oavsett vilket område det gäller. De sociala medierna och de kommersiella o allmänna medierna visar ju på en ibland häpnadsväckande bristande förmåga hos en del att förstå verkligheten. I sådana fall tycker jag att man (på Utsidan) snällt och försiktigt kan försöka få in personen på mer realistiska tankebanor. Det är enligt mitt sätt att se inte att "sänka" någon eller hens ambitioner utan att söka hjälpa till
Tror vi kanske pratar om olika grejer, eller jag förstår nog inte riktigt i vilket sammanhang det är många som har otillräcklig förmåga. Vanligt friluftsliv som tex fjällvandring har väldigt låg risk att ge allvarliga olyckor även om folk tar sig vatten över huvudet ibland. Skulle gissa att det beror på att folk är förnuftiga och inser när det är dags att tänka om. Mina personliga anekdoter är att många vänder låångt innan saker blir farliga. Vet att mina ungar redan vid 5-6åå gjort fjällturer i terräng och förhållanden jag sett många vuxna bli rädda i och vänt. Och det handlar inte om objektivt risktagande eller fysisk förmåga. Snarare subjektiv rädsla eller tvivel på sin förmåga. Men tror ändå att de allra flesta vuxna klarar mer än en 5-6åring.

Möjligen att det skulle behövas folk som engagerar sig på nätet i frisoloklättring, brantskidåkning och wingsuit Base forum där det är stora risker, och försöka få dem på bättre tankar. Men samtidigt så får väl folk välja själv, och vet inte om oombedda råd ger någon positiv verkan ändå ?:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Christina93 Stormköks brännare får igen gas Allmänt om friluftsliv 39

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.