Cykelval i Umeå

Hej hej.
Då har man börjat fundera på att cykelsemestra dvs. långcykla. Det verkar både vara roligt och annorlunda. Samtidigt lite av en utmaning.
Grejer måste införskaffats och för en som inte är så insatt i cyklars olika egenskaper är det ett oändligt utbud.

I umeå där jag bor har jag varit runt till de vanliga sportaffärerna och där har Nishikis hybrider prisats ganska mycket. Även här på forumet får de bra kritik som prisvärda.
Jag vill alltså ha en prisvärd cykel i 6000:- segmentet. Den ska hålla för packning och cykling på asfalt och grusvägar.
De cyklar som jag för tillfället har kollat på är nishiki 401, 352 samt 422:an. http://www.nishiki.com för de som vill se hur de ser ut.
Jag vet itne om de är kanske lite för veka för mitt behov. Inte så att jag ha tänkt att hoppa över stock och sten men de bör ändå kunna hålla lite hårdare tag samt tyngre packning.
Scott P3 (eller lägre verkar) också vara fina cyklar. Hittar inga försäljare här i Umeå dock. Konstigt nog.

Imorrn bär det ner på cykelaffären/reperatörerna, Öst på stan (umebor vet vad jag menar). Finns det fler affärer som har cykling som specialite?

Ge gärna lite allmäna tips till en förstagångsköpare av "touring"cykel.
 
Jag har haft en Nishiki långfärdscykel men det var för nästa 20 år sedan och den liknade inga av dagens cyklar.

Några allmänna råd.

Kolla vad cykeln kostar med allt påskruvat. Alltså pakethållare, flaskhållare, ev. belysning, lås m.m.

Kolla också hur pakethållare och flaskhållare kan fästas vid cykeln. Ska man ha pakethållare fram (lowrider) så är det bra om man kan fästa den i öglor eller skruvhål som redan finns på cykeln.

Själv föredrar jag utanpåliggande växlar istället för växelnav då man inte lätt kan serva växelnav vid vägkanten.

Man måste ha ett styre där man kan skifta på händerna. Kan man inte det kan man få ont i händerna. Det finns flera sätt att lösa detta.

Kevlardäck ska man ha på färden. Kolla om du kan få det direkt. Det finns särskilda touring kevlardäck som eventuellt måste beställas.
 
Scott P3

Jag är nöjd med min Scott P3, Vätternrunt samt tre lopp till på den samt diverse cykling med barnsadel (1300km) totalt över 3400 km i år på Scotten. Inga problem alls, varit inne för justering av växel men det var strax efter inköpet.

Min dam har en likadan numera en dam variant.

Titta på min hemsida får du se underverket:
http://members.chello.se/cykel/

Jag tycker att jag kan rekomendera den till dig eftersom jag kört mycket med tung last och det har känts bra, barends och SPD förhöjer funktionen.
Skicka efter en hos Cykloteket för de har specialpris nu på 6000 för P3.

mvh

Niklas
 
P3:an verkar prisvärd, känns lite osäkert att köpa den ocyklad. Vill gärna testa grejerna och se att de känns bra.
Var också ner och kollade på Ideals utbud. Aggressorn (tror den hette så) verkar ok. Men dyr. 7400:- skulle de ha, och då måste man inhandla allting som man behöver. Lowriderhål vet jag inget om. Kanske jag borde kolla. Finns det sådana på p3:an?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.