Hämta vatten ur sjö/vattendrag

Då jag kommer göra min första längre solo vandring i sommar och därmed behöver massa vatten.
Eftersom jag inte vill släpa på alt vatten så tänkte jag fylla på via sjöar och koka det.
Dock så är det ju inte bara småbakterier som jag behöver oroa mig för utan massa annat skräp/kryp som kan finnas i vattnet.
Så jag undrar hur man brukar göra när man tar vatten från sjöar?
Jag antar att man filtrerar men hur? Den där t-shirten från igår eller något fräckt filter ifrån naturkompaniet?
 
Tack för svaren, den där flaskan verkar händig.
Johnny:
Jag kommer gå längs med upplandsleden ifrån Uppsala uppemot Gävle.
 
Så länge vattnet är rinnande och i skogen är det i regel ingen fara. Om du är känslig så kokar du allt.

Sen är det där med "aldrig vatten i närheten av jordbruk" en sanning med modifikation, dagens bekämpningsmedel är rätt neutrala mot alla typer av organismer, och i och de mängderna du lyckas få i dig under turen är inte särskilt skadliga.

En fin skogssjö på hög höjd innehåller i Mälardalen innehåller kvicksilver och andra kemikalier som man ofta glömmer bort. Titta exempelvis på "VISS", Sveriges vattendatabas.

Dock skall du passa dig för livsmedelsindustrier. Där finns det i regel olika kolerabakterier och liknande.
 
Jag kör med:

Ett flergångskaffefilter i nylon som jag grovfiltrerar med.
Går bra att hålla för öppningen i flaskan t.ex
Sedan kokar jag eller klorar det.

För vatten under gång så kör jag vattnet ofta genom ett vattenreningsugrör efter lite klor i vattenflaskan om det är humusfärgat eller misstänkt förorenat - typ från timmerbilshjulspår kingsize

För lägervatten vid starkt skitigt stillastående dyvatten om inget annat är möjligt så körs följande.

En eld för och få kol.
Göra ett kolfilter av burk/flaska.
Grovfiltrerar med engångsfiltret.
kokar eller klorar vattnet.
Sedan kör man det genom kolfiltret.

Då kan man ta vatten från värsta gröna dypölen under värsta sommarhettan fast det ligger en dö groda där - vattnet är helt ljust efter detta och smakar som kranvatten.
Har sparat sådan vatten och tagit hem och kört blindtest - dom märkte ingen skillnad.
 
Ja det är sant men det fungerar med kol från brasan.Det är poröst och tar upp föroreningar när vätska passerar.
Man kan ju visserligen köpa aktivt kol och göra ett filter innan trippen så det är redo.
 
På vandring i Sverige finns ju inga risker att få i sig för mycket av tungmetaller som eventuellt skulle finnas i en vattenkälla. Man dricker ju inte ur samma särskilt många gånger. Kolerabakterier finns ju förstås inte i eller kring livsmedelsindustrier i Sverige. Det skulle ju bli katastrof!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.