Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige

Hej,

Om ungefär en månad har jag tänkt ge mig på Gävle-Sundsvall, lite parallellt med E4:an i princip. Det ser dock ut att kunna vara en del grusvägar etc på vissa sträckor, varpå jag är lite fundersam
över val av däck. Senare i sommar blir det även en längre tur söderut så långt jag hinner ta mig. Varpå det kan vara läge för reservdäck. Sundsvallsresan kommer vara en kortare "förtur" till den längre, för att se hur utrustning och packning fungerar och vad som kan förbättras.

Cykeln är en Nishiki Pro SLD, 2011 års modell. Specs här:
http://www.nishiki.se/Min_Nishiki/Arkiv/2011/Hybrid

I dagsläget sitter originaldäcken på, Schwalbe Marathon Plus, 28-622.
I vintras hade jag ett par 37-622 dubbdäck, dock var jag tvungen att montera bort stänkskärmarna för att få plats. Fälgen har jag för mig var runt 16-20mm bred. Kan kolla upp mer exakt.

Jag tycker att dessa Scwalbe rullar på helt okej på bra/välsliten asfalt, men så har jag inga referenser heller. De är dock lite stötiga vid sämre underlag, men då kanske jag borde ta ut lite luft istället. (Brukar köra på ~6,5 bar, jag väger ~105-110kg).

Bör jag gå upp till kanske 32-34 nånting i bredd? Hur mönstrat vågar jag gå utan att få för mycket rullmotstånd?

Jag vill gärna också ha reservslang och reservdäck. Finns det några nackdelar med vikbara däck? Låter ju praktiskt. Hur stor plats tar de i sin förpackning?

Jag har också sett att det finns två typer av slang från continental i de lokala butikerna, t.ex. 28-622 Tour och 28-622 Race, båda med racerventil. Vad är skillnaden? Spelar det någon roll vilken?

Om någon har cyklat Gävle-Sundsvall tidigare så är jag intresserad av rutten. Jag kommer försöka ta sträckan i ett svep.

Tackar hjärtligast på förhand.
 
Schwalbe Marathon Plus däcken du har är inte roliga. Har kört på såna, och nä, aldrig igen.
Kan rekomendera Continental SportContact. Du kommer känna att de är mycket mer lättrullade.
De finns i 28mm bredd, men även i t.ex. 32 och 37mm.

Ska du köra mycket på grusväg kanske det kan vara skönt för komforten att gå upp i bredd, jag tycker det blir rätt skakigt på 28mm.

Hur mönstrat vågar jag gå utan att få för mycket rullmotstånd?
Varför ska du har mer mönster?

Bara som info; Det går att få på bredare skärmar på en PRO SLD som du kan ha 37mm däck under utan problem.
 
Schwalbe Marathon Plus däcken du har är inte roliga. Har kört på såna, och nä, aldrig igen.
Kan rekomendera Continental SportContact. Du kommer känna att de är mycket mer lättrullade.
De finns i 28mm bredd, men även i t.ex. 32 och 37mm.

Ska du köra mycket på grusväg kanske det kan vara skönt för komforten att gå upp i bredd, jag tycker det blir rätt skakigt på 28mm.


Varför ska du har mer mönster?

Bara som info; Det går att få på bredare skärmar på en PRO SLD som du kan ha 37mm däck under utan problem.

Okej, var det 28mm Schwalbe du körde med då också?

Jo det är just för komfortens skull jag vill gå upp i bredd. Sport contact ser ut att ha maxtryck runt 6bar, vilka mina däck nu har, så då bör de rulla ännu bättre (bredare+samma tryck= mindre rullmotstånd har jag fått inbankat i mig).

Mönstret var väl tänkt för grepp på grusvägar, men då jag kommer köra mestadels asfalt så kanske det duger med något liknande jag har, eller slicks? Det känns som att smala 28mm's däck med tung last och grusväg kan leda till att det blir vingligt.

Dessa tycker jag borde vara designade för 37mm's, stämmer?
Finns det andra, billigare, eller några rekommendationer i allmänhet gällande skärmar som kan vara bra att tänka på?

http://www.cyclecomponents.com/10/s...mar-5/set-23/sks-p45-skarmsats-28-silver.html
 
Okej, var det 28mm Schwalbe du körde med då också?

Jo det är just för komfortens skull jag vill gå upp i bredd. Sport contact ser ut att ha maxtryck runt 6bar, vilka mina däck nu har, så då bör de rulla ännu bättre (bredare+samma tryck= mindre rullmotstånd har jag fått inbankat i mig).

Mönstret var väl tänkt för grepp på grusvägar, men då jag kommer köra mestadels asfalt så kanske det duger med något liknande jag har, eller slicks? Det känns som att smala 28mm's däck med tung last och grusväg kan leda till att det blir vingligt.

Ja, de var 28mm Marathon Plus.
Både rullmotstånd och komfort handlar också om hur hårda däcken är. Marathon Plus däcken har ett överdrivet punkteringsskydd som både gör däcket tungt och hårt. Om du tar ett löst däck och trycker lite med tummen mitt på däcket (på slitageytan) och sen gör samma sak med t.ex. ett SportContact känner du en enorm skillnad.

Lufttrycket beror ju på hur breda däck vi nu tittar på, men det finns en tabell på Conti's hemsida:
http://www.conti-online.com/generat...y/citytyres/sportcontact/sportcontact_en.html

Glöm mönstret! :)
Såvida vi inte börjar prata mtb-däck, så lär inte det lilla mönstret göra någon förbättring i grepp på grus. Du kan utan problem köra slicks. (Jag kör ett par km/dag på grus med mina SportContact)


Dessa tycker jag borde vara designade för 37mm's, stämmer?
Finns det andra, billigare, eller några rekommendationer i allmänhet gällande skärmar som kan vara bra att tänka på?

http://www.cyclecomponents.com/10/s...mar-5/set-23/sks-p45-skarmsats-28-silver.html

Stämmer!
Möjligt det går att hitta billigare fabrikat, det har jag inte kollat, men SKS brukar vara rätt bra. Jag har i princip samma skärmar, men de som heter "Bluemels" istället (i princip samma), men tror inte de finns hos CC.
 
Ja, de var 28mm Marathon Plus.
Både rullmotstånd och komfort handlar också om hur hårda däcken är. Marathon Plus däcken har ett överdrivet punkteringsskydd som både gör däcket tungt och hårt. Om du tar ett löst däck och trycker lite med tummen mitt på däcket (på slitageytan) och sen gör samma sak med t.ex. ett SportContact känner du en enorm skillnad.

Lufttrycket beror ju på hur breda däck vi nu tittar på, men det finns en tabell på Conti's hemsida:
http://www.conti-online.com/generat...y/citytyres/sportcontact/sportcontact_en.html

Glöm mönstret! :)
Såvida vi inte börjar prata mtb-däck, så lär inte det lilla mönstret göra någon förbättring i grepp på grus. Du kan utan problem köra slicks. (Jag kör ett par km/dag på grus med mina SportContact)




Stämmer!
Möjligt det går att hitta billigare fabrikat, det har jag inte kollat, men SKS brukar vara rätt bra. Jag har i princip samma skärmar, men de som heter "Bluemels" istället (i princip samma), men tror inte de finns hos CC.

Okej! Är det en Nishiki Pro SLD du har dom på också alltså?
 
Tycker att min Continental travel Contact 37 mm har funkat bra på nishiki pro sld för cykling m tält o prylar. Skönt m lite bredare däck än 28 mm orginaldäcken när det blir lite tyngre.
 

Jag är lite fundersam på vad det är för typ av slang jag ska ha. Fälgarna på originaldäcken är väl en 16-18mm breda nånting? Om jag kör på 37mm bredd på däcken, vad ska jag då dimensionera slangen efter? Fälgar eller däck?

Några rekommendationer? Ska till att beställa ett par 37mm's, samt skärmar och däck nu idag.

Det blir till att ta en längre tur uppe i hälsingland om ~10 dagar, vore gött att ha något att provköra :).
 
Jag är lite fundersam på vad det är för typ av slang jag ska ha. Fälgarna på originaldäcken är väl en 16-18mm breda nånting? Om jag kör på 37mm bredd på däcken, vad ska jag då dimensionera slangen efter? Fälgar eller däck?

Några rekommendationer? Ska till att beställa ett par 37mm's, samt skärmar och däck nu idag.

