Rimligt pris för beg Nishiki?

Har precis köpt en begagnad Nishiki hybrid 401(vet inte vilken årsmodell). Den ser lite skitig och medfaren ut, framdäcket behöver riktas och bakbromsen är trög och tar dåligt(Vet inte vad det beror på). Det går inte att växla kedjan till det minsta "hjulet" men mellan de två större går det bra. Kan det bero på att kedjan behöver smörjas? Den har Shimano v-bromsar som har slitit en del på fälgarna. Men den är inte rostig iallafall vad jag kan se. Köpte den för 3200kr. Vad tror ni? Bra/dåligt köp? :/

Tänkte tvätta av den, smörja kedjan och låta en cykelmekaniker kika på den.
 
Passar ramstorleken dig så är det väl bra, fast en 3-5 år gammal begagnad och sliten hoj borde väl kosta något mindre, IMHO.
 
Bakbromsen tar dåligt. Nästan alltid är det bromsvieren som rostat fast inne i bowiehöljet. Antingen byter man till ett nytt paket med viere och hölje eller oxså smörjer man upp vireren så att den löper lättare. Den senare reparationen är skitigare samt billigare. Ta loss bromsvieren med hölje från cykeln. En plastpåse som tratt runt höljets styrända, glöm inte täta med lite najtråd. Häng bromsviren med hölje vertikalt, plastpåsetratten uppåt. Bottna i en burk. Fyll plastpåsen med lagom mycket olja, vänta en natt. Arbeta vieren fram och åter. Torka av oljeöverflödet samt återmontera med rätt bromsspel. Gör ren och smörj bromsarnas leder.
Det kan vara ide att byta bromsbeläggen oxså.
Cyklar görs rena med våt weetexduk, diskmedel, torr trasa. Lite bilvax på målde ytor får nästa rengöring att gå lättare. Enradiga cykelborstar med borst av tagel och ståltråd är bra till kransar.
Att rikta ett hjul måste alla cyklister kunna. Sheldons Browns sidor är utmärkta http://www.sheldonbrown.com/.
 
Passar ramstorleken dig så är det väl bra, fast en 3-5 år gammal begagnad och sliten hoj borde väl kosta något mindre, IMHO.

Det jag misstänkte då... Jag köpte cykeln i blindo(smart Martina, smart!) och litade på säljarens ord. Kände mig tveksam när jag hämtade ut den och cyklade hemåt.

Menmen, jag har lärt mig något och hade jag köpt en sprillans ny cykel så hade jag inte lärt mig att rikta hjul, justera framväxel och smörja vajrar! ;) Jag vill verkligen lära mig att serva cykeln själv och lära mig så mycket som möjligt om den.


Tack för svaret och länken var kanon! :) Ska följa instruktionerna där. Han hade mer bra videor också!

Bakbromsen tar dåligt. Nästan alltid är det bromsvieren som rostat fast inne i bowiehöljet. Antingen byter man till ett nytt paket med viere och hölje eller oxså smörjer man upp vireren så att den löper lättare. Den senare reparationen är skitigare samt billigare. Ta loss bromsvieren med hölje från cykeln. En plastpåse som tratt runt höljets styrända, glöm inte täta med lite najtråd. Häng bromsviren med hölje vertikalt, plastpåsetratten uppåt. Bottna i en burk. Fyll plastpåsen med lagom mycket olja, vänta en natt. Arbeta vieren fram och åter. Torka av oljeöverflödet samt återmontera med rätt bromsspel. Gör ren och smörj bromsarnas leder.

Tack för svar! Ska prova att smörja vajern få se om det blir bättre! :)

Det kan vara ide att byta bromsbeläggen oxså.

När du säger "bromsbeläggen", menar du bromsklossarna då? När är det dags att byta klossar? Jag tyckte de såg ut att vara slitna snett(men jag jämför bara med min gamla DBS MTB) men det var ganska mycket "kloss" kvar innan det nöts ner till metallen.

Cyklar görs rena med våt weetexduk, diskmedel, torr trasa. Lite bilvax på målde ytor får nästa rengöring att gå lättare. Enradiga cykelborstar med borst av tagel och ståltråd är bra till kransar.
Att rikta ett hjul måste alla cyklister kunna. Sheldons Browns sidor är utmärkta http://www.sheldonbrown.com/.

