Nishiki hybrid

Är på gång att införskaffa en ny hoj. Prioritet 1 är att den ska lämpa sig för asfaltpendling i stadsmiljö 16km per dag. I överigt vill jag även kunna ta en sväng i naturen. Har blivit nyfiken på Nishiki, men är inte bekant med dem sedan tidigare. Har någon erfarenhet av deras cyklar?

Tanken just nu är deras NISHIKI HYBRID 422 som ligger på 5800:-. Räcker detta? Den har Shimano Deore bak och Shimano Acera fram. Är framväxlingen av mindre betydelse (acera är väl en lite enklare variant)?

Vilka andra delar är viktiga att titta på?

Alla tips är varmt välkomna och även om ni har cykelhandlartips i Gbg-trakten (nyinflyttad)

/ Martin
 
funkar fint tycker jag

jag kör en nishiki team med slicks (mindre mönstrade däck), går superlätt på asfalt, jag har det mycket lättare på väg än mina polare som kör med grövre mönster. Är det hyfsat torrt i skogen går det hur fint som helst där med, man får tänka på att inte trampa för kraftigt i hala uppförsbackar bara. Till bocksten slänger jag dock på ett par med kraftigare mönstring för att vara på den säkra sidan.
Jag har vassare växlar än deore och acera men min kompis kör på acera rätt igenom, inga problem där heller vad jag vet. ser du bara efter dem väl så går det säkert fint, låter som du mest kommer köra hyfsat snäll körning och då är det ju bara onödigt att lägga massa extra pengar på dyra växlar...tycker jag

lycka till!
 
RAm o hjul viktigast

mavve; sa:
Är framväxlingen av mindre betydelse (acera är väl en lite enklare variant)?

Själva framväxeln är av liten betydelse. Viktigare är vevparti, vevarrmar, vevlager etc. Annars är faktiskt, utöver ramen, hjulen den viktigaste komponenten: nav, lager, vikt, balans, etc.

På billigare cyklar finns skäl att se upp eftersom tillverkarnas marknadsavdelningar kommit på att folk lär sig växelhierarkin med dess grupper etc. Ock så sätter de på en bättre bakväxel, som kunderna tittar på, medan nav, o vevparti, är billigare.

Andra saker de kör med är att tala om hur många växlar cyklarna har, något som också är vilseledande (om det inte är navväxel) och ointressant. Alla seriösa MTB har idag niodelade kassetter.

För regelbunden åkning i skogen ska man helst inte ha lägre än Deore på nav o växlar. De lägre grupperna håller inte i längden, är inte gjorda för påfrestningarna. Deore är däremot en utmärkt grupp.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Oskar R. Nishiki Hybrid XC7 Långcykling 4
.Nisse. Crescent LTC800 eller Nishiki Hybrid Pro SL? Långcykling 25
barend Nishiki Hybrid pro Långcykling 6
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
MartinaL Rimligt pris för beg Nishiki? Långcykling 21
bjornet Nishiki 601. Långcykling 3
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
nurmiranta lowrider passande nishiki SL's fästen? Långcykling 1
salgo60 Packväskor till en Nishiki Ultra pro Långcykling 6
Nordenberg Nishiki 522 Långcykling 3
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
wacker Nishiki Pro SL och BOB-kärra, hjuldimension, akut! Långcykling 12
umemorgan Nishiki Country Sport Långcykling 4
Ingarö-Stefan Nishiki cykel Långcykling 2
froilan Fuji Royale eller Nishiki Bigfoot Race?? Långcykling 3
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
niclasehn Cykelval - Nishiki vs. Scott Långcykling 19
Grus grus Nishiki Långcykling 2
4fun Vad tål Nishiki Ultra Pro? Långcykling 5
qonzo Vilken hybrid? Långcykling 4
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
magkar80 Fast i hybrid träsket Långcykling 6
bosj Cresent hybrid Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.