Nishiki

Hej!

Jag har nu varit och tittat på diverse cyklar och de där Nishiki-cyklarna verkar ju himla prisvärda! Beroende på vem man pratar med förstås och eftersom jag inte är så insatt i alla cykeldetaljer
måste man bestämma sig för vem man ska lite på. Lite intressant var det dock i en affär där på anställda hade olika uppfattning om samma sak. Det rörde sig om växlarna på Nishiki hybrid ultra pro
respektive hybrid pro. Den ene menade på att det var som natt och dag och det var betydligt bättre på ultran som vinner i längden. Den andre menade att hybrid pro hade ett enklare system, vilket knappast märktes, men att det krånglade mindre eftersom det just var enklare. Ligger det någon sanning i något av påstående? I övrigt verkar det vara däck och fälgar som skiljer cyklarna åt, men är det värt ca 3500 kronor som är skillnaden i pris mellan de två?

Andra cyklar jag tittat på är Trek 7500, Bianchi 9308 Sport och förra årets Ehwaz. Dessa ligger dock högre i pris. Finns det någon hybridcykel som kan konkurrera i pris med Nishiki?

Jag glömde kolla i affären…är det någon som vet hur det är med möjligheterna att fästa packväskor och pakethållare på Nishikis hybrider
 
Ekrar, fälgar och växlar

Jag är absolut ingen expert, men om du ska lasta väskor på din hybrid, bör du nog kolla lite extra på fälgar och ekrar. Nishikis Ultra Pro har hjul, om jag minns rätt, med 28 ekrar, och det skulle jag inte lasta för tungt på. Pro'n har, tror jag, 36 ekrar - vilket nästan är ett minimum för last. Sen har ju fälgarna viss betydelse, dubbelbottnade är att föredra vid belastning. Jag vet dock inget om Nishikis fälgar.
Att sätta på pakethållare är säkert inget problem. Dock tvivlar jag på att framgaffeln är lämplig för lowrider.
Du nämner inte vilka priser du har fått, men gissningsvis ligger Pro runt 6.500 och Ultra Pro runt 10.000. När det gäller växlarna skulle jag inte bekymra mig över att den billigare inte skulle duga. Det är samma bakväxelsystem, men enklare reglage och framväxel på den billigare. Vevpartiet är nog lite bättre på Ultra Pro också.

Men.... 10.000 är ju inte särskilt billigt??? Jag tror säkert du kan hitta en Ehwaz från förra året för 9.000. Och där har du t.o.m. en framgaffel med förborrade fästen för lowrider och bra fälgar. Och - tror jag - Tiagra rakt igenom. Tror jag...
/Andyman
 
På Nishikis gafflar finns det borrade hål i alla fall, jag har ingen koll på om de bara är till för skärmar eller om det är där man ska skruva fast pakethållare också, men så här ser det ut i alla fall (Hybrid Pro):

PICT1286.jpg


PICT1287.jpg



/ Robban
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.