Hej,
Jag är en ganska van friluftstjej som är ute mycket i naturen, däremot mest under april-oktober. Varit på några en dags vandringar i Dalarna under januari, så jag har kläder för väder samt enklare utrustning. I år planerar jag en kortare tur till Abisko med min Golden Retriever under december. Jag vill gärna göra en kortare dagsvandring samt ut på kvällen för att spana efter norrsken.

Finns det någon som har lite tips på vad jag kanske bör tänka på? Här är lite funderingar jag har:

- Jag ska ha skor på min hund, men bör jag även ha ett snötäcke?
- Är det säkert att ge sig ut på dagstur ensam med hund i Abisko? Kommer endast hålla mig på markerade vandringsleder och räknar med att vara borta i cirka 3h.
- Finns det bra ställen som man kan ta sig till lätt med hund på kvällen för stor chans att se norrsken?

Alla tips och rekommendationer mottages varmt!
 
I december är det full vinter i Abisko så skidor är mer lämpligt på fötterna, dessutom mer eller mindre avsaknad på dagsljus så långt norrut och över polcirkeln.
 
Du lär behöva lössnöskidor eller traditionella snöskor. De flesta hundar behöver varken skor eller täcke för en kort tretimmars tur, då det kan vara dålig bärighet i snön så kan hunden ha besvärligt att ta sig fram.
 
Du lär behöva lössnöskidor eller traditionella snöskor. De flesta hundar behöver varken skor eller täcke för en kort tretimmars tur, då det kan vara dålig bärighet i snön så kan hunden ha besvärligt att ta sig fram.

kommer hyra snöskor där till mig själv. Tack gällande hunden, då skippar jag täcke!
 
Glömde skriva att det kan vara ont om snö på vissa ställen pga att det är minst nederbörd i hela landet i området.
Jag var där troligen i Feb el början av Mars(var nog 15 år sedan glömt datum)och åkte runt Berget med linbanan till Riksgränsen och det blåste så mkt på baksidan av berget att jag ej kunde rasta på säkert 1 km fast det var nästan vindstilla vid STF Abisko frame vid pistade nedfart till hotellet åter fint väder,och sedan tåget åter till STF A.
Så en enkel vindsäck bör du ha med även om det ser ut att vara en fin dag vid start och en stor termos och smörgås tex.
 
Norrsken kan du se var som helst bara du har fri sikt mot himlen och någorlunda mörkt omkring dig. Stigen från Abisko Turiststation längs jåkken ner mot Torneträsk borde ge fina vyer samtidigt. Om linbanan är öppen så är det såklart en häftig upplevelse att åka upp på berget och spana. Om du tar dig till Björkliden så ligger hotellet lite högre så du får fina vyer direkt.

I mitt album finns två bilder som båda är tagna strax öster om Abisko vid juletid, som du kan se är det inte mycket dagsljus men om det ligger snö räcker det med månens ljus för att röra sig utan pannlampa även nattetid.
Kalfjället lär vara ganska renblåst från snö men i björkskogen man det vara allt mellan barmark och midjedjup snö beroende på nederbörd och vind tidigare.

Om du inte gått med snöskor tidigare så kan jag tipsa om att man är ganska långsam så räkna inte med att du hinner särskilt långt på 3 timmar.

/M
 
Norrsken kan du se var som helst bara du har fri sikt mot himlen och någorlunda mörkt omkring dig. Stigen från Abisko Turiststation längs jåkken ner mot Torneträsk borde ge fina vyer samtidigt. Om linbanan är öppen så är det såklart en häftig upplevelse att åka upp på berget och spana. Om du tar dig till Björkliden så ligger hotellet lite högre så du får fina vyer direkt.

I mitt album finns två bilder som båda är tagna strax öster om Abisko vid juletid, som du kan se är det inte mycket dagsljus men om det ligger snö räcker det med månens ljus för att röra sig utan pannlampa även nattetid.
Kalfjället lär vara ganska renblåst från snö men i björkskogen man det vara allt mellan barmark och midjedjup snö beroende på nederbörd och vind tidigare.

Om du inte gått med snöskor tidigare så kan jag tipsa om att man är ganska långsam så räkna inte med att du hinner särskilt långt på 3 timmar.

/M

Nej har inte gått med snöskor tidigare, så räknar bara med kortare turer de få dagarna jag är där.
Tack för tipsen om Torneträsk och Björkliden!
 
Snömängden i December brukar vara rätt svår att förutse, kan vara allt mellan barmark upp till 30-40cm snödjup. Vanligen brukar det dock vara rätt lite snö, framförallt i början av december.
Längs de mer populära stigarna exempelvis Kungsleden till Marmorbrottet eller leden till Kårsafallen brukar det vara så pass många som går att det går att gå till fots i princip hela vintern. Längre ut på fjället kan det vara lite svårare att ta sig fram.
I allmänhet är det rätt mycket turister som rörsig längs iallafall de första kilometrarna på de flesta lederna i Abisko området.
När det är som mörkast har du dagsljus från omkring 9.30-13.30. Tidigt i december är det förstås längre.
Linbanan på Nuolja brukar bara vara öppen kvällstid för norrskensskådning i december, ej dagtid.
Norrsken kan du se var helst det är mörkt och fri sikt norrut. Exempelvis gå ner till Torneträsk. Timmarna innan midnatt, ca 21-23 brukar bjuda på störst chans till norrsken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.