Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende?

Har fått känslan dom senaste åren att mitt friluftsliv o jakten på bättre utrustning kan va ett flyktbeteende?

Vet bara att de är väldigt viktigt för mig att komma ut i skogen/fjällen för att koppla av från all stress o annat jobbigt.. De är nog lite därför jag vill ha bra grejer som funkar att de hela blir en njutning o avkoppling än att de ska jävlas o de blir bara en pina när vädrets makter drar igång..
Typ som att glömma myggmedlet el att man blir blöt när de regnar el bära en ryggsäck på 25kg är ju inte en njutning..
 
Jag tror prylar mycket kan vara ett exempel på osäkerhet. Vi har en galen tilltro till annonser och att mer prylar fixar problemen medans ofta är det kunskap som är det viktiga för att ta sig fram.

I boken Vinterfärden definierar Lars Fält begreppet friluftsliv
"Ett enkelt liv på färd ute i naturen, där färden är förutsättningen för upptäckter och intellektuell stimulans i en naturlig miljö. Därför bör vistelsen vara naturnära och så ursprunglig som möjligt, annars missar man upplevelsen."

http://www.bokus.com/bok/9789146180883/vinterfarden/
9789146180883_200_vinterfarden_kartonnage


Hur mycket jävlighet och problem man får beror ju lite på hur långt från ens komfortzon man förlägger sitt friluftsliv....
"Misslyckanden är viktiga. Vi måste tillåta dem, för det är när du befinner dig utanför din komfortzon och du misslyckas, som din inlärningskurva är som brantast."
 
Kanske det kan räknas som en form av flyktbeteende, en flykt från ett liv i full fart, en flykt till ett liv som styrs av solen och magen under några dagar, och få en chans att ladda upp de mentala batterierna.

Frågan är väl om det är sunt eller osunt?
Är prylhysterin ett intresse/hobby eller en besatthet? Som en hobby är friluftsprylar lika bra som något annat, som en besatthet att man har en känsla av att man MÅSTE ha de nyaste prylarna hela tiden är inte sunt, oavsett vad det är man är besatt av.
Det är du själv som vet var gränsen går.
 
Kunskap av naturen hjälper ju till en viss del o kunskap om behov av utrustning är ju viktig oxå....sen är ju en annan sak vilken upplevelse man är ute efter..

Jag är inte ute i naturen iaf för att testa gränser o tro att man klarar sig med vilken utrustning som helst o har inte de som mål heller..

När jag väl får tid att dra ut i naturen o hålla käft så vill jag att de ska va smidig o någorlunda behaglig upplevelse oavsett väder o väljer min utrustning efter de..

Har ingen större erfarenhet av vintertältning mer än i tältkåta men har funderat nu att prova på vinterturer men skulle aldrig ens komma på tanken att dra ut någonstans till fjälls el för den delen skogs med halvdålig utrustning....inte ens om jag hade hyfsat bra kunskap om vinterturer för ingen tur är den andra lik o kommer aldrig o bli de heller..

Sommartid är de inte så jätte noga med utrustning men skulle aldrig dra ut me biltematält en hösttur ut i fjällen..

De är väl nog me okunskap i tron att man kan bemästra vädret med vad som helst för de kan bli jävligt trist tur av de hela fast man är van med fjällen...
 
Visst är prylhysteri en form av flykt, man väljer att fokusera på prylarna. Men det gäller ju inte bara inom friluftslivet utan prylhysteri finns ju på en massa olika områden.

Precis som det här på Utsidan finns folk som aldrig i livet skulle köpa ett friluftskök på Biltema så finns det ju på bilforum folk som aldrig i livet skulle köpa reservdelar till bilen på Biltema och det finns säkerligen hästfolk som aldrig i livet skulle köpa hästsaker på Biltema.
 
Det är väl snarare så att innehållet i säcken minskar med erfarenheten och förmåga att klämma ut flera bruk ur varje medförd pryl.

Att man sen under åren samlat på sig lite olika pinaler har väl inte med prylhysteri att göra utan mera med nyfikenhet och viktreduktion på funktionen.

Mitt första tvåmannatält, enkelväv bomull vägde 3,8 kg och såldes som lättvikts fjälltält, scoutryggsäcken på 40 liter vägde +1,5, bomullssovsäcken vägde 2,7. Klart man behövde större och lättare.

Numera mindre och än lättare.
 
