Nishiki hybrid

Är på gång att införskaffa en ny hoj. Prioritet 1 är att den ska lämpa sig för asfaltpendling i stadsmiljö 16km per dag. I överigt vill jag även kunna ta en sväng i naturen. Har blivit nyfiken på Nishiki, men är inte bekant med dem sedan tidigare. Har någon erfarenhet av deras cyklar?

Tanken just nu är deras NISHIKI HYBRID 422 som ligger på 5800:-. Räcker detta? Den har Shimano Deore bak och Shimano Acera fram. Är framväxlingen av mindre betydelse (acera är väl en lite enklare variant)?

Vilka andra delar är viktiga att titta på?

Alla tips är varmt välkomna och även om ni har cykelhandlartips i Gbg-trakten (nyinflyttad)

/ Martin
 
funkar fint tycker jag

jag kör en nishiki team med slicks (mindre mönstrade däck), går superlätt på asfalt, jag har det mycket lättare på väg än mina polare som kör med grövre mönster. Är det hyfsat torrt i skogen går det hur fint som helst där med, man får tänka på att inte trampa för kraftigt i hala uppförsbackar bara. Till bocksten slänger jag dock på ett par med kraftigare mönstring för att vara på den säkra sidan.
Jag har vassare växlar än deore och acera men min kompis kör på acera rätt igenom, inga problem där heller vad jag vet. ser du bara efter dem väl så går det säkert fint, låter som du mest kommer köra hyfsat snäll körning och då är det ju bara onödigt att lägga massa extra pengar på dyra växlar...tycker jag

lycka till!
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
RAm o hjul viktigast

mavve; sa:
Är framväxlingen av mindre betydelse (acera är väl en lite enklare variant)?

Själva framväxeln är av liten betydelse. Viktigare är vevparti, vevarrmar, vevlager etc. Annars är faktiskt, utöver ramen, hjulen den viktigaste komponenten: nav, lager, vikt, balans, etc.

På billigare cyklar finns skäl att se upp eftersom tillverkarnas marknadsavdelningar kommit på att folk lär sig växelhierarkin med dess grupper etc. Ock så sätter de på en bättre bakväxel, som kunderna tittar på, medan nav, o vevparti, är billigare.

Andra saker de kör med är att tala om hur många växlar cyklarna har, något som också är vilseledande (om det inte är navväxel) och ointressant. Alla seriösa MTB har idag niodelade kassetter.

För regelbunden åkning i skogen ska man helst inte ha lägre än Deore på nav o växlar. De lägre grupperna håller inte i längden, är inte gjorda för påfrestningarna. Deore är däremot en utmärkt grupp.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips