Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka

Hej!

Jag har inte hittat någon liknande tråd, om en sådan finns får gärna moderator flytta över den.

Jo, jag har varit relativt aktiv inom idrotts och äventyrsdelen av friluftslivet. Det vill säga, cyklat till Gibraltar från Göteborg, vandrat pilgrimsvägen i Spanien fem gånger, samt gjort en hel del annat, så som maraton runt Kebnekaise och Höga Kusten, men också i Barcelona m.m. Idag är jag 33 och bor i en mellanstor svensk stad där jag har ett enligt många bra jobb med bra lön. Jobbet är väldigt flexibelt och emellanåt blir det en del utlandsresor. Kan lägga till att jag inte har någon familj. På pappret ser det med andra ord helt ok ut. Inga konstigheter.

Samtidigt, är det som att jag dagligen önskar något annat. Önskan att ge mig ut och se världen är en stor del av min person, har tidigare bott utomlands, Spanien, Japan, Taiwan, Nya Zeeland, Belgien, exempelvis. Denna strävan efter nya erfarenheter och intryck är därmed inte ny på något vis. Men sedan jag fick fast anställning och började med en vanlig 40 timmars arbetsvecka kan jag ofta (läs i princip varje dag) känna att livet bara rusar förbi. Som ett tåg jag inte är med på. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt detta. Jobbet kan naturligtvis vara bättre och mer givande. Men i grunden har jag känslan av att det är denna 40 timmars arbetsvecka som är problemet. Det är på dagen som jag är som mest vaken, alert, har energi och kan ta mig för olika aktiviteter. På kvällarna är jag ofta trött, eller vill vara social och umgås. Helgerna räcker inte till för att kompensera, och semestern (nu kanske jag svär i kyrkan, ursäkta alla) men den är rätt värdelös. Jag har cirka 4-5 veckor. Men tiden räcker inte till för att koppla av från jobbet, varva ner, vara social, ta mig för olika aktiviteter och äventyr, samt för att ladda inför jobbet igen.

Sedan är det förstås så att i en vardag där jag trivs med mitt jobb, bostadsort osv och inte önskar något annat så fungerar säkert denna tillvaro alldeles utmärkt. En lång semester kan därmed avnjutas utan några föreställningar om längre äventyr och friluftsaktiviteter. Med andra ord handlar ovanstående om relationen mellan friluftsliv/äventyr och en vardag enligt samhällsnormen på 40h arbetsvecka.

Vad menas då med äventyr och aktiviteter? Det jag avser är förstås mina egna idéer om sådant jag skulle vilja prova på. En del mer realistiska och genomförbara än andra. Men exempelvis att springa Gröna Bandet, cykla från Sverige till Nepal, bestiga Aconcagua, springa St Olafsleden genom Sverige 560K, samt utveckla min uthållighet och förmåga som just löpare och delta i ultra trail lopp i Sverige och utomlands. En ganska ambitiös lista. Samtidigt lever man bara en gång. Att skjuta upp saker brukar betyda att de inte blir av. Man vet aldrig vad som händer framöver.

Ja här vet jag då inte vad jag ska ta mig till. Försörjning och planering behövs. Samtidigt som jag är trött efter jobbet. Det är som att jag blir för bekväm och inte orkar ta tag i ovanstående. Det blir för stort, galet. Men det är något som hägrar vid horisonten, något jag inte kan släppa (har pratat om detta i flera år). Ett symptom på detta, vilket jag också har fått höra från vänner med liknande ambitioner är att man inte orkar eller vill läsa tidningar som outside och runners world längre. Alla dessa artiklar med fantastiska berättelser och bilder gör en ofta frustrerad och bitter.

Så vad göra? Jag kan tänka mig att det är en ganska utbredd känsla, något som inte bara jag delar. Sedan har vi alla olika förutsättningar. Men ja, någon som har något tips där ute? Dela upp aktiviteterna i mindre delar kanske, se vad som känns rätt och satsa mer på det, eller kanske lägga undan en slant, starta eget ta tjänstledigt och dra iväg ett år. Alla varianter har sina för och nackdelar. För egen del kan jag inte ignorera eller förneka denna del av mig och vara nöjd med tillvaron som den är, det är något jag måste agera på helt enkelt. Men hur? Kan tillägga att bland min umgängeskrets så är det i princip bara jag som strävar efter friluftsliv och aktiviteter.

Blev en lång text,
Hälsningar
/Erik
 
Skala ner.

Inser att det inte uppfyller din längtan ut på större äventyr men för mig som har familj, fast jobb och hela den biten så blir det mest dagsutflykter eller helgövernattningar.
Tycker det skänker riktigt stor tillfredsställelse ändå just för att det är så enkelt och faktiskt blir av.
Gör som i denna video och bjud kompisarna på middag för att väcka deras lust till friluftsliv.
http://www.alastairhumphreys.com/ultimate-microadventure-stew/
Mvh
Björn
 
Kolla med chefen vid nästa löneförhandling om du kan förhandla till dig mer semester/kortare arbetstid istället för att bara få löneökning i pengar. Det räcker kanske inte helt för att ge dig den friheten du söker men det är en början. I övrigt känner jag igen mig väldigt i det du skriver om suget efter upplevelser. Friluftslivsmässigt blir det för mig, som heltidsarbetande förälder, en del helgövernattningar och korta turer för att stilla behovet i väntan på semestern.
 
