Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!?

har kollat mycket på långfärdscykel på sistone men har svårt att hitta något där balansen mellan cykel o pris är perfekt men har nu börjat fastna lite för denna http://www.cykelhallen.se/kalkhoff-voyager-disc-sram-2011-/89-0

Det jag gärna skulle vilja byta ut på den är dock:
bromsarna: där jag hellre skulle vilja ha fäljbroms men där jag dock är beredd att förlita mig på att skivbromsarna håller.

Aliminiumramen: Blir ju ett stort problem om den skulle gå sönder när man är nånstans långt hemifrån.

Hjulen: som är 28", skulle hellre vilja ha 26", inte heller jätte viktigt men föredrar 26"

Alla dessa punkter kan jag dock leva med men skulle bara se om det var någon här på utsidan som hade något tips på någon cykel som skulle passa perfekt och samtidigt inte kostar mer än 7000-8000 tusen..

tack
:
 
Du har väl själv ganska klart redogjort för vad det är som begränsar denna hojen för ditt tänkta användningsområde.

Första gången jag skulle cykla för cykelmärket kom där en slank pensionär på en gammal järn Cresent med 3 växlar, den vägde 19 kg fick vi senare reda på.
Jag pinnade inte på tillräckligt för något guldmärke den gången, men farbrorn hade 5 minuter till godo utan ålderstilägget. Intensiteten är det det som fäller störst avgörande.

Min granne hojade till Milano och åter på en 17 kg tvåväxlad.
Själv rekommenderar jag alltid lätta hojar i rätt mått till ryttaren.

26" har stora fördelar bortom Eu.
Leta vidare.

go tur
 
Du har ju typ klagat på de allra viktigaste grejerna på cykeln, saker som du inte kan göra nåt åt senare. Vad är bra med den?
 
Funkar säkert bra

Den funkar säkert bra.

Vill du byta hjul till 26' från 28' så är det bättre med skivbromsar än fälgbromsar eftersom du inte behöver riskera att fälgbromsarna inte passar mot den nya fälgen. F.ö. så är det bättre brom och absolut mindre fiddel med skivbromsar.

Om ramen går av långt hemifrån så är det alltid problem. Stål är enklare att svetsa än aluminium som inte är enkelt alls. Vilket väl till del gäller kvalificerade stålrör också. Min långfärdshoj har aluram och rullat dryga 26 000 km utan ramproblem.

Kostar den inom det spann du tänkt dig och ramhöjden passar, köp och cykla och bränn energin på cykling och inte efter att leta en cykel.
 
Du har ju typ klagat på de allra viktigaste grejerna på cykeln, saker som du inte kan göra nåt åt senare. Vad är bra med den?

tänkte på de när jag skrev. men de e just de som är grejen.. de finns inga cyklar i den prisklassen som uppfyller mina krav o då är denna nog den bästa jag hittat hittils och som sagt har så kan jag kan leva med de som cykeln erbjuder men ville bara åt några tips som kanske kan få mig att skaffa en ännu bättre.

Ända skillnaden på denna jämfört med många andra relativt likadana som jag stött på i min jakt är att den har hålen för lowriders som ju ger många alternativ i front rack träsket
 
tänkte på de när jag skrev. men de e just de som är grejen.. de finns inga cyklar i den prisklassen som uppfyller mina krav o då är denna nog den bästa jag hittat hittils och som sagt har så kan jag kan leva med de som cykeln erbjuder men ville bara åt några tips som kanske kan få mig att skaffa en ännu bättre.

En cykel m 26 tums hjul o fälgbroms men med alu-ram borde väl inte vara nåt problem att hitta. Såna trodde jag man såg över allt, men jag kanske har fel angående det.

Ända skillnaden på denna jämfört med många andra relativt likadana som jag stött på i min jakt är att den har hålen för lowriders som ju ger många alternativ i front rack träsket

Det är väldigt bra.

Jag tycker jag inte att de där saker på radar upp ger en klockrent dålig touringhoj. Jag har trivts kanon på min Nishiki pro sld som har ungefär samma spec, förutom att den saknar fästen för lowriders då...
 
Det är väldigt bra.

Jag tycker jag inte att de där saker på radar upp ger en klockrent dålig touringhoj. Jag har trivts kanon på min Nishiki pro sld som har ungefär samma spec, förutom att den saknar fästen för lowriders då...[/QUOTE]

Va har du för front racks på Nishikin? För om du har något som passar till den att rekomendera får jag ju därmed ännu fler alternativ på cyklar både utan fälgbroms och hålen för lowriders..
 
