Att studera scouting och friluftsliv på egen hand

Jag ska försöka komma mig in på Allmän Linje på folkhögskola och försöka läsa upp mig lite så jag får, vad ska man säga, "ordning på sitt liv".

Jag har kört fast och idag bestämde jag mig i princip för att det ska få bli studier i höst, dels egna projektarbeten, mycket jag jobbar med kanske hemma vid datorn då på kvällarna.

I slutändan leder det väl till att jag som ickescout t.o.m. i princip skulle kunna starta en egen scoutgrupp på de grunden jag läst upp på egen hand, lite svagt men det går ju.

Vad är era reaktioner?

Detta är ett område jag är intresserad av men inte kommit till skott att komma in i, var med i kyrkan men där var det inte mycket mer än lite grillning och kanske nån tältning på nån festival, men det är ju bara en liten början då det gäller scouting och friluftsliv.
 
Bra initiativ per !:)

Det brukar ge mycket tillbaka att stötta andra att komma ut i skogen.

Är det nåt så skriv, vi svarar.

Välkommen tillbaka per !:)
 

Bilagor

  • SANY0909.jpg
    SANY0909.jpg
    54.6 KB · Visningar: 787
Ja så kan man se det också.....

......men ingen vill stötta mig.

Därför ska jag försöka att förkovra mig i vad en skolbänk kan erbjuda.

Jag är mycket för detta att köra mitt eget race och då ska man väl passa på då man går en Allmän linje där man har möjligheter till projektarbeten.

Scouting för mig är allt från simmärken till hur man klär sig rätt då man ska ut och åka slalom i -25 grader till hur man kan bygga en bra koja ute i skogen, och allt däromkring.

Man kanske kan skriva ihop ett koncept med lektioner och dess innehåll för en scoutgrupp för t.ex. en 3års period, har jag tur kanske jag kan komma igång med en verksamhet under skolgången dessutom.
 
Jag ska försöka komma mig in på Allmän Linje på folkhögskola och försöka läsa upp mig lite så jag får, vad ska man säga, "ordning på sitt liv".

Jag har kört fast och idag bestämde jag mig i princip för att det ska få bli studier i höst, dels egna projektarbeten, mycket jag jobbar med kanske hemma vid datorn då på kvällarna.

I slutändan leder det väl till att jag som ickescout t.o.m. i princip skulle kunna starta en egen scoutgrupp på de grunden jag läst upp på egen hand, lite svagt men det går ju.

Vad är era reaktioner?

Detta är ett område jag är intresserad av men inte kommit till skott att komma in i, var med i kyrkan men där var det inte mycket mer än lite grillning och kanske nån tältning på nån festival, men det är ju bara en liten början då det gäller scouting och friluftsliv.

Nya scoutledare är alltid välkommet och det krävs ingen speciell utbildning eller bakgrund för att börja, endast engagemang och energi. Ta kontakt med närmsta scoutkår. Dock är de flesta scoutkårer inte mer kristna än fotbollslaget. Är detta ett krav från din sida så bör du nog ställa frågan när du tar kontakt.

Scouting är en väldigt bred verksamhet, så aktiviteterna kan skilja mycket mellan olika kårer och avdelningar. Det kan därför vara idé att höra med mer än en kår. Bredden gör att du som ledare har stort spelrum att styra verksamheten i en riktning du tycker är intressant och kul. Personligen är jag övertygad om att om ledarna har kul så har barnen kul, vilket är en grundförutsättning.

Läs mer på www.scout.se
 
Man kanske kan skriva ihop ett koncept med lektioner och dess innehåll för en scoutgrupp för t.ex. en 3års period

Tjaa, det är väl mer eller mindre vad Svenska Scoutförbundet redan gjort med det nya programmet.

http://www.scout.se/program

Sen vet jag inte vad du menar med att starta en scoutgrupp. För att du skall få använda begreppet scout så måste du vara med i en kår som är ansluten till nåt av scoutförbunden (eftersom svenska scoutrådet har märkesskyddat Scout). Du kan alltså inte på egen hand starta en grupp och kalla det för scouter.


Sen är ju scouting inte så mycket VAD man gör utan HUR man gör det. Scoutmetoden är viktig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scoutmetoden
 
Håller med Peter. Välkommen till scouterna! Men läs in dig på scoutmetoden och gå gärna någon specifik scoutledarutbildning också. Scouting kan egentligen innefatta vad som helst bara man utför det på rätt sätt; i patrull, projektmetodik, reflekterande ... ...
 
Örnsköldsvik

Är en liten stad som inte har nån scoutverksamhet för - min åldersgrupp.

Men jag tänkte sätta ihop en liten egen grupp bara jag kommer igång.

Jovisst är det så att scouting nästan är vad som helst men att man ska ha få med scoutmetoden o.s.v. i det, och det är då sånt jag skulle vilja studera lite på egen hand då.

Har inga krav på kristen inriktning, var ju med i kyrkan men dom gav mig kicken (strul med skola och det gick ut över gemenskapen i kyrkan) så jag vet inte, skiter dom i mig så är det ingen mening att försöka få in en fot där igen.
 
En normal kyrka ger inte "någon kicken". Oavsett samfund (inom "normalspannet") är man (borde vara?) välkommen som man är till gemenskapen. Det är ju inget jobb. Börjar osa märkligt; antingen har du skitit i det blå skåpet Big Time eller så lyckades du hitta en väldigt märklig och osund församling.

Men okej - det var min åsikt på vädring och jag behöver inte ha något genmäle på det - ditt privatliv! Skulle du hitta en annan församling så ger det säkert en bra grundplåt och lite medvind i början. Men om du vill köra själv så hoppas jag att det går bra för dig. Lycka till!
 
som scout

blir jag ofta ledsen när folk i allmänhet tror att scouting bara handlar om att vistas ute i naturen. Scouting för mig är att lära barn och unga att samarbeta, tycka om varandra och att behandla vår värld med den respekt som den skall ha, vilket naturligtvis innebär att också vistas ute i skog och mark. BP tog ju ut unga pojkar från slummen för att de skulle få frisk luft, så det är ju viktigt det också. Jag har varit med när "vanliga vuxna" kommer och blir ledare utan att ha en aning om vad de ska göra eller vad som förväntas av dem, vilket jag tycker är tråkigt, inte bara för dem utan för oss andra också som kan försättas i lite udda situationer. Naturligtvis är det väldigt roligt att det kommer in nya i scouterna men för att bli ledare tycker jag att man borde gå en kurs, hjälpa andra ledare eller liknande för att bättre förstå verksamheten.

Att vara scout innebär så mycket mer än att bara vistas ute i skog och mark, att vara scout innebär att ha kärlek till andra människor och vår värld som vi lever i. Och viljan att få andra människor att känna likadant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.