Nishiki 501 som långfärdscykel?

Är nybörjare och behöver er hjälp. Letar efter en bra allround-cykel som kan ta mig runt på Sydeuropas vägar under några veckor i slutet av sommaren. Sedan är min tanke att göra en cykelresa i Asien i vår.

Är Nishiki 501 ett bra, fungerande alternativ, eller finns det någon annan cykel jag hellre borde titta på?

Tusen tack för er hjälp.
Kristian
 
Nishiki hybrid 501

Jag har en Nishiki hybrid 501 från 2005 som jag är väldigt nöjd med , Inga skivbromsar men utrustad med lowrider fäste på framgaffeln.

Jag använder den nästan dagligen året runt som bruks cykel , valde på den och den sportigare Hybrid pro sl som fanns då , efter provcykling tyckte jag att de bredare däcken och den stabilare ramen gjorde sig bättre för en bruks cykel .

Skall jag träna så har jag en racer, men 501 har tagit mig en vätternrunda.

501 an som finns idag har jag ingen erfarenhet av men tror att det är en stål gaffel som du kan fästa lowridern i på ett stabilt sätt ( om det ej krockar med skivbromsarna ).

Den tar bredare däck och ramen är troligen stabilare än Nishikins sportigare bröder i "PRO" serien.

Jag tycker att det är en fin allroundcykel men jag har aldrig semestrat med min, men jag skulle inte tveka att ta den på en tripp.

Styret har många justerings möjligheter med Speedliftern och den justerbara styrstammen,
Spedliftern använder jag aldrig och den justerbara styrstammen justerade jag en gång .
Men i början blev jag iriterad på knakandet från alla leder, man får sätta sig in i hur speedliftern fungerar så att man kan smörja den och efter justera glapp i gaffeln, nu upplever jag det inte som något problem längre.

Barends är bra att ha tycker jag.

Lyck till !
 
501

Har kört 501 året runt som vardagscykel sen 2004 dock bytt ut allt utom ram, framgaffel, styre och frambroms. Tog bort Speedliftern efter fyra år och cykeln kändes genas mer stabil i höga hastigheter. Bakhjulet kolappsade efter fyra år (fälgbroms sliter ut fälgen) bytte til hydraulisk skivbroms bak vilket var ett lyft, mycke mer kontrollerad och säker bromsning. Fäste för low rider suveränt vid längre turer. Vevlagret var utslitet efter 2 1/2 år, bytte till Shimano LX men efter ytterligare 4 år var dreven slut (även om jag bytt två av de tre) så ett nytt Shimano XT vevparti införskaffades i våras, få se hur längren det håller. Framhjulet har hängt med alla åren men nu i våras kasserade jag det. För en långtur skulle jag överväga att skaffa stabilare hjul än det som var med när jag köpte cykeln, kör idag med "Mavic Speedcity" med Continental Top contact däck (32 mm) när vägarna så tillåter eller kraftigare hjul Mavic A719 fälg med LX nav under vintern och på sämre vägar. Med andra ord mycke nöjd med cykeln.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
MartinaL Rimligt pris för beg Nishiki? Långcykling 21
bjornet Nishiki 601. Långcykling 3
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
nurmiranta lowrider passande nishiki SL's fästen? Långcykling 1
Oskar R. Nishiki Hybrid XC7 Långcykling 4
salgo60 Packväskor till en Nishiki Ultra pro Långcykling 6
Nordenberg Nishiki 522 Långcykling 3
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
.Nisse. Crescent LTC800 eller Nishiki Hybrid Pro SL? Långcykling 25
wacker Nishiki Pro SL och BOB-kärra, hjuldimension, akut! Långcykling 12
umemorgan Nishiki Country Sport Långcykling 4
Ingarö-Stefan Nishiki cykel Långcykling 2
froilan Fuji Royale eller Nishiki Bigfoot Race?? Långcykling 3
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
niclasehn Cykelval - Nishiki vs. Scott Långcykling 19
Grus grus Nishiki Långcykling 2
mavve Nishiki hybrid Långcykling 2
barend Nishiki Hybrid pro Långcykling 6
4fun Vad tål Nishiki Ultra Pro? Långcykling 5
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
Rendar Vad kostar en långfärdscykel? Långcykling 126
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
skogsflicka Scott Timber som långfärdscykel? Långcykling 26
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
Flyrib Feedback på långfärdscykel Långcykling 12
ViPER^- Fattigmans långfärdscykel? :) Långcykling 6
Vaalz Långfärdscykel? Långcykling 36
hannulan Speciellt med långfärdscykel Långcykling 14
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
I.P Fungerar styränsväxel på långfärdscykel? Långcykling 6
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
Daniel XY Långfärdscykel Långcykling 6
flindra En bra långfärdscykel? Långcykling 146
Vildkatt Reparationsbok för långfärdscykel? Långcykling 1
pher_ Kona Dr. Dew som långfärdscykel? Långcykling 10
L-E Långfärdscykel Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.