Det uppfyller flera funktioner. Att köpa saker triggar belöningssystemet kortsiktigt som långsiktigt. En del gillar att samla. Speciellt kanske de med asperger vilket nog ganska många har drag av här. Det kan vara fåglar, knivar eller besatthet av UL etc. Särintresse brukar det benämnas kliniskt.

"Verklighetsflykt" är väl det mesta som inte tillhör vardagen. Det kan vara böcker,film ,dataspel, utlandsresor, fest etc. De två sistnämda tillhör väl verkligheten i och för sig.



"Verklighetsflykt[redigera | redigera wikitext]


Verklighetsflykt är ett beteende som innebär att man som ordet ansyftar, flyr från verkligheten. Varför man flyr kan ha flera orsaker men det kan för många vara ett sätt att koppla bort stress i vardagen men också åt andra hållet, fylla livet med någonting.

Det man flyr till kan vara olika saker. En fysisk verklighetsflykt kan vara att åka på en resa. Alkohol och diverse drogers effekter kan också göra att man upplever att man slipper verkligheten för en stund.

Att fly till digitala världar i form av datorspel har ökat i omfattning och i synnerhet till onlinespel vilket ännu mer ökar på känslan av att man kommer till en helt annan miljö än sin vardag. [1]

” Jag började uppleva den virtuella världen som mer intressant, medan mitt vanliga liv blev transportsträckor fram till timmarna framför tv:n eller datorn. „
 
Jag tror att dagens samhälle/stress formar o utvecklar vårat friluftsliv väldigt mkt....när man väl har tid att komma ut så ska allt bara funka o man överdriver gärna att va på säkra sidan..

Allt i samhället dras åt sin spets o så även friluftsliv o utrustning,speciellt gramjägare...

Man planerar en tur ex antal dagar o utrustning efter de...även antal matportioner som är uppmätt så man precis klarar sig....där finns de ju inte mkt felmarginaler om något skulle gå fel ute på fjället o blir kvar pga storm några extra dagar.. Då gäller de ha utrustning så man kan stanna var som helst o slå läger så man inte behöver planera om allt för mkt för att ta sig nedanför trädgränsen el liknande för att man har dålig utrustning...

Omplanering kan leda till att turen tar längre tid än planerat o de skapar följdproblem..
 
Jag tror att dagens samhälle/stress formar o utvecklar vårat friluftsliv väldigt mkt....när man väl har tid att komma ut så ska allt bara funka o man överdriver gärna att va på säkra sidan..

Det är mycket kontrollbehov. I mitt fall så är jag väldigt disträ så jag behöver planera noggrant för annars glömmer jag viktiga saker som kanske förstör semestern. Åker man på charter kan man alltid inhandla det man glömt men uppe i fjällen så är det svårare.

Sen jag började planera noggrant så har mina fjällsemestrar rullat på väldigt bra. Annat mot när man var yngre och som du sa glömde myggstiftet och gled runt i våta bomulls t-shirts.
 
Det är mycket kontrollbehov. I mitt fall så är jag väldigt disträ så jag behöver planera noggrant för annars glömmer jag viktiga saker som kanske förstör semestern.

Det är samma sak för mig, men det innebär ju bara att jag behöver vara noggrannare med packlista, det innebär inte att jag behöver snöa in på de nyaste coolaste häftigaste prylarna.
 
För mig är prylintresset flerfacetterat. Visst finns det en besatthet i prylarna själva, en önskan om att optimera inom sin hobby precis som i övriga livet och så vidare.

Men framförallt är det nog ett sätt att dra ut på planering och glädje inför framtida resor och naturupplevelser. Kolla nya prylar på nätet, försöka optimera vikten eller vad det nu är gör man ju bara när man inte har möjlighet att ta sig ut men några minuter att drömma.
 
Att komma från en plock, jakt och fångstsläkt påverkar en tidigt, några hinkar lingon, blåbär, jakt och nätfiske.
Vi vår ute mycket och på vintern läste vi böcker, Schröders jaktäventyr, Johnsons Afrikajakter mfl.

Stövlar och regnkläder samt matpaket var viktigt, resten kom i andra hand.
Med Scouterna kom hajkandet, vindskydd, eld, sångboken. Tröja och tandborste fick adderas förutom torra strumpor samt sovutrustning.

Prylarna i sig är nog inte flykt utan mera optimering. Viktminsknig för att få med annat roligt.
Listor och jämförelser för det har jag sysslat mycket med inom andra gebit. Bättre hjälpmedel nu.

Sen är det ju så att vikt kan få vem som helst att sjunka genom marken, lägg bara på tillräckligt så nergår farten först och sen sjunker de.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.