Det blir till att ta en längre tur uppe i hälsingland om ~10 dagar, vore gött att ha något att provköra :).

Kanske en dag försent, men..
Du dimensionerar slangen efter däcket. De flesta slangar täcker in ett ganska brett område, ta Schwalbe's "SV17" tex, den täcker in från 28mm däck till ~45mm.
 
Kanske en dag försent, men..
Du dimensionerar slangen efter däcket. De flesta slangar täcker in ett ganska brett område, ta Schwalbe's "SV17" tex, den täcker in från 28mm däck till ~45mm.

Jag beställde utan slang igår - det ska jag kunna hitta lätt i butik för nära nog samma pris som online.
Tack för dina svar! Det blev Sport Contact med reflex, 37-622 och ett par skärmar ämnade för storleken på däck. Hoppas att de ska passa bättre än de jag hade innan (dubbdäcken).
 
Tycker att min Continental travel Contact 37 mm har funkat bra på nishiki pro sld för cykling m tält o prylar. Skönt m lite bredare däck än 28 mm orginaldäcken när det blir lite tyngre.

Jag kan tänka mig att det blir sådan effekt. Nu får jag vänta någon vecka innan de anländer och kan prova själv :).

Hur tycker du att cykeln fungerar i övrigt som 'touringcykel'? Ska ju själv släpa med mig tält och prylar i sommar, så alla erfarenheter och tips är mycket välkommet!
 
Jag kan tänka mig att det blir sådan effekt. Nu får jag vänta någon vecka innan de anländer och kan prova själv :).

Hur tycker du att cykeln fungerar i övrigt som 'touringcykel'? Ska ju själv släpa med mig tält och prylar i sommar, så alla erfarenheter och tips är mycket välkommet!

Beror på. Helt okej skulle jag säga. Men jag skulle inte rekommendera den till nån som letar efter en touringcykel. Det finns en del trådar om just den cykel (o andra liknande) o touring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
den gubben går inte Däck för långfärd Långcykling 14
KLAGER Test av punkteringsfria däck Långcykling 16
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
MagArne Nya lättare däck till hybriden Långcykling 15
Jansson_ Dubbla däck fram? Långcykling 29
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
josohl Punkteringsfria däck? Långcykling 8
Threeon Smalare däck snabbare cykel? Långcykling 20
Gohan Fråga om däck Långcykling 2
miffokarnevalen Undringar om däck resp fälgslitage Långcykling 7
MarkkuS Vilket nytt däck? Långcykling 2
jamo Pumpa däck med Presta ventil Långcykling 7
thureb Punkteringsfria däck? Långcykling 25
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
ngk 44-622 däck till Skeppshult Långcykling 10
Egel Rikta däck Långcykling 2
ebh Däck med Långcykling 0
Hedman Däck och sol Långcykling 9
Jolop Panraracer däck & SKS, mm Långcykling 8
nitsew Rätt däck? Långcykling 3
ala Hur smala däck??? Långcykling 17
jd Däck för långcykling Långcykling 11
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
MartinaL Rimligt pris för beg Nishiki? Långcykling 21
bjornet Nishiki 601. Långcykling 3
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
nurmiranta lowrider passande nishiki SL's fästen? Långcykling 1
Oskar R. Nishiki Hybrid XC7 Långcykling 4
salgo60 Packväskor till en Nishiki Ultra pro Långcykling 6
Nordenberg Nishiki 522 Långcykling 3
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
.Nisse. Crescent LTC800 eller Nishiki Hybrid Pro SL? Långcykling 25
wacker Nishiki Pro SL och BOB-kärra, hjuldimension, akut! Långcykling 12
umemorgan Nishiki Country Sport Långcykling 4
Ingarö-Stefan Nishiki cykel Långcykling 2
froilan Fuji Royale eller Nishiki Bigfoot Race?? Långcykling 3
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
niclasehn Cykelval - Nishiki vs. Scott Långcykling 19
Grus grus Nishiki Långcykling 2
mavve Nishiki hybrid Långcykling 2
barend Nishiki Hybrid pro Långcykling 6
4fun Vad tål Nishiki Ultra Pro? Långcykling 5
AWG GPS med Friluftskartan PRO Långcykling 3
some0neelse Pro SL eller ny cykel? Långcykling 3
Tatonka Touring Pro - Bra cykelväska??? Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.