Ett långt och välskrivet inlägg. För att uppleva det du verkligen vill måste du förändra din livsstil ganska radikalt, och framförallt se andra möjligheter till försörjning än vad du har idag. Kolla exempelvis hur Lars Bengtsson (lostcyclist.com) lägger upp långa perioder i sitt liv. Ett internationellt exempel kan långvandraren Andrew Skurka vara.

Något som också kan vara en ide är att hitta nya bekantskaper med liknande mål och ambitioner, så att du slipper lyssna på vänner som inte ser storheten i dina planerade äventyr.

Och just det. Svenska Outside slutade jag själv läsa sedan länge, och tycker du kan lägga ner läsandet utan större bekymmer! Chefredaktören producerar mest material som är rena reklamtexter om produkter eller sina polare. Resten har man kört genom google translate.
 
Om man inte har några betänkligheter med att ljuga, så kan man försöka göra som den store cyklisten som får andra att betala hans resor som mestadels verkar gå med flyg.

Per
 
Om du kan leva med lägre lön kanske det går att gå ner i arbetstid. En annan möjlighet kan vara att någon gång försöka få en längre tids tjänstledighet för att göra något du brinner för.
 
Jag känner igen mig väldigt starkt i det du skriver. Har hittat ett lufthål i klättringen, den är utmanande och spännande nog för att jag ska kunna få en liten dos äventyr en vardag efter jobbet.

Har dock även gått ner i arbetstid för att kunna ta mer halvdagar, längre helger etc.

Sedan tror jag man vinner på att fundera länge och väl över om det är specifika aktiviteter man är ute efter, utmaningarna som ska övervinnas, omväxlingen eller lyxen av att kunna fokusera på ett enda mål utan massa distraktioner.

Blir man klar över vilka aspekter som känns viktiga och som saknas i vardagen har man i alla fall tydliggjort vad man vill få till och kan kanske hitta oväntade vägar för att uppnå det.

Men har man inte landat där man är avslappnad och nöjd med vardag så ser jag inget fel i att fortsätta vara rastlös och hitta på långa äventyr. Spara pengar och ta långa resor mellan arbeten, se om du kan hitta sätt att arbeta på distans/resande fot, arbete i projektform så man kan ta längre ledigt mellan projekt, försöka få in pengar på blogg/resefilmer, spara ihop tillräckligt med pengar för en utdelningsportfölj som finanserar lågbudgetresor etc etc. I dagens samhälle finns väldigt många olika sätt att få det att funka.

Men visst måste man som alltid vara beredd att ge upp en del för att få något annat.
 
Rent generellt har de flesta ganska många dagars fritid, drygt 130 dagar om året.
För mycket av det du planerar skulle du behöva ha dessa dagar i en rad. Kort sagt, har du ambitioner att uppleva många äventyr som tar veckor eller månader att utföra må du antingen ha en mycket förstående arbetsgivare som ger dig perioder med tjänstledighet eller får du "prostituera" dig som många äventyrare, dvs att finansiera dina äventyr med sponsring, blogg, reklam, föredrag och liknande, men då måste du få till äventyr som är väldigt spektakulära.
Ett alternativ är att arbeta som guide/reseledare för äventyrsresor, men då blir det nog inte de långa äventyren du önskar.
 
Ett sätt att få fina pengar är att jobba intensivt ett tag i Norge. När pengarna är slut så åker du dit igen. Själv har jag bara jobbat extra helger där, men en kompis jobbar två veckor och är sen ledig två månader. Det är ju inget lyxliv utan innebär att fördela resurserna. En annan fördel är att du styr mer själv hur du jobbar, nackdelen är att det innebär ju lite letande efter jobb ibland.
 
Att livet bara susar förbi. När man är ute och reser så får man så mycket nya intryck i en sådan takt att man till slut vänjer sig vid den nivån. Att hamna på ett välbetalt jobb med 40h vecka så får du bara en tiondel så mycket intryck. Klart att det känns som vacum. Detta är lite som vilket 'missbruk' som helst, mycket vill ha mer. Kickar gör en okänslig för dom små detaljerna. Vill du maximera dina intryck eller träna dig att njuta av dom små sakerna, båda alternativen är möjliga. Men det tar tid att ställa om. Tyvärr tror jag inte att ett 40h jobb ger dig någon tid för dig själv alls oavsett om du vill leva ditt liv i maxhastighet eller sitta under korkeken och njuta. Faran med maxhastigheten är att även där kan man sakna tiden att reflektera och till sist lära sig någonting om sig själv och världen man lever i. Det blir bara ett kickjageri som slutar...
Men 40h jobb, njaee...
Lycka till
Kjell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
lynne99 Tips på äventyr för ungdomar! Allmänt om friluftsliv 3
seww Långhelg = äventyr? Allmänt om friluftsliv 8
jonas18z Kan ni tipsa mig på roliga äventyr runt Stockholm? Allmänt om friluftsliv 4
desireman Vandring/äventyr sommaren 2013? Allmänt om friluftsliv 51
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
leissner Äventyr och shopping i Georgien? Allmänt om friluftsliv 2
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
MonicaKa När det inte blir som planerat - oväntade äventyr Allmänt om friluftsliv 25
Benjji Framtidens äventyr? Allmänt om friluftsliv 8
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...