Bhöver tips gällande cykelresa genom hela sverige.

Hej !, Jag och en av mina bästa vänner har plannerat att göra en cykeltur genom hela sverige via sverigeleden altså den 247 mil långa sträckan. vi tänkte försöka klara av detta på 30 dagar, någon som har cyklat denna sträcka och är medveten om hur mycket man realistiskt sett kan cykla varje dag utan att dö i kramper ? , är 10 mil för mycket ? , själv har jag börjat förbereda mig att cykla (lånar en cykel just nu) , och funderar på att köpa en racer - cykel men lite mera åt trekking hållet med lite grovare däck och så, eftersom det här kommer att bli min första resa har jag ingen lust att lägga en förmögenhet på en cykel, någonstans runt 7.000 hade jag tänkt mig, någon som har lite tips vad man bör tänka på och så inför resa ,vore tacksam för all hjälp jag kan få gällande denna resa , tack på förhand // Jimmy
 
Dagsetapper

Hej.
Vi cyklade runt österssjön 2004 (440 mil) och här kommer <u>mina</u> tips.
Dagsetapper: kring 10 är överkomligt, ta de lite lugnt i början och vänj kroppen.
Veckoetapper: Vi cyklade 50 mil i veckan, vilodag lördag-söndag.
Mycket träning innan är bra, men inte helt nödvändigt, se till att inte bli less på att cykla =)

Gör det inte till en cykeltävling. Om ni har tid, så ta det lugnt, njut av resan. Har ni bråttom; sätt upp rimlig tidsram och kör hårt! =)

// Morgan
http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/953.htm
 
Det låter rimligt.

Själv cyklade jag Kiruna Stockholm på 12 dagar i sommras på min racer. Jag gjorde 15 mil i snitt per dag utan att ta ut mig allt för mycket dock hade jag tre dagars vila pågrund av att bakfälgen lämnade in. Detta berodde på allmänt slitage och inte på grund av packning och annat. Jag hade ca 10 kg påckning plus tält.

Mitt tips om du ska köra med en racer är att du har lite tjockare bakdäck än de smalaste så de klara tungden av packning.

För övrigt är det bara önska er lycka till och stanna vid Harsprånget om ni tar väg 45 från Malmberget klart värt ett stopp.
 
tackar !!

Tack för svaret ,Tänkte bara kolla om du vet något ställe där man kan handla bra cyklar och vad rekomenderar du i cyckel väg ?
 
Val av cykel

Jag tycker inte att du behöver lägga 7000:- på en cykel. Jag fixade upp en gammal tävlingscykel och den funkade hela vägen. Betalade 300 kr för den begagnad. Satsa på en skön sadel.

// Morgan
 
Jopp, satsa på skön sadel, rätt inställd (sadelhöjd, styrets position osv) cykel (kolla med cykelhandlare om du är tveksam), väl genomgången osv. Ska du köra med "tältpackning" bör du nog ha minst 32 mm breda däck (mer om du är tung själv). Däremot får de gärna vara släta (slicks).

Själv är jag tveksam till en ren racer - om inte annat för att de brukar ha svårt att sätta fast pakethållare, klena bromsar för all vikt, brist på låga växlar och något för "sportig" körposition. Ta hellre en citybike/MTB om du har, och rusta upp. Bra tipssida:

http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

lycka till
Per Eric
 
allt är möjligt

Jag kanske inte är den rätta att uttala mig men ändan den kommer att värka lite oavsett om du cyklar 7 eller 17 mil/dag. Själv har hag cyklat Haparanda ystad två gånger på 7 resp 8 dagar och Smygehyk Karesuando på 9, blev sjuk så kunde inte köra de sista 11 milen från Karesunado till Treriksröset, som förresten ligger 11 km rakt ut på fjället (vandringsled dit). Har däremot sprungit därifrån i Sveriges längsta triathlon, då jag kutade Treriksröset - Haparanda 52 mil på 8 dagar, cyklade Haparanda - Ystad på 7 och sedan skulle jag simmat Ystad - Smygehuk 35 km men p g a skador, 15 grader i vattnet bara så sprang jag 30 km av de 35 o simmade bara de sista 5, så allt är möjligt, det hänger bara på vilja. Sedan är det ju en annan sak, vad vill man få ut, en utmaning i högt tempo, eller glida fram, fota o njuta av alllt man ser, då blir det ju helt andra dagsetapper, men det längsta jag cyklat på en dag är 40 mil, sedan satt e jag mig på den igen dagen efter o cyklade 25 så allt är möjligt. Även om man är 57 år som jag, nu gäller bara Haparanda - Ystad på ett hjul, se http://www.ant-sut.nu Lycka till och oavsett dagsetapper så är det härligt med utmaningar!
 
Cykel för touring-vad behövs?

Hej!
Det var ett antal år sedan jag låg ute och malde på vägarna.Skandinavien har ett nyckfullt väder och därför behövs kläder efter väder. Lite tjockare däck är nog inte fel men en gammal racer duger gott bara fäljar och nav klarar detta . Se till att ha vettig utväxling 14-28 alt 30 kransar bak.40-52 fram så reder det sig nog. Har dragit runt i Europa ned till Spanien och Grekland på min gamla racer. Skönare att dra söderut där det är varmare. Packningen behöver inte bli så tung då 15 kg max med tält. Har alltid cyklat på 1 tums däck.Tjocka däck håller bättre men ger en massa motstånd.10 mil om dagen fixar du lätt.Snittade alltid själv runt 14-15mil på mina längre turer 6-10 veckor man vänjer sig ,bara man tar det piano första veckan och lyssnar på kroppen ffa knäna.
Axel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
chicole Cykla i länder som Georgien, Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan & Kazakstan. Tips tack! Långcykling 8
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Bulgakov Tips cykelrutter lilongwe-zambia-botswana-namibia-sydafrika +klattring+oken Långcykling 0
Singulariteten Behövs en lång planeringstid + tips? Långcykling 3
Bjelka Sista minuten-tips Långcykling 2
dlridings Warma kläder (tips) Långcykling 7
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.