Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen?

Året är på slutsträckan och det är dags att göra av med friskvårdsbidraget innan nästa kommer in.

Hur gör man för att spendera det på vandring och friluft?

Man får inte köpa material, men finns det tjänster man kan lägga pengarna på?

Jag skulle gärna höra vad ni lägger ett bidrag på, även om det inte är relaterat till vandring!
 
Vilken bra sak, det måste jag ju också kolla upp!

Hittadden här listan:

Innebär det här att man få hyra utrustning för att genomföra aktiviteten? Ex hyra kajak?
 
Senast ändrad:
En kompis till mig lyckades köpa klätterutrustning för friskvårdsbidrag för nått år sedan. Om inte annat så kan ju avgiften till klättergymmen gå in under friskvårdsbidraget.
 
> Innebär det här att man få hyra utrustning för att genomföra aktiviteten?

Ja. Man får inte köpa något som man sedan kan sälja och behålla pengarna för, men hyra är ok.

Jag hyrde skidor och köpte liftkort i alperna för bidrag två år sedan.

Det där med kanot var inte så tokigt.
 
Vilken bra sak, det måste jag ju också kolla upp!

Hittadden här listan:

Innebär det här att man få hyra utrustning för att genomföra aktiviteten? Ex hyra kajak?

Min tolkning av sidan du själv länkar till att om du följer med på en guidad kajaktur och "guidning + kajakhyra" är ett pris (eller kajakkurs inklusive kajakhyra) så är det ok från skatteverket. Men att hyra kajak och paddla själv är inte giltigt för friskvårdsbidrag. Läs första stycket igen. Sen är det väl din arbetsgivare som godkänner eller inte godkänner och tar risken att göra fel om de beviljar bidraget felaktigt.
Att köpa saker=prylar är inte OK för frsikvårdsbidrag enligt skatteverket.
/Patrik
 
Min tolkning av sidan du själv länkar till att om du följer med på en guidad kajaktur och "guidning + kajakhyra" är ett pris (eller kajakkurs inklusive kajakhyra) så är det ok från skatteverket. Men att hyra kajak och paddla själv är inte giltigt för friskvårdsbidrag.
/Patrik

”Om det ingår utrustning i priset för själva aktiviteten, exempelvis bowlingklot i priset för att spela bowling, kan friskvårdsbidraget användas för att bekosta aktiviteten inklusive utrustning. Vid hyra av utrustning separat kan friskvårdsbidraget bara användas för att bekosta aktiviteten, inte för att betala hyra av utrustning..”

Du har så rätt. Var önsketänkande från min sida. Så i princip måste man följa med på en guidad/instruktörsledd aktivitet för att få tag i (eg hyra) prylar.
 
Skidspåravgifter och liftkort brukar gå bra har jag kollat upp men inte provat. Klättring på gym om det räknas som friluft? Och så bowlar jag ibland. Livet är inte bara friluftsliv. ;-)
 
Skidspåravgifter och liftkort brukar gå bra har jag kollat upp men inte provat. Klättring på gym om det räknas som friluft? Och så bowlar jag ibland. Livet är inte bara friluftsliv. ;-)

Bara att gå till den länkade sidan och läsa i tabellen: Klättring på klättervägg : ja!
Det heter friskvårdsbidrag, inte friluftsbridrag och syftet är att folk ska motionera och må bra. Det kan vara i form friluftsliv i vissa former men kan precis lika väl vara inomhusidrott.

/Patrik
 
Ja, jag vet, jag har betalt klätterkort med friskvårdspengar, det trodde jag framgick och det var ett svar till TS. Naturen är gratis och vi behöver inga bidrag för att vistas där, men TS undrade om det gick att bekosta de friluftsrelaterade saker som kostar lite pengar för friskvårdbidraget.
 
@Picea precis!
Jag är trött på att köpa gymkort som bara blir liggande.

Om bowling är ok så borde kajak också vara det . Det är lika svårt att paddla kajak utan kajak som att bowla utan käglor och klot.

Men det är en åsikt och håller kanske inte i rätten :)

Jag prövar och ser vad som händer.

STF-medlemskap måste väll också fungera?
 
@Picea precis!
Jag är trött på att köpa gymkort som bara blir liggande.

Om bowling är ok så borde kajak också vara det . Det är lika svårt att paddla kajak utan kajak som att bowla utan käglor och klot.

Men det är en åsikt och håller kanske inte i rätten :)

Jag prövar och ser vad som händer.

STF-medlemskap måste väll också fungera?

Du får tycka vad du vill men du läste nog inte på den länkade sidan, bland de 14 raderna i den blå rutan kan man läsa följande mening i andra stycket:
" Friskvårdsbidraget kan inte heller användas för att köpa utrustning eller betala personliga medlemsavgifter i föreningar eller andra sammanslutningar. "

Så NEJ, skatteverket tycker INTE det är OK att få medlemskap i STF subventionerat med friskvårdsbidrag. Däremot om de ordnar en stavgångsvandring med deltagaravgift så är den OK.
Eller möjligen om STF gör ett paket med godkänd(a) aktivitet(er) som dessutom inkluderar medlemskap.

Om din arbetsgivare väljer att betala ut för rena medlemska ändå så tror jag att arbetsgivaren gör fel och riskerar att inte få göra avdrag för det. Om arbetsgivaren riskerar mera eller om du riskerar upptaxering vet jag inte.

Länken i repris:

Vill man ändra detta får man nog prata med sina politiker eller lämplig lobbyorganisation (Svenskt friluftsliv kanske) och få till en ändring av relgerna.

/Patrik
 
Håller tummarna att någon kommer med en genialisk idé hur friskvårdsbidraget kan användas till friluftslivet. Jag har aldrig under alla mina år i arbetslivet lyckats använda friskvårdsbidraget eftersom jag aldrig gör något som är organiserat. Jag spelar inte golf, simmar inte, tränar inte på gym, spelar inte padel, får inte massage, sjunger inte i kör på arbetsplatsen eller något annat som finns med på Skatteverkets lista.
Det enda jag gör inom detta område är lufsar runt i skogen eller fjället, i egen regi, där det enda jag behöver är kläderna på kroppen typ.

Fast nu slog det mig, kanske går att använda till en svampkurs så att mer än kantareller, trumpetsvamp och Karl Johan kan hamna i korgen? Lite sent för i år kanske men det kommer fler svampsäsonger :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...