Tre frågor inför min cykeltur

I maj ska jag göra min första längre cykeltur, från Småland till Dalarna. Jag tänker bo på vandrarhem. Bland alla frågor som uppstår är det främst tre som jag vill ha hjälp med:

1) Hur skyddar man fötterna (joggingskor) mot regn?
2) Ska jag köpa cykelbyxor? Hur funkar sådana?
3) Mina däck heter Schwalbe, rätt kraftiga. Riskerar jag punktering även med dem?

Hälsn Pelle
 
Plastpåsar och gummiband

Cykelbyxor med blöja i och inga fillingar, du behöver ombyte oxså

Bara märket garanterar intet, det krävs kevlar oxså.

go tur
 
I maj ska jag göra min första längre cykeltur, från Småland till Dalarna. Jag tänker bo på vandrarhem. Bland alla frågor som uppstår är det främst tre som jag vill ha hjälp med:

1) Hur skyddar man fötterna (joggingskor) mot regn?
2) Ska jag köpa cykelbyxor? Hur funkar sådana?
3) Mina däck heter Schwalbe, rätt kraftiga. Riskerar jag punktering även med dem?

Hälsn Pelle

1. Det finns särskilda skoöverdrag som är suveräna skydd mot regn (GoreTex-membran). Ganska dyra dock.

2. Cykelbyxor är ett måste. Du kommer ofelbart att få skavsår om du använder kallingar innanför dessa. Två par så att man kan byta om och tvätta/torka det ena paret i sänder.

3. Det finns en Scwalbe-variant som tidigare hade kevlar och nu har någon motsvarighet med samma funktion. Minskar risken för punktering. Dessutom en extra slang så fixar man snabbt punktering.

Lycka till
 
1. Jag skulle inte försöka skydda skorna mot väta. Du ska ju bo inomhus så du kan torka skor och strumpor.. Även med överdrag blir man blöt. I maj borde inte kylan vara något problem men är du orolig för det så skulle kanske Seal skinz-strumpor vara ett bra alternativ. Jag kör med dom när jag jag cyklar MTB på vintern.

2. Cykelbyxor med blöja kan nog vara skönt, ja. Inget under dom och skölj upp varje dag.

3. Däck har bättre eller sämre motståndskraft mot punka, men det går inte att eliminera risken. I maj ligger även mycket grus kvar. Extraslang och lagningslappar anser jag vara ett absolut måste.
 
I maj ska jag göra min första längre cykeltur, från Småland till Dalarna. Jag tänker bo på vandrarhem. Bland alla frågor som uppstår är det främst tre som jag vill ha hjälp med:

1) Hur skyddar man fötterna (joggingskor) mot regn?
Cykelskor och klickpedaler t ex SPD är en bra investering när man skall cykla lite längre. Ullstrumpor och plastpåsar kan funka hjälpligt.


2) Ska jag köpa cykelbyxor? Hur funkar sådana?
Ja. Minskar skavrisken via inga olämpligt placerade sömmar, samt att det inte blir så fuktigt på huden.


3) Mina däck heter Schwalbe, rätt kraftiga. Riskerar jag punktering även med dem?
Man riskerar alltid punktering. Hyfsat nya däck välpumpade och bra slangar utan tidigare lagningar minskar risken påtagligt mycket. Ett par reservslangar och lagningskit obligatoriskt.

Finns en trevlig bok. http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=655&all=1 finns åtminstone en ytterligare upplaga sedan jag skrev min recension..

Thure
 
1. Fötterna i cykelskor och skoöverdrag om det regnar, joggingskorna i väskan till joggingrunda.
2. Cykelbyxor, visst om du får skavsår av sadlen.
3.Schwalbe har många olika däck med olika bra punkaskydd, risk för puka finns alltid men inte så svårt att laga heller.
 
Regn har en otrolig förmåga att leta sig innanför skoöverdrag, åtminstone de jag har (Grip Grab). Så räkna med att fötterna blir blöta hur som helst, och då är det bra att ha skor som torkar någorlunda fort, så dom inte börjar lukta skunk efter ett par regndagar.

Cykelbyxor är bra men inte nödvändigt. Man kan också ha "extra" ben, som förlänger till hellångt om det blir småkallt. Finns även extra ärmar med samma princip. Mitt bästa cykelplagg!

Punkteringsfria däck är en bra sak. Även om dom inte är garanterat punkteringsfria så är det stor skillnad mot vanliga däck. Men det är skönt om dom inte rullar alltför tungt. Jag har Scwalbe marathon 700x32 (tror jag). Tidigare hade jag samma men 700x35 som jag tyckte rullade mycket tyngre. En sån sak blir ju irriterande på en långtur som den du planerar.

Ha så kul på cykelturen. Det låter härligt!
 
Tack

Tack alla för handfasta råd! Jag drar följande slutsatser.

1) Jag prövar med plastpåsar och gummiband denna första resa.
2) Cykelbyxor ska införskaffas.
3) Nytt bakdäck, extra slang och så förstås verktyg.

Hälsn Pelle
 
Välpumpat

Tack alla för handfasta råd! Jag drar följande slutsatser.

1) Jag prövar med plastpåsar och gummiband denna första resa.
2) Cykelbyxor ska införskaffas.
3) Nytt bakdäck, extra slang och så förstås verktyg.

Hälsn Pelle

Ett av de bästa sätten att undvika punka är att ha rejält pumpade däck. gärna runt maxtrycket och det brukar vara när man knappt orkar trycka in däcket mitt på med tummen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
david.sundvall.96 Skandinaviens tre huvudstäder - följa med en bit? Långcykling 8
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
klippen Tre märken Långcykling 0
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.