Mysiga tältplatser längs vägen upp genom Sverige?

Vi (familj med 2 barn 3+5.5 år samt hund) ska upp till Hemavan för en vecka i fjällen. Det blir en lång bilresa för små ben så 1-2 övernattningar på vägen blir lagom. En tanke slog att inte bara övernatta på lämpligt vandrarhem/B&B eller dylikt utan slå upp tältet någonstans längs vägen. Fjällutrustningen kommer ändå vara med. Kanonäventyr för barnen, perfekt för ben som måste få springa lite, bra social distansering, ekonomiskt och finfin introduktion till tältning.

Jag tänker mig platser längs vägen där en kort avstickare tar en till någon å/bäck/sjö där vi kan ta vatten.

Första stoppet tänkte vi ta i samband med att besöka Njupeskär. Vi kommer inte gå upp på fjället, jag vet att det finns stugor där samt att det är nationalpark.

Vildmarksvägen är redan inplanerad även om det ligger nära slutmålet.

Finns det fler förslag? Vår resväg är inte huggen i sten så lite kringelkrokig kan vi tänka oss.

Peter
 
Vill ni ha fricamping, eller duger iordningsställda campingplatser mot en mindre kostnad? Det är faktiskt fint att campa på en av de av den senare sorten vid älven i trakten av Njupeskär. Vid Malgomaj, sjön med världens vackraste namn, fanns det åtminstone förr i tiden liknande platser. Men jag har inte full koll på besökarantalet nuförtiden, som ju också kan vara annorlunda i år. Vildmarksvägen brukar vara väldigt välbesökt.

Om jag inte minns fel är det annars inte så svårt att hitta platser av den sort du beskriver i Orsa Finnmark.
 
Senast ändrad:
Istälelt för att leta övernattningar tycker jag ni ska göra som ni börjat - leta upp roliga ställen att besöka, t ex Njupeskär och hitta sedan övernattning i närheten av det ni vill besöka.
Jag hade också lagt in Njupeskär på min besökslista om jag kört norröver i Sverige.
 
Vill ni ha fricamping, eller duger iordningsställda campingplatser mot en mindre kostnad? Det är faktiskt fint att campa på en av de av den senare sorten vid älven i trakten av Njupeskär. Vid Malgomaj, sjön med världens vackraste namn, fanns det åtminstone förr i tiden liknande platser. Men jag har inte full koll på besökarantalet nuförtiden, som ju också kan vara annorlunda i år. Vildmarksvägen brukar vara väldigt välbesökt.

Om jag inte minns fel är det annars inte så svårt att hitta platser av den sort du beskriver i Orsa Finnmark.

Tackar! Hittade campingplatsen vid Mörkret. Det skulle nog passa perfekt. Ska titta mer på Malgomaj.

Jag tänker både sorternas camping, ren fricamping är nog det allra bästa, även om man nog kommer att ha lite sällskap av husbilar mm i närheten.

Peter
 
Istälelt för att leta övernattningar tycker jag ni ska göra som ni börjat - leta upp roliga ställen att besöka, t ex Njupeskär och hitta sedan övernattning i närheten av det ni vill besöka.
Jag hade också lagt in Njupeskär på min besökslista om jag kört norröver i Sverige.

Jag förstår din tanke och skulle kunna tänka mig göra så också. Men då blir resan ganska lätt en vecka lång. Och vi tänkte göra lite annat under semestern också.

Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.