Cykelval - Nishiki vs. Scott

Hej!
Jag tänkte köpa mig en slitstark och hållbar cykel som tål att åka på strapatser med. Jag hade tänkt mig en en- eller tvåveckas tur i nordliga fjälltrakter, med kanske kring 8-10 mil/dag. Jag har även funderingar på att cykla vätternrundan nästa år. Så ska jag ha cykeln till skolan varje dag, året om.
För dessa användningsområden har jag hittat en Nishiki Hybrid 422 som ett vettigt val. Jag har även funderingar kring Nishiki Hybrid 501, som är utan dämpgaffel, med lite bättre komponenter. Annars är Scott Sportster P3 ett annat alternativ.
Jag vill gärna ha goda råd inför köpet. Hur verkar dessa cyklar? Vad tycker ni om Nishiki vs. Scott? Vilken cykel skulle ni rekomendera för mina användningsområden? Vad är viktigt att tänka på?

Min tänkta prisklass är 6000-7000 kr.
Hybrid 422: http://www.nishiki.se/Hybrid422.html
Hybrid 501: http://www.nishiki.se/Hybrid501.html
Sportster P3: http://www.scottusa.com/product.php?UID=4888

Tacksam för alla synpunkter!
/Niclas
[Ändrat av niclasehn 2004-05-15 kl 17:55]
 
Skulle tro att du snart får många svar av de som är muer uppdaterade än jag. Min reaktion är dock att så länge du är på vägen kan det väl inte vara nån vits med dämpad gaffel, den tar pengar från resten av komponenterna och tar dessutom lite kraft från dina ben misstänker jag.

(egen cykel: Nishiki Olympic (100% Dura Ace) 1984, inget för cykelväskor)
 
Scott P3 är en jäkligt bra cykel

Jag hade precis samma val att göra som dig för några veckor sedan. Jag gick på magkänslan och valde P3:an.

Från början hade jag siktat in mig på P2:an där dämpning kunde göras, men så blev min ramstorlek slutsåld.
Jag var orolig över att dämpningen skulle bli för påtaglig när jag med mina "åtskilliga" kilon åkte över ojämna ytor.

Men efter några provkörningar slog jag till..och nu ett par veckor senare har jag verkligen inte haft någon anledning att ändra mig.

För mig är cykeln helt kanon. Den känns rejäl, men ändå smidig. Medelhastigheten ligger närmare racer än mountainbike och jag sitter väldigt bra i sadeln.

Jag har inte provkört Nishiki-modellerna, men jag kan iaf varmt rekommendera P3:an.
 
P3

Hej!

Jag rekomenderar Scott Sportster P3, jag har naturligtvis en sådan men jag är mycket nöjd, dämpningen kan man skruva åt rätt hårt vid landsväg och det är rätt skönt att ha ibland när det kommer kanter eller om man som jag gillar att svänga in på en stig ibland...

Jag köpte min 22/2 och har cyklat den i 1236 km utan problem! (dessutom 500 km med barn i barnsadel...), kanon bra hojj som känns vara just en lyckad hybrid!!

Titta på min hemsida får du se lite bilder

http://members.chello.se/cykel/

mvh
 
NIshiki Hybrid

Jag har en Hybrid 522 och det är en kanoncykel, japansk kvalitet för en spottstyver.
Jag har haft den ett par år utan missöden. Det enda som jag tycker har varit besvärande är att styret var för rakt som jag då har bytt. Får ändå lätt ont i armarna. Den har även infästningar för lowrider.
Satsa på en utan dämpare.
 
Re: NIshiki Hybrid

skiman; sa:
Jag har en Hybrid 522 och det är en kanoncykel, japansk kvalitet för en spottstyver.
Jag har haft den ett par år utan missöden. Det enda som jag tycker har varit besvärande är att styret var för rakt som jag då har bytt. Får ändå lätt ont i armarna. Den har även infästningar för lowrider.
Satsa på en utan dämpare.

Om du haft en cykel med dämpare så hade du kanske inte haft så ont i armarna ;-)
 
Passa er för dämpare

Beror inte på att det inte är dämpare för det behövs absolut inte och är bara ett elände utan det är för stort avstånd till styret sedan lite felvinkel så får nog byta ut styrstången.
 
Provcykla!

Mhm...smaken är som baken. Det gäller väl det mesta och så även dämpning.

Jag tycker det är kanon!

Det bästa tips man kan ge är att du bör provcykla de bägge varianterna så känner du själv vad som känns bäst.
 
Dämpning

Måste bara fråga om dämpningen. Vad är problemet? Är ute och jagar ny cykel och har fastnat för Nishiki Hybrid 422. Funkar det med dämpning även med 20 kg packning på cykeln eller är det bättre utan, t.ex. 501:an? Har kört hundratals mil på min Nishiki Timbuk (MTB)-91 men nu är den så sliten och jag vill ha något som rullar lättare.
 
jag skulle välja 501:an

För att slippa en svampande dämpare när man ändå köper en cykel som ska gå på landsväg.

Sen vilket märke det blir är väl en smaksak, testcykla och känn efter.

Nils
 
Hybrid vs MTB

Jag ber om ursäkt om jag avviker något från trådens huvudämne men detta är ganska intressant.
Är det egentligen någon större skillnad mellan en hybrid t.ex. Scott P2 http://www.scottusa.com/product.php?UID=4887
eller en ren MTB såsom Scott Tampico? http://www.scottusa.com/product.php?UID=4829
Många av komponenterna är dom samma och ramarna snarlika. Ok, MTB har väl en något kraftigare dämpare och självklart grövre däck som standard. Hybriden är tusenlappen dyrare. Om jag vill ha en allroundcykel som kan användas till det mesta ska jag då välja MTBn eller hydriden?

Mvh

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RDu Ännu ett tråkigt inlägg om cykelval.. Långcykling 70
Homie Cykelval i Umeå Långcykling 3
Grus grus Cykelval Långcykling 2
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
MartinaL Rimligt pris för beg Nishiki? Långcykling 21
bjornet Nishiki 601. Långcykling 3
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
nurmiranta lowrider passande nishiki SL's fästen? Långcykling 1
Oskar R. Nishiki Hybrid XC7 Långcykling 4
salgo60 Packväskor till en Nishiki Ultra pro Långcykling 6
Nordenberg Nishiki 522 Långcykling 3
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
.Nisse. Crescent LTC800 eller Nishiki Hybrid Pro SL? Långcykling 25
wacker Nishiki Pro SL och BOB-kärra, hjuldimension, akut! Långcykling 12
umemorgan Nishiki Country Sport Långcykling 4
Ingarö-Stefan Nishiki cykel Långcykling 2
froilan Fuji Royale eller Nishiki Bigfoot Race?? Långcykling 3
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
Grus grus Nishiki Långcykling 2
mavve Nishiki hybrid Långcykling 2
barend Nishiki Hybrid pro Långcykling 6
4fun Vad tål Nishiki Ultra Pro? Långcykling 5
skogsflicka Scott Timber som långfärdscykel? Långcykling 26
sutcher Scott Sportster TOUR?? Långcykling 4
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.