Hur mycket vatten?

Hej

Jag ska som sagt vandra till Kebnekaise från Nikkaluokta. Ska vara borta 2 nätter. Vädret ser ut att bli jättefint när vi är där. Vi kommer ta med oss vatten i och med att fjällstationen nu är stängd. Vi räknar med att kunna ta lite vatten ur något vattendrag.
Hur mycket vatten tror ni vi måste ta med per person?
 
Jag har aldrig någonsin behövt vatten på en fjälltur. Möjligen i månlandskapen på Nordnorges toppar där glaciärerna lämnat en öken efter sig. Fossilt glaciärvatten är inte gott.
 
Är det smällhett och någon bryter ett ben eller liknande är det kanske bra att ha med sig någon liter per person. Men flera liter tycker jag känns onödigt. Synpunkter från andra som vandrat sträckan kommer säkert fram. Om man reser på en tid av året då vatten är hårt finns det anledning att kunna smälta vatten. De gånger jag rört mig i fjällvärlden har det alltid funnits rinnande vatten. Dock ovanligare då det är riktigt kallt.
 
Ni behöver inte bära vetten på vägen till fjällstationen, men för ev topptur kan ni räkna med att det blir dåligt med vatten varför det är bra att ni har med er några lätta PET flaskor som ni kan fylla. På sommartid finns det oftast inte vatten över Kitteldalen, men så här tidigt på vårvintern ligger det säkert snö kvar redan på den höjden.
http://www.webbkameror.se/webbkameror/kebnekaise/index.php
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...