Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!?

har kollat mycket på långfärdscykel på sistone men har svårt att hitta något där balansen mellan cykel o pris är perfekt men har nu börjat fastna lite för denna http://www.cykelhallen.se/kalkhoff-voyager-disc-sram-2011-/89-0

Det jag gärna skulle vilja byta ut på den är dock:
bromsarna: där jag hellre skulle vilja ha fäljbroms men där jag dock är beredd att förlita mig på att skivbromsarna håller.

Aliminiumramen: Blir ju ett stort problem om den skulle gå sönder när man är nånstans långt hemifrån.

Hjulen: som är 28", skulle hellre vilja ha 26", inte heller jätte viktigt men föredrar 26"

Alla dessa punkter kan jag dock leva med men skulle bara se om det var någon här på utsidan som hade något tips på någon cykel som skulle passa perfekt och samtidigt inte kostar mer än 7000-8000 tusen..

tack
:
 
Du har väl själv ganska klart redogjort för vad det är som begränsar denna hojen för ditt tänkta användningsområde.

Första gången jag skulle cykla för cykelmärket kom där en slank pensionär på en gammal järn Cresent med 3 växlar, den vägde 19 kg fick vi senare reda på.
Jag pinnade inte på tillräckligt för något guldmärke den gången, men farbrorn hade 5 minuter till godo utan ålderstilägget. Intensiteten är det det som fäller störst avgörande.

Min granne hojade till Milano och åter på en 17 kg tvåväxlad.
Själv rekommenderar jag alltid lätta hojar i rätt mått till ryttaren.

26" har stora fördelar bortom Eu.
Leta vidare.

go tur
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du har ju typ klagat på de allra viktigaste grejerna på cykeln, saker som du inte kan göra nåt åt senare. Vad är bra med den?
 
Funkar säkert bra

Den funkar säkert bra.

Vill du byta hjul till 26' från 28' så är det bättre med skivbromsar än fälgbromsar eftersom du inte behöver riskera att fälgbromsarna inte passar mot den nya fälgen. F.ö. så är det bättre brom och absolut mindre fiddel med skivbromsar.

Om ramen går av långt hemifrån så är det alltid problem. Stål är enklare att svetsa än aluminium som inte är enkelt alls. Vilket väl till del gäller kvalificerade stålrör också. Min långfärdshoj har aluram och rullat dryga 26 000 km utan ramproblem.

Kostar den inom det spann du tänkt dig och ramhöjden passar, köp och cykla och bränn energin på cykling och inte efter att leta en cykel.
 
Du har ju typ klagat på de allra viktigaste grejerna på cykeln, saker som du inte kan göra nåt åt senare. Vad är bra med den?

tänkte på de när jag skrev. men de e just de som är grejen.. de finns inga cyklar i den prisklassen som uppfyller mina krav o då är denna nog den bästa jag hittat hittils och som sagt har så kan jag kan leva med de som cykeln erbjuder men ville bara åt några tips som kanske kan få mig att skaffa en ännu bättre.

Ända skillnaden på denna jämfört med många andra relativt likadana som jag stött på i min jakt är att den har hålen för lowriders som ju ger många alternativ i front rack träsket
 
tänkte på de när jag skrev. men de e just de som är grejen.. de finns inga cyklar i den prisklassen som uppfyller mina krav o då är denna nog den bästa jag hittat hittils och som sagt har så kan jag kan leva med de som cykeln erbjuder men ville bara åt några tips som kanske kan få mig att skaffa en ännu bättre.

En cykel m 26 tums hjul o fälgbroms men med alu-ram borde väl inte vara nåt problem att hitta. Såna trodde jag man såg över allt, men jag kanske har fel angående det.

Ända skillnaden på denna jämfört med många andra relativt likadana som jag stött på i min jakt är att den har hålen för lowriders som ju ger många alternativ i front rack träsket

Det är väldigt bra.

Jag tycker jag inte att de där saker på radar upp ger en klockrent dålig touringhoj. Jag har trivts kanon på min Nishiki pro sld som har ungefär samma spec, förutom att den saknar fästen för lowriders då...
 
Det är väldigt bra.

Jag tycker jag inte att de där saker på radar upp ger en klockrent dålig touringhoj. Jag har trivts kanon på min Nishiki pro sld som har ungefär samma spec, förutom att den saknar fästen för lowriders då...[/QUOTE]

Va har du för front racks på Nishikin? För om du har något som passar till den att rekomendera får jag ju därmed ännu fler alternativ på cyklar både utan fälgbroms och hålen för lowriders..
 
Var ska du åka? Är det korsa Asien som gäller eller ska du hålla dig inom Europa? Har viss betydelse för svaren...
 
Det är väldigt bra.

Jag tycker jag inte att de där saker på radar upp ger en klockrent dålig touringhoj. Jag har trivts kanon på min Nishiki pro sld som har ungefär samma spec, förutom att den saknar fästen för lowriders då...

Va har du för front racks på Nishikin? För om du har något som passar till den att rekomendera får jag ju därmed ännu fler alternativ på cyklar både utan fälgbroms och hålen för lowriders..[/QUOTE]

Saknar fästen, har aldrig lyckats göra nåt bra.
 
Ett exempel

Batavus.jpg

Min långfärdshoj har rullat 26 000 km. Ramen är i aluminium och framgaffeln i stål. Skivbroms bak, bytt belägg två tre gånger aldrig krånglat. V-broms fram funkat bra bytt belägg många gånger. Bytt pakethållare bak till en Old Man Mountain.

http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=category&category_id=35

Deore bakväxel har varit med i 26 000 km, Deore framväxel 14 000 km Alivion som var original hängde med i 12 000 km.

Styre och styrstam bytt för jag ville ha en reglerbar styrstam och ett skönare styre.

http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOFG/on_one_fleegle_handlebar

Bytte ut originalsadeln genast mot en väl inkörd Brooks B 17 och sen åkte den till en annan cykel och nu sitter det på en Brooks Flyer.
http://www.brooksengland.com/catalogue-and-shop/saddles/touring+&+trekking/Flyer+Aged/

Vevparti bytt på 10 000 km från ett "no name" till ett Deore som suttit där i 16 000 km och gör det än.

Sedan har det givetvis gått ett otal kedjor och kasetter. Hjulen är ytterst välbyggda och ännu raka dock fick sig bakhjulet en omgång med ekernyckeln vid 18 000 km.

Mitt normala serviceintervall är var 1 000 km och servar man prylarna regelbundet och håller nöjaktligt rent i transmissionen så är cykelägandet och cyklandet problemfritt..
 
Med ditt svar Klippen så känner man sig bättre till mods med att skaffa en 28" alu med skivbroms.
Just nu känns det som att det är det som gäller (iaf alu o 28") om man vill ha en trekkingcykel till ett vettigt pris.

Jag tror med att ger man en cykel tillräckligt med kärlek så kan den nästan rulla hur långt som helst.

Tror cykeln som jag har länkat här blir bra för mina ändamål men tar mer än gärna emot tips om cykel eller annat..
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips