Billuffa genom Sverige.

Hej jag och min familj och några familj vänner vill ut i naturen och njuta av våren ut i Sverige och se lite nya områden som är rika med vatten och vacker natur, Skulle någon duktig Sverige kännare tipsa om några bra platser att dra förbi och kanske hyra en sommarstuga och stanna ett par nätter.

Uppskattar alla förslag, är själv inte svensk och vill gärna ut från Stockholms trakterna och se Sverige på riktigt!!

Tusen tack för alla trevliga förslag.
 
Ett sät att se andra platser med bil kan vara att följa cykellederna vissa sträckor.
Sverigeleden är en klassiker, den går på platser med sevärdheter men med lite trafik.
Ett annat sätt att uppleva olika platser är att resa med bil, stanna där det känns bra, hyr en campingstuga och sedan cykla i området några dagar. Sedan kan man åka vidare.

Vi har gjort så runt Gävle, i Bergslagen ( Norberg ) Göta kanal ( Sjötorp ) och Åland.
Till österlen har vi ännu inte kommit, trots flera försök, men när startdagen kommit har vi åkt dit vädret varit bra (bäst).

/Peter
 
Det beror väl lite på hur långt ni är beredda att åka samt vad ni är ute efter?
Hav? Skog? Sjöar? Fjäll? Småstäder?
Hav: västkusten, tex kosterhavets nationalpark alt Stockholms/Ålands skärgård
Skog: Varsomhelst nästan
Sjöar: Kör runt Vättern
Fjäll: Jämtland ligger inte så långt bort, men har fina fjäll
Småstäder: Varför? ;o)
 
De som talar om fjäll nämner Jämtland, men faktum är ju att Norges fjäll ligger i höjd med Falun....och än mer.
Husbil har ingen nämnt och det är ett utmärkt sätt att komma ända fram till parkeringsplatsen och ändå kunna stanna till vid sjön, bara det finns väg.
Kombinationen bil-stuga-cykel vill jag av egen erfarenhet gärna slå ett slag för.
Karta, böckerna Värt att se i Sverige samt Museums guiden räcker länge för mycket planering och trevliga lärande turer.
Go tur
 
http://www.svenskaturistforeningen.se/
Även om man inte är turist så har dom många bra tips.
Jag skulle föreslå att ni väljer ett område och utforskar det. Kanske börja med Dalarna som ligger nära och har det mesta man kan önska sig.
Bo på och kombinera bilåkande mellan vandrarhemmen med vandringar i områdena kring vandrarhemmet.
 
E45:an!

Jag tycker att E45 är kanon på sommaren. I och med att jag och tjejen kommer från Luleå respektive Skellefteå har vi tagit den vägen flera gånger. Jag tycker att det finns mycket att se även om vi mest transporterat oss ner till Stockholm med några övernattningar. Det finns många campingar och sommarcafeéer på vägen och i Jämtland kommer man nära fjällen. Vi tog faktiskt några dagar i Storulvån och Sylarna (då med tält på fjället). På hemvägen bodde vi norr om Åre i riktigt billiga och fina skidstugor. Har gjort en liknande sak när jag tourade med motorcykel i Tyrolen, bodde billigt offseson i många klassiska skidorter.

http://www.inlandsvagarna.com/?site=ivag_e45
 
Senast ändrad:
Storforsen mm..

Om ni åker upp till Norrbotten så bör ni besöka Storforsen som liggen nära Älvsbyn. Mycket vacker natur och dessutom står Raimos bar där ;) (den som användes under inspelningarna av filmen Jägarna).

Högakusten..... Ta färja ut till Ulvön, det är värt mödan!

Hoppas det var något matnyttigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.