Cykeltur Östersjön-Medelhavet

Jag och min hustru planerar att cykla ner till medelhavet under 5 veckor i vår. Vi har tänkt oss att undvika större städer och allt för kulliga områden.

Just nu håller vi på och detaljplanerar och letar därför efter bra cykelvägar och mysiga byar/små städer. Planerad rutt är i grova drag:
Lübeck - Lüneburg - Minden - längs med floden Weser - öster om Frankfurt
Vid Heidelberg kör vi över Rhen in i Frankrike och följer den genom Alsace och sedan:
Mulhouse - Besancon - öster om Lyon - genom Drome - Orange - Avingon.

Är det någon som har erfarenheter eller tips på bra cykelvägar, mysiga byar, trevliga små hotell/gasthof intressanta platser eller liknande längs denna rutt, är vi mycket tacksamma!

Eftersom jag har reumtism och besvärliga händer, handleder och axlar ska jag köra på en liggcykel från Toxy http://www.toxy.de och jag vill gärna höra om någon har eventuella erfarenheter av detta på långtur nere i europa. Min hustru kör på en Gary Fisher MTB.

Läs mer om vår resa på http://www.cykeltur.se
MVH/Bengt Falke
 
Jag har cyklat i Tyskland delvis längs den väg ni funderat på. Detta på liggcykeln HP Velotechnik Street Machine GT. Jag funderade på Toxy också men tog HP Velotechnik då den har en svensk återförsäljare Jary i Växjö

I Tyskland bör ni skaffa kartor som visar var cykelbanorna finns längs vägarna. Även vägar som ser små ut är ofta hård trafikerade och kan upplevas som jobbiga om inte cykelbana finns. Cykelbanorna i Tyskland går ofta en bit från vägen. Man håller på med nationella cykelvägar men de var bara på planeringsstadiet ifjol.

Bra webbadress i Tyskland:
http://www.adfc.de/
Det är tyska cykelföreningen. De har massor av information om cykling i Tyskland.

Liggcykel kan jag inte nog mycket rekommendera. Upplevelsen av landskapet blir helt annat än med en vanlig cykel. Det var när jag skaffat liggcykeln jag upptäckte hur mycket man tittar på vägen med en vanlig cykel. Med liggcykeln undrade jag ibland om jag cyklat denna väg trots att jag visste att jag gjort det med en vanlig långfärdscykel. Så stor är skillnaden i upplevelse på de olika cyklarna. Förklaringen är att på en liggcykel har man samma vy som i en bil.
 
Den modell av liggcykel som du har valt har ju lite högre tyngpunkt än många andra liggcyklar? Jag förstår om det kan vara fördelar med denna modell när det gäller att få plats med cykelväskor etc, men blir den inte också mera instabil?
 
Om du det är HP Velotechnik Street Machine GT som du undrar om den är stabil så är den definitivt det.

Den är lika stabil med och utan packning.
Jag har läst om liggcyklar som upplevts otrevliga med packning vid 50 km/tim men jag har susat ned för en backe i 60 km/tim med packning utan att det kändes otrevligt.

Jag tror att de liggcyklar som är gjorda för långfärd är stabila av den enkla anledningen att de ska tåla den vikt som då krävs. Många klarar 120 kg eller mer.
 
När det gäller Toxy CL har den en maxvikt på 150 kg varav 45 kg kan vara bagage. Sitthöjden är inställbar mellan 55 - 65 cm, så man sitter betydligt lägre än på en vanlig MTB. Det borde ge en bra stabillitet.
MVH/Bengt Falke
 
Håkan, finns det någon websida där jag kan läsa om din tur i Tyskland. Jag är intresserad av vilken väg du tog och om du använde någon av de cykelleder som finns. Jag har skaffat de tyska cykelkartorna i 1:150.000 för den rutt vi har tänkt att ta. Hade du stor nytta av dem?
MVH/Bengt Falke

Justerat inlägg!
Nu hittade jag din websida och en beskrivning av din cykeltur. Jag undrar lite över vägen från Travemünde via Möln ner till Lüneburg. Körde du den cykelväg som finns där och som går bredvid kanalen mellan Möln och Lüneburg?
MVH/Bengt Falke
[Ändrat av bengtfalke 2005-01-24 kl 17:46]
 
Nej jag cyklade inte den vägen. Däremot så skulle den tysk jag mötte på liggcykel ta den vägen.

Varför jag inte följde så många cykelvägar var att de inte fanns med på min karta och att jag läst om en svensk som retat upp sig på de usla tyska cykelvägarna.

Som tur var råkade jag inte ut för några sådana. Nära Hann. Münden åkte jag på en cykelled i flera mil.

Även om man följer cykelleder så märker man att det är trångare i Tyskland än i Sverige. Cykellederna kan bitvis gå längs smala bilvägar utan cykelbana där trafiken kan vara intensiv. Som svensk förundras man över att man inte lyckas tråkla sig fram i landskapet utan att hamna på smala trafikerade väger.

Har cyklat i Danmark på deras cykelleder och där hamnade jag aldrig på hårt trafikerade vägar utan cykelbana.
 
