Södra Östersjön runt augusti 2004

Hej!
Jag har planerat att cykla runt södra delen av Östersjön med start 2/8 från Göteborg. Jag kör mot Stockholm till Åbo via Åland och följer sedan Östersjöns kust till Ryska gränsen, tar en avstickare till Kexholm vid Ladoga, sedan St.Petersburg, Tallinn, Dagö, Ösel, Lettland, Litauen, ev. Königsberg/Kaliningrad, Danzig, Stettin och sedan genom Tyskland upp till Flensburg och upp genom Jylland till Fredrikshamn där jag tar färjan till Göteborg. Hade varit kul ifall det är flera som vill hänga med på en tur i sommar! Hör av er :)
//Magnus
 
Trevlig tur

Det där låter som en ganska trevlig tur. Jag har själv funderat på att cykla runt Östersjön, men då direkt från Polen till Skåne och tillbaka till Stockholm. Alternativet i brist på tid (vet ej hur sommaren blir) är bara runt finska viken. Hur lång tid har du tänkt att cykla? Det där är en bra bit!
 
Hej!
Jo jag har tänkt att kolla distansen/dagsetapper ikväll när jag kommer hem från jobbet men jag kan tänka mig att det är omkring 450 mil. Men då får man tänka på att jag skippar Norrland och finska Österbotten och tar vägen förbi Åland istället. Jag har tänkt mig att hålla ca 12-15 mil per dag men jag dras med en gammal knäskada så jag får se hur det blir med dagsetapperna. Eventuellt ska en till kille med också som jag träffade på här inne, Håkan heter han.
Visum får man skaffa också, ska göra det omgående. Har dragit på det men det är nog inte så bra med tanke på hur tungrodd den ryska byrokratin är. Dessutom är det ju svårt att kunna fixera sina in- och utresedatum när man är på cykelsemester :(
//Magnus
 
mothesta; sa:
Visum får man skaffa också, ska göra det omgående. Har dragit på det men det är nog inte så bra med tanke på hur tungrodd den ryska byrokratin är. Dessutom är det ju svårt att kunna fixera sina in- och utresedatum när man är på cykelsemester :(
//Magnus

Det aer inte saa stora problem att skaffa visum till Ryssland. Det tar ca tvaa veckor genom en resebyreaa och sen har man ett 30-dagars visum. Man behoever ange under vilken 30-dagars period som det ska gaella men man behoerver inte aaka in den foersta dagen och ut den sista. Vill man stanna laengre saa gaar det aeven att ordna ett arbetsvisum foer 3, 6, eller 12 maanader. En sak som jag har maerkt aer att det inte gaar att foerlaenga ett visum i Ryssland och det aer bra att veta ýnnan man aaker dit. Kunde inte foerlaenga mitt výsum foersta gaangen jag var ý Ryssland utan jag stannade 30 dagar extra utan výsum och fýck sedan ta mýg ut ur landet paa ett obevakat staelle. Man behoever inte heller boka hotell och dyligt innan man aaker dit utan det gaar att fixa visum aendaa. Gaar inte att goera det i Sverige utan man faar skicka passet till Fýnnland eller týll Baltikum. Vill du har fler tips saa skicka mail direkt till mig.

/Stellan
 
Hej Mårten!
Om du känner för att cykla åt andra hållet kan vi slå följe en bit? Hade varit trevligt med lite sällskap, åtminstone längs den biten av Finska viken som ligger i Ryssland. Är lite sugen på gamla finska Karelen (som nu ligger i Ryssland) också.. När har du planerat att sticka iväg?
//Magnus
 
Visumkrångel

Hej!
Funderar på att skippa Ryssland och istället ta färjan från Helsingfors till Tallinn. Verkar vara jobbigt att få visum annars, enligt resebyrån jag tog kontakt med måste man redovisa varje natt man spenderar i Ryssland och kuna visa att man bor på hotell, något so jag inte planerar att göra..
Menmen, det är ju ett tag tills jag sticker, kanske ändrar jag mig igen..
//Magnus
 
Re: Visumkrångel

mothesta; sa:
Hej!
Funderar på att skippa Ryssland och istället ta färjan från Helsingfors till Tallinn. Verkar vara jobbigt att få visum annars, enligt resebyrån jag tog kontakt med måste man redovisa varje natt man spenderar i Ryssland och kuna visa att man bor på hotell, något so jag inte planerar att göra..
//Magnus

Jag har ungefaer 100 taeltnaetter bakom mig i Ryssland under 2002 och 2004. Visst ska man redovisa var man har bott enligt resbyraan men jag har aldrigt gjort det. Foer all del saa aer det aeven foerbjudet att taelta i Ryssland och bor man hemma hos naagon saa maaste man infomera polisen om det inom 24 timmar men det aer ingen som bryr sig.

Det gaar att ordna visum till Ryssland daer man inte behoever taenka paa att foerboka hotell eller ens bo paa hotell. Man kontaktar en resebyraa som skaffar en inbjudan till Ryssland och kvitto paa att du har betalat foer hotell daer. Sen hjaelper dem aeven till med att fixa ett visum till Ryssland och sen bryr dem inte sig vad du goer daer.

Om du aaker till Ryssland saa se till att du aer utanfoer Rysslands graenser innan visumet gaar ut. Jag gjorde det misstaget foersta gaangen jag var i Ryssland och stannade en maanad foer mycket...

Det tar ungefaer tvaa veckor att skaffa visum till Ryssland om man gaar genom en resebyraa. Gaar man direkt till ambassaden saa tar det ca en vecka men aer betydligt svaarare speciellt om man inte vill bo ett svindyrt hotell.

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mothesta (södra) Östersjön runt 2004 och ev. fortsättning Långcykling 1
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
bengtfalke Cykeltur från södra Schweiz till Sverige Långcykling 10
avslutat medlemskap1105 Vägval från Uppsala till Klövsjö (södra Jämtland)? Långcykling 4
alis Egen eller hyrd cykel i södra Spanien? Långcykling 2
Gerry Cykeltur runt Östersjön Långcykling 2
bengtfalke Cykeltur Östersjön-Medelhavet Långcykling 9
pergit Bottenhavet runt Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
stroeller Häng med runt Bottenviken sommaren 2016? Långcykling 12
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
Nitola Cyklat runt sicilien? Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
matpet Cykla runt Lofoten Långcykling 3
musse592 Budget för en jorden runt? Långcykling 22
musse592 Cykelpartner runt jorden sökes! Långcykling 10
stea runt sverige Långcykling 6
rimn Runt Vänern Långcykling 7
Christian1 "Runt Vättern" Långcykling 6
diderichsen vintercykling runt mälardalen Långcykling 2
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
mr.peterjohansson Rumänien runt Långcykling 8
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Sssarisen Cykla runt i Holland, Belgien och Frankrike Långcykling 5
Hampe88 cykla jorden runt finansiering Långcykling 6
Peterborås Cykla England runt i juni 2010.... Långcykling 8
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
McGallon Cykla runt Mälaren Långcykling 11
fiddern Jorden runt! Långcykling 17
Jonas_utsidan Siljan runt 2009 Långcykling 4
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
honkydory Jorden runt - på en höghjuling! Långcykling 3
KLAGER Cyklade Vättern runt - med treåring Långcykling 7
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
piaea Bodensjön runt Långcykling 6
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
Rickard L Cykelvägar i/runt huvudstaden Långcykling 5
fuchs runt spanien-portugal Långcykling 6
iceland Foton och akvareller från cykeläventyr runt Island. Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.