Cykeltur från södra Schweiz till Sverige

Från södra Schweiz till Sverige

I början av april ska vi cykla från Andermatt i södra Schweiz (på gränsen till Italien) genom Schweiz, Liechtenstein och Tyskland hem till Sverige. Vi har gott om tid och planerar cirka 4 veckor för cirka 130 mil.

Förra våren vid samma tid cyklade vi från Östersjön ner till Medelhavet via bland annat Weser, Fulda, Rhein och Rhone och vill helst ta andra vägar i år.

Våra funderingar går ut på att följa Rhein i en östlig båge ner till Bodensjön och sedan följa Donau österut mot Ingolstadt eller Regensburg. Sedan tänker vi oss norrut genom Thüringer Wald men är här väldigt osäkra på vägvalet.

Till saken hör att jag (bland annat på grund av Reumatism) kör på en liggcykel, vilket är helt underbart på slät mark men ganska gnetigt uppför, om man jämför med en vanlig MTB. Så helst vill vi ha ganska lättcyklade vägar utan alltför mycket backar (ialla fall uppförsbackar). Att cykla längs med floder och kanaler har vi goda erfarenheter av.

Vi är tacksamma för alla förslag till rutter och sträckningar.... och gärna eventuella personliga erfarenheter ;o)

Hur är exempelvis Neckartal Radweg? Någon som har cyklat genom Harz? Hur går det att ta sig upp i Fränkische Alben?
 
Re: Från södra Schweiz till Sverige

bengtfalke; sa:
I början av april ska vi cykla från Andermatt i södra Schweiz (på gränsen till Italien) genom Schweiz, Liechtenstein och Tyskland hem till Sverige. Vi har gott om tid och planerar cirka 4 veckor för cirka 130 mil.

Placeringen av Andermatt var en nyhet för mig!
Jag skulle kalla det för Centralschweiz.


Jag har aldrig cyklat i Schweiz men om utgångspuntken är Andermatt måste alternativen vara att ta sig utför
norrut mot Göschenen och sen vidare, på kanske inte helt intressanta
vägar. Från Andermatt mot Rhendalen
måste du väl över Oberalppasset,
vilket verkar tufft om du har de bekymmer du beskriver.
Vore det inte listigare att börja turen i Surselva,
nånstans mellan Oberalp och Chur? Det finns tåg
(RhB) hela vägen.
 
Börja i sydöstra Schweiz?

I sommar funderar vi på att följa en gammal romarled från Donauwörth (vid Donau norr om Augsburg) ner till Verona som heter "Via Claudia Augusta". Den finns nu beskriven som cykelled av http://www.esterbauer.com . Ett förlag som producerar guider för cykelleder och inlines.

Ni kan ju börja i Engadindalen t.ex. St Moritz och cykla österut. Finns beskriven i guiden 3Länder Rad&Bike Arena. Efter gränsen till Österrike går man på leden och cyklar rakt norrut till Donau. Du behöver passera ett mindre pass, Fernpass 1200m, men det verkar även gå att fuska där med cykeltransport.

Samma förlag har även en massa andra guider, många om Tyskland, som kanske kan vara intressanta för den fortsatta rutten. Kolla deras hemsida

En fundering som jag får är ert startdatum i april, som är rätt tidigt på säsongen. Då Engadindalen ligger rätt högt så kan ni ju riskera att råka ut för snö. Vi skulle nog starta i maj då man får nog av den varan i Sverige.
[Ändrat av Thorn 2006-02-03 kl 14:33]
 
Re: Re: Från södra Schweiz till Sverige

marmotta; sa:
Placeringen av Andermatt var en nyhet för mig!
Jag skulle kalla det för Centralschweiz.

På min karta är det mindre än 1 mil till Italienska gränsen..... ;o)

Eftersom det går tåg upp till Oberalp har vi planerat att starta där om det går med tanke på snöläget, i annat fall får det bli lite längre österut=längre ner..
[Ändrat av bengtfalke 2006-02-03 kl 14:50]
 
Re: Re: Re: Från södra Schweiz till Sverige

bengtfalke; sa:
marmotta; sa:
Placeringen av Andermatt var en nyhet för mig!
Jag skulle kalla det för Centralschweiz.

På min karta är det mindre än 1 mil till Italienska gränsen..... ;o)

Eftersom det går tåg upp till Oberalp har vi planerat att starta där om det går med tanke på snöläget, i annat fall får det bli lite längre österut=längre ner..
[Ändrat av bengtfalke 2006-02-03 kl 14:50]

Enligt gängse terminologi ligger kantonen Uri i Centralschweiz (se t ex Wikipedia).
Med Sydschweiz brukar man
ungefär (det varierar) mena
Ticino, områdena söder om Inn, söder om Berninapasset och (kanske) söder om Rhonedalen.


Om du tittar noggrannare
på den flik av Italien som sticker upp
mellan Wallis och Ticino kan du förstå varför den inte riktigt gills. Ser man till vägförbindelser
blir det helt andra avstånd, och
i ingen vettig mening kan sägas att Andermatt
ligger "på" gränsen till Italien.

Därmed är terminologifrågan avhandlad. Jag ser
först nu att du skriver början av april. Jag har rest med tåg över passet vid midsommar ett relativt snöfattigt år och det var förbluffande mycket snö där
den gången. Enligt denna site
http://www.tourenland.de/paesse/oberalpp.htm
är passet öppet juni till oktober.

I "mina" trakter (Sydalperna) börjar snösmältningen
på dessa höjder slutet av april
till mitten av maj och då går ännu laviner.
Förhållandena i Östalperna är i allmänhet kärvare.
Jag misstänker att vintrarna kan vara rätt långa även längre ned i Surselva, men sånt kan man väl bara
ta reda på genom att fråga, t ex turistbyrån
i Disentis eller Chur. Och det varierar enormt
från år till år.
 
Suck! Nåväl, vi är alla olika.... ;o)

Åter till huvudfrågan, finns det någon som har erfarenheter av de alternativ att ta sig fram genom Tyskland?

Antingen växla över från Rhein till Donau och cykla österut och sedan norrut genom Fränkishe Alb och Thüringer wald eller istället följa Neckartal Radweg noorut och sedan växla över till Weser-Harz-Heide-Radweg.

Personliga erfarenheter eller goda råd/länkar mottages tacksamt.
 
Re: Re: Re: Från södra Schweiz till Sverige

bengtfalke; sa:
På min karta är det mindre än 1 mil till Italienska gränsen..... ;o)

Fågelvägen är det kanske 30 km i närheten av Nufenpasset. Men närmaste gränsövergång är nog i Lugano 110 km från Andermatt eller möjligen under Simplon.

Eftersom det går tåg upp till Oberalp har vi planerat att starta där om det går med tanke på snöläget, i annat fall får det bli lite längre österut=längre ner..

Bör gå alldeles utmärkt. Vi gjorde just det för några år sedan. http://www.lowdin.nu/MTB/singletrack2000/SingleTrack2000.htm Då kom vi från Wallis och hade tänkt hoja över Furka och Oberalp. Men det snöade under stigningen till Furka, fast det var i juli, så vi valde att ta tågtunneln under passet. Och sedan tog vi tåget upp till Oberalp från Andermatt.

Per
 
Jag har cyklat i norra Tyskland.

Skildring av min resa:

http://www.hmarkstrom.se/2004.htm

Tyskland är lite ojämnt som cykelland. Har vägarna cykelbanor är de lättcyklade. Man kan trots att man väljer mindre vägar hamna på en smal väg med mycket trafik. Bilisterna kör dessutom betydligt fortare än i Sverige.

Man kan också få bra information på tyska cykelklubbens hemsida:

http://www.adfc.de/
 
Cykla från Schweiz till Sverige

Hej Bengt!

Har cyklat ett antal gånger genom Tyskland bl.a på min brölloppsresa. frånS verige ner till mellersta Sydtyskland läs Koblenz brukar det ofta vara märkbar motvid från sydväst så om du åker andra hållet lär du med stor sannolikhet få medvind.
Varför inte följa Bodensjön från Liechtestein helavägen upp till Koblenz . Vill du slippa backar så är detta idealiskt. Min nybliva fru(på bröllopsresan) klagade väldigt lite trots att hon var novis, när vi tog vägen i andra riktningen.Från Koblenz finns vackra vägar om än lite kuperade via floden Lahn vidare över Marburg.
Vill man slippa backig terräng så får man fortsätta upp mot holländska gränsen och fara vidare över Bremen men den vägen är klart mycket tråkigare. Den väg somdu funderar på via Donau är helt ok i början men när du kommer upp emot tjeckiska gränsen lär du få bekänna färg åtskilliga gånger innan du kommer upp på plattare områden upp emot Berlin.
Axel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
guldtramp Cykeltur i höst! Långcykling 2
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
Gerry Cykeltur runt Östersjön Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Christian1 Cykeltur havet (Göteborg) 1:e Juni Långcykling 0
Christian1 Cykeltur Göteborg 25:e Maj Långcykling 5
j_stellan Bilder från en cykeltur... Långcykling 10
enSAM Cykeltur Långcykling 2
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
Kakelman Cykeltur Skåne-Holland-Skåne Långcykling 1
bengtfalke Cykeltur Östersjön-Medelhavet Långcykling 9
Peppe83 cykelkartor+tips för cykeltur Uppsala-Barcelona Långcykling 5
enok93 Önskas: tips om cykeltur i Ungern Långcykling 3
swat Fråga om cykeltur mellan Kiruna och Narvik Långcykling 1
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
Mats Ivarsson Cykeltur Göteborg=>Danmark=>Norge=>Göteborg Långcykling 3
hsalberg Cykeltur i Ryssland Långcykling 1
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
mothesta Södra Östersjön runt augusti 2004 Långcykling 8
avslutat medlemskap1105 Vägval från Uppsala till Klövsjö (södra Jämtland)? Långcykling 4
mothesta (södra) Östersjön runt 2004 och ev. fortsättning Långcykling 1
alis Egen eller hyrd cykel i södra Spanien? Långcykling 2
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
mothesta Sächsiche Schweiz / Sudetlandet / Erzgebirge Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.