Ok, ska göra ren den och sätta igång att meka lite på måndag(jobbar för fullt i helgen). Ska bli kul! :)

Bra sida! Men jag hittade inte hur man riktar hjul på sidan... Vad heter det när man riktar hjul på engelska?

Tackar för alla svar! :)
 
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Långt ner på sidan där det handlar om improviserade verktyg.

Wheel thruing heter hjulriktning. Ekerspänning är ett viktigt ämne. Det enda verktyget du behöver är en passande ekernyckel och lite tålamod. Har du rent hjul, lika ekrar och nipplar kan du lyssna dig till rätt ekerspänning.

Att meka själv är bästa läromästaren.
 
Hm, nu har jag läst på lite mer om att rikta hjul. Verkar inte helt enkelt. :/ Hur vet jag att det bara behöver riktas lite och hur vet jag att inte fälgen behöver bankas till också?

Vi får se om jag vågar mig på att fixa hjulet.
 
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Långt ner på sidan där det handlar om improviserade verktyg.

Wheel thruing heter hjulriktning. Ekerspänning är ett viktigt ämne. Det enda verktyget du behöver är en passande ekernyckel och lite tålamod. Har du rent hjul, lika ekrar och nipplar kan du lyssna dig till rätt ekerspänning.

Ok, tack! :)

Att meka själv är bästa läromästaren.

+ en lärare som kan hindra en för att göra de största misstagen i början. :)

Jag har pratat med lite folk omkring mig och många har dåliga erfarenheter när det kommer till cykelmekaniker(har inte kunnat sitt jobb och i vissa fall gjort saker värre än innan). Så jag vill kunna göra så mycket som möjligt själv.

Men hjulriktining vete... Vi får se. Jag måste nog läsa på lite till, ställa lite fler dumma frågor och kolla lite mer på hjulet. :)
 
Hm, nu har jag läst på lite mer om att rikta hjul. Verkar inte helt enkelt. :/ Hur vet jag att det bara behöver riktas lite och hur vet jag att inte fälgen behöver bankas till också?

Vi får se om jag vågar mig på att fixa hjulet.

Det ska du göra! Jag har bara byggt (o justerat) ett par hjul så min erfarenhet är inte så himla stor. Däremot tnkte jag precis som du innan jag testade första gången. Okej, det tog ganska mkt tid att fixa till hjulet, men det är faktiskt rätt lätt. Vänd cykeln upp o ner och använd den som riktställ.

Blir det inte perfekt blir det iaf inte sämr, och du lär dig massa nyttiga saker
 
Att rikta hjul

Är ingen lek!

Jag anser nog att man bör låta ett proffs utföra dessa saker om man inte är hundra procent säker på det man gör. Jag har själv jobbat i cykelbutik i mer än fem år. Och tro mig, att bygga och rikta hjul är en konst! (med risk att trampa någon här på tårna).

Jag har sett för många "gör det självare" som sen kommer in med sin cykel till cykelhandlaren. Och där konstatera att cykeln var mer eller mindre livsfarlig att framföra!
 
Ställ även dina frågor på Happymtb. Där finns även många bra mektrådar.

Lycka till!

http://happymtb.org/

Tack! Det ska jag göra! :)

Det ska du göra! Jag har bara byggt (o justerat) ett par hjul så min erfarenhet är inte så himla stor. Däremot tnkte jag precis som du innan jag testade första gången. Okej, det tog ganska mkt tid att fixa till hjulet, men det är faktiskt rätt lätt. Vänd cykeln upp o ner och använd den som riktställ.

Blir det inte perfekt blir det iaf inte sämr, och du lär dig massa nyttiga saker

Hmm, ok. Vi får se. Ska kolla omkring i stan om jag hittar någon mekaniker jag litar på i första hand tror jag när det kommer till hjulet.

Är ingen lek!

Jag anser nog att man bör låta ett proffs utföra dessa saker om man inte är hundra procent säker på det man gör. Jag har själv jobbat i cykelbutik i mer än fem år. Och tro mig, att bygga och rikta hjul är en konst! (med risk att trampa någon här på tårna).

Jag har sett för många "gör det självare" som sen kommer in med sin cykel till cykelhandlaren. Och där konstatera att cykeln var mer eller mindre livsfarlig att framföra!

Tyvärr har jag sett cykelhandlare som inte kan rikta hjul också. :/ Så finns det någon som kan rekommendera en BRA mekaniker i Söderhamnsområdet så vore jag tacksam... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.