Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes!

Hej,

Har tidigare cyklat Dalsland runt, Sverigeleden från Gbg till Österlen och senast Göta kanal + östkusten ner till kalmar.

Ca 7-12 mil om dagen.

Någon som har intressanta tips för nästa tur? Är tyskland bra/kul/trevligt? Vart i så fall..eller vart inte? Danmark..öst eller västkusten? Från kalmar genom blekinge och skånekusten...kan det vara något? Annan fin tur/sträcka i Sverige.

Får gärna vara vackert men inte för öde...gärna badmöjligheter då och då..och gärna så man kan träffa lite folk + lite nöjesliv någon/några dagar.
 
Jag ska ut en sväng i sommar och tar två floder - Tyska cykelleden längs med Elbe (Kiel-Dresden) och sen Österikiska längs med Donau (Passsau-Wien). 4 dagar på varje ungefär.

Speciellt "Donauradweg" ska vara väldigt vacker och en av Europas populäraste cykelleder så där lär det finnas folk att umgås med! :)
 
Baltikum

Jag skulle föreslå Baltikum. Vi cyklade för ett par år sedan från Klaipeda i Litauen till Tallinn i Estland. Det tog iofs två veckor med alla sidoturer, men det område vi uppskattade mest var västra Lettland, dvs. området mellan Riga och kusten. Kuldiga är en fin gammal stad, stränder finns det hur mycket som helst av. Jurmala är en trevlig badort inte långt från Riga. Billigt, enkelt, gott om ställen att bo och lättillgängligt från Sverige.
 
Tack för 2 mycket intressanta tips!!!!

Torbjörn - Är det cykelleder båda 2? Är det badbart i floderna? Vet du om man måste förboka boendet? Hur tar du dig mellan Dresden och Passau? Hur tar du dig hem?

Banankontakt - Hur upplevede du säkerheten...brottslighet osv.? Många andra cyklister där?
 
Jag skulle föreslå Baltikum. Vi cyklade för ett par år sedan från Klaipeda i Litauen till Tallinn i Estland. Det tog iofs två veckor med alla sidoturer, men det område vi uppskattade mest var västra Lettland, dvs. området mellan Riga och kusten. Kuldiga är en fin gammal stad, stränder finns det hur mycket som helst av. Jurmala är en trevlig badort inte långt från Riga. Billigt, enkelt, gott om ställen att bo och lättillgängligt från Sverige.

Instämmer helt! Dessutom trevliga människor, och god mat (inte minst brödet)!
 
Torbjörn - Är det cykelleder båda 2? Är det badbart i floderna? Vet du om man måste förboka boendet? Hur tar du dig mellan Dresden och Passau? Hur tar du dig hem?
Det är cykelväg, i Österrike är det rena cykelautobahn så vitt jag förstått - bada, njae - Donau är väl inte Europas renaste flod direkt, Elbe är nog renare, men jag vet faktiskt inte.
Donau-Passau blir tåg, har inte tid med en till 400km:are inom semestern, sen blir det posta hem eller flyga hem cykeln med mig från Budapest/Ryan Air. Den delen är alltför tråkigt praktisk för att vara alltför välplanerad ännu.

Gästhusen brukar vara ganska lugna utan bokningar (har testat de längs med autobahn) - men Donau mitt i säsongen kanske det är lite vanskligare - förbokning känns, liksom hur cykeln kommer hem, alltför praktiska..
Det brukar finnas "zimmer frei" lite varstans i Tyskland iaf.

Banankontakt - Hur upplevede du säkerheten...brottslighet osv.? Många andra cyklister där?
Alltså - jag åker i sommar, så kan inte lova något - men vi pratar tre ruskigt västerländska länder - det farligaste efter trafiken i Sverige kommer väl vara pizzorna.
 
Senast ändrad:
Inte osäkert, bara trevligt

Banankontakt - Hur upplevede du säkerheten...brottslighet osv.? Många andra cyklister där?

Vi cyklade i maj så det var en aning tidigt på säsongen och därför träffade vi bara någon enstaka annan cykelturist men däremot massvis med andra trevliga människor. Det är lätt (!!!!) att turista och i Lettlad det finns gott om orienteringstavlor och små billiga B&B och hotell. Estland känns på något sätt lite mer likt Sverige medan vi upplevde Lettland som lite mer centraleuropeiskt.
Vad gäller säkerheten så kändes det varken bättre eller sämre än hemma i Sverige. Att Baltikum skulle vara osäkert tror jag är ett rykte som har sin grund i fördomar. Gör slag i saken och åk dit och lär känna våra grannländer.... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
guldtramp Cykeltur i höst! Långcykling 2
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
Gerry Cykeltur runt Östersjön Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Christian1 Cykeltur havet (Göteborg) 1:e Juni Långcykling 0
Christian1 Cykeltur Göteborg 25:e Maj Långcykling 5
j_stellan Bilder från en cykeltur... Långcykling 10
enSAM Cykeltur Långcykling 2
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
bengtfalke Cykeltur från södra Schweiz till Sverige Långcykling 10
Kakelman Cykeltur Skåne-Holland-Skåne Långcykling 1
bengtfalke Cykeltur Östersjön-Medelhavet Långcykling 9
Peppe83 cykelkartor+tips för cykeltur Uppsala-Barcelona Långcykling 5
enok93 Önskas: tips om cykeltur i Ungern Långcykling 3
swat Fråga om cykeltur mellan Kiruna och Narvik Långcykling 1
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
Mats Ivarsson Cykeltur Göteborg=>Danmark=>Norge=>Göteborg Långcykling 3
hsalberg Cykeltur i Ryssland Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Anette Grinde Rekommenderar Ölands norra/västra kust.. Långcykling 0
nyteboda Cykla i norra Laos och Kina i vår Långcykling 1
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
erik r. cykla i norra norrland Långcykling 3
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
Holmbanga Passfrihet i Europa? Långcykling 3
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
Going_East Europa och vidare.. Långcykling 0
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Dr manne Cykelsemester i Europa i sommar? Långcykling 3
hafpip Behöver cykelkartor i Europa Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
Christian1 Bästa cykelsemestern i Europa? Långcykling 15
Matlådan Cykelköp för Europa trip Långcykling 13
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
monnes Dagsbudget under en europa tur? Långcykling 2
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.