Kanalvägen

Hej Bengt,
Ser att tråden är lite gammal, men ändå.
Jag har cyklat ett par gånger längs den kanal du nämner, bl.a. mellan Möln och Lüneburg. Jag gillar att följa kanaler, det är vilsamt, man kikar på roliga pråmar, stannar vid en sluss och kollar det mäktiga maskineriet etc - en av Europas största slussar ligger just vid denna kanal. Det är häftigt att se jättepråmar lyftas som om de vore byggda av papp. Och man slipper ju backar.
Jag har också följt Weser ända från Kassel och upp. Hur fina cykelvägar som helst. Jag håller inte riktigt med Håkan om de trånga cykelvägarna. Bara man förser sig med bra kartor, hittar man alltid bra vägar i Tyskland. Gasthof och zimmer finns överallt. Och annars är ju Tyskland världens bästa vandrarhemsland, med över 600 vandrarhem där ni som par får eget familjerum med lakan och frukost för bra mycket mindre pengar än i Sverige eller Danmark. Skaffa vandrarhemsboken på första vandrarhem ni kör förbi, sen kan man varje morgon planera sin rutt och ringa det vandrarhem man siktar på att nå till kvällen. Du kan också gå in på webben:
http://www.jugendherberge.de
och kolla alla vandrarhem där. Glöm dock inte STFs årskort, som är ett måste.
Apropå Lüneburg - jag vet inte hur det är med liggcykel, men Lüneburger Heide är en upplevelse att cykla över, särskilt i augusti när hela heden är röd av ljungblom. Jag brukar ta mig in på heden från vandrarhemmet i Inzmühlen, som ligger precis på kanten till naturområdet.
Sammanfattningsvis så tycker jag att Tyskland med sin kombination av bra cykelvägar, vandrarhem och billiga och bra restauranger är ett av Europas bästa - men klart underskattade - cykelländer för oss medelålders cyklister. Dessutom är det lätt och billigt att ta cykeln på tåget på de regionala järnvägsnäten. Men camparen har ju ett bättre utbud i Danmark eller Sverige förstås.
Gute Reise
 
Jättekul att läsa ditt inlägg, Anders! Tack för att du tog dig tid att skriva!

Jag får intrycket av att du har cyklat mycket i Tyskland och blir därför väldigt nyfiken på att få veta mer av dina erfarenheter. Har du en webbplats någonstans, eller har du skrivit ner dina erfarenheter någonstans som jag kan få läsa?

Vill du veta lite mer om våra planer kan du gå in på http://www.cykeltur.se

MVH/Bengt Falke
 
Skoj...

Hej Bengt,

hoppas ni får en bra cykeltur. Jag har cyklat delar av den tänkta rutten vid olika tillfällen (1994 Lund - Barcelona), (1996 Barcelona-Aosta), (1998 Lund-Luxemburg-Andorra-Monaco-Lichtenstein-San Marino-Vatikanstaten)och (2002 Eskilstuna-Barcelona).
En av de mest minnesvärda platserna var Langres i Frankrike mellan Nancy och Dijon. En stad med anor från romartiden. Fantastiska stadsportar och en 3 km lång ringmur som innesluter den gamla delen av staden.
Ser dock att ni planerar ta en mer östlig rutt. Det är en fantastisk känsla att få Medelhavet i sikte och veta att man tagit sig fram hela sträckan för egen maskin. Det finns en jättefin by (med en bra camping) i
Les Saintes Maries de la Mer söder om Nimes. Ett annat alternativ är den 4 (eller 5?) stjärniga campingen på sandremsan mellan Sete och Agde (väster om Montpellier)...flera kilometer lång strand med gyllengul sand. Då jag har haft begränsat med tid har jag för det mesta hållt mig till de lite större vägarna och kan därför inte bidra med info om cykelvägar. Extra kul att du utmanar ditt handikapp. Själv har jag en underbensprotes och har modifierat min cykel genom att borra ett hål i pedalarmen, gängat hålet och skruvat dit trampan (trampan beskriver således en cirkel med mindre radie på protessidan och jag slipper därmed en del protesskav i knävecket och den stela protesfoten "når" ner till trampan när trampan är i nedre läget).

Du hittar lite info om 2002-turen via följande länk
http://www.klattring.net/sidor/artikel_en.asp?id=43
även om artikeln handlar mer om klättring än cykling.

Returresa med Snowflake låter suveränt. Somliga flygbolag kräver att man ska ta ur luften ur däcken innan cykeln lastas ombord. Fråga vid incheckningen så slipper den pinsamma situation jag själv upplevde på flygplatsen i Milano 1996 (hade paketerat cykeln i ett mycket vältejpat kartong-emballage och kunde inte komma åt ventilerna...)

Du får gärna maila hur det går med resan eller om du har några frågor/funderingar (jorgenheld@hotmail.com)

Buen viaje
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gerry Cykeltur runt Östersjön Långcykling 2
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
guldtramp Cykeltur i höst! Långcykling 2
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Christian1 Cykeltur havet (Göteborg) 1:e Juni Långcykling 0
Christian1 Cykeltur Göteborg 25:e Maj Långcykling 5
j_stellan Bilder från en cykeltur... Långcykling 10
enSAM Cykeltur Långcykling 2
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
bengtfalke Cykeltur från södra Schweiz till Sverige Långcykling 10
Kakelman Cykeltur Skåne-Holland-Skåne Långcykling 1
Peppe83 cykelkartor+tips för cykeltur Uppsala-Barcelona Långcykling 5
enok93 Önskas: tips om cykeltur i Ungern Långcykling 3
swat Fråga om cykeltur mellan Kiruna och Narvik Långcykling 1
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
Mats Ivarsson Cykeltur Göteborg=>Danmark=>Norge=>Göteborg Långcykling 3
hsalberg Cykeltur i Ryssland Långcykling 1
mothesta Södra Östersjön runt augusti 2004 Långcykling 8
mothesta (södra) Östersjön runt 2004 och ev. fortsättning Långcykling 1
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
Sam Borombon Medelhavet Långcykling 3
JA64 cykla till Medelhavet. Långcykling 1
Gabben Skåne-Medelhavet Långcykling 3
Thimmy Bågfeldt Östra medelhavet Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.