Var ska du åka? Är det korsa Asien som gäller eller ska du hålla dig inom Europa? Har viss betydelse för svaren...
 
Det är väldigt bra.

Jag tycker jag inte att de där saker på radar upp ger en klockrent dålig touringhoj. Jag har trivts kanon på min Nishiki pro sld som har ungefär samma spec, förutom att den saknar fästen för lowriders då...

Va har du för front racks på Nishikin? För om du har något som passar till den att rekomendera får jag ju därmed ännu fler alternativ på cyklar både utan fälgbroms och hålen för lowriders..[/QUOTE]

Saknar fästen, har aldrig lyckats göra nåt bra.
 
Ett exempel

Batavus.jpg

Min långfärdshoj har rullat 26 000 km. Ramen är i aluminium och framgaffeln i stål. Skivbroms bak, bytt belägg två tre gånger aldrig krånglat. V-broms fram funkat bra bytt belägg många gånger. Bytt pakethållare bak till en Old Man Mountain.

http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=category&category_id=35

Deore bakväxel har varit med i 26 000 km, Deore framväxel 14 000 km Alivion som var original hängde med i 12 000 km.

Styre och styrstam bytt för jag ville ha en reglerbar styrstam och ett skönare styre.

http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOFG/on_one_fleegle_handlebar

Bytte ut originalsadeln genast mot en väl inkörd Brooks B 17 och sen åkte den till en annan cykel och nu sitter det på en Brooks Flyer.
http://www.brooksengland.com/catalogue-and-shop/saddles/touring+&+trekking/Flyer+Aged/

Vevparti bytt på 10 000 km från ett "no name" till ett Deore som suttit där i 16 000 km och gör det än.

Sedan har det givetvis gått ett otal kedjor och kasetter. Hjulen är ytterst välbyggda och ännu raka dock fick sig bakhjulet en omgång med ekernyckeln vid 18 000 km.

Mitt normala serviceintervall är var 1 000 km och servar man prylarna regelbundet och håller nöjaktligt rent i transmissionen så är cykelägandet och cyklandet problemfritt..
 
Med ditt svar Klippen så känner man sig bättre till mods med att skaffa en 28" alu med skivbroms.
Just nu känns det som att det är det som gäller (iaf alu o 28") om man vill ha en trekkingcykel till ett vettigt pris.

Jag tror med att ger man en cykel tillräckligt med kärlek så kan den nästan rulla hur långt som helst.

Tror cykeln som jag har länkat här blir bra för mina ändamål men tar mer än gärna emot tips om cykel eller annat..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
olaab Trafikverkets karta över Svenska vägar och deras vägbeläggning. Här är en länk :-) Långcykling 1
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Ciccia Är det hyfsat lätt att byta styre? Långcykling 8
m16eb Väldigt billig Kona Sutra. Vad är det som inte stämmer? Långcykling 5
Linda L Luleå - Umeå, hur jobbigt är det? Långcykling 4
niking Jobst Brandt är död Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
Erkabubben Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta? Långcykling 14
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
monnes Är Tjeckerna värda min tid? Långcykling 13
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Martin_GBG Är vi skapta så olika ? Långcykling 34
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Foehammer117 Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!! Långcykling 29
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
-vickan- Vad är era bästa cykelmärken? Långcykling 1
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7
Vildkatt Är Regnpocho att rekommendera? Långcykling 15
Vildkatt Är det värt att satsa på XT-nav? Långcykling 7
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
frehje Clips, vad är det? Långcykling 16
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
talltopp Är Thorn prisvärd ? Långcykling 5
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
kalkylia Hur långt är det från Skogås-Nynäshamn? Långcykling 14
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
avslutatmedlemskap0601 Amerikan som är ute under tiden Bush är president? Långcykling 2
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
vid kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,Kylan? Långcykling 11
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
Albertsson Vilka månader är bäst i Afrika ? Långcykling 1
freewheeler62 Norge är inte platt! Långcykling 4
magrom Är Crescent Abisko bra? Långcykling 0
avsl0912 VÄRLDSREKORDET ÄR KLART!!!!!!! Långcykling 15
nilsenman Är Koga-miyata worldtraveller bra? Långcykling 0
hansthomas Är det här en bra cykel? Långcykling 3
boija Nu är målet nära... Långcykling 0
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
utflyktsintresserad brittiska cykelmärken - vad är vad? Långcykling 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.