Cykelval

Jag funderar på att köra Vättern runt nästa år. För att kunna börja slipa formen redan nu tänkte jag investera i en bra cykel. Frågan är bara vilken typ man ska välja? En racer är väl det bästa valet, men jag skulle även vilja använda cykeln till "vanlig" cykling i stan också. Är det helt omöjligt att köra runt sjön på någon sportig modell av en citybike utrustad med slicks och barends?
 
Inget är omöjligt

Satsa på 28-tumshjul och hyfsat många växlar.

Om du ska använda cykeln till vardags vill du säkert ha stänkskärmar och någon form av kedjeskydd, och kanske även fast monterat lås, pakethållare och lyse med dynamo.

Fördelen med racerhoj är att du kan krypa ihop ordentligt i motvind, och att du kan variera sittställningen ganska mycket (från framåtlutad till kraftigt framåtlutad), och att du kan sätta på riktigt smala däck. Plus att racercyklar brukar vara lätta.

Om du letar lite bland ämnena här kan du hitta massvis med synpunkter på cykelval.
[Ändrat av GunnarH 2003-05-14 kl 19:30]
 
Jag körde första gången med en svintung MTB med slicks och de va inga som helst problem, lite i tyngsta laget kanske efter Jönköping men i mål kom jag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RDu Ännu ett tråkigt inlägg om cykelval.. Långcykling 70
Homie Cykelval i Umeå Långcykling 3
niclasehn Cykelval - Nishiki vs. Scott Långcykling 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.