Långfärdscykel?

Hej, jag och några polare tänkte cykla från Karlshamn som ligger i blekinge till kebnekaise sommaren 2010 och då även bestiga berget. Cykelturen är på ca 170mil, så nu undrar jag vad man ska köpa för cykel? Den ska ligga relativt bra i pris men samtidigt göra det möjligt och någorlunda bekvämt att cykla. Hoppas någon kan ge lite bra alternativ. Mvh Vaalz
 
Det saknas info om hur mycket ni skall medföra etc....Frågor brukar få svar i förhållande till hur detaljerade de är........så en gång till med lite mera kött på tack.
 
köpa.

jo lite mer info kan vara bra att ha vid rådgivning. Det finns ganska mkt att läsa på forumet om du använder sökfunktionen. En/Ett märke och modell som brukar återkomma som prisvärd är Marin Muirwood som säljs av cykelnetto. Själv tycker jag att det verkar som att de som köper dem ofta utrustar vidare dem med nya styren och pakethållare/lowriders och däck vilket gör att det kan överstiga ett pris som finns i USA och England på kompletta Touringcyklar.

Men. Det går att cykla på vad som helst. Det är väl mest en fråga om komfort.
Begagnat finns ganska mkt att få tag i om man inte är alltför lång. Blocket och happymtb kan man hitta cyklar på. Nån gång om året så säljs kanske en cykel på utsidan också. Dock till högre pris än blocket.

Det finns ganska många som gjort liknande turer eller samma som ni skall göra.Sök efter liknande projekt, många skriver dagbok på nätet , kontakta och fråga hur de gjorde. Kanske kan man få rabatt om man går in till handlaren och skall köpa i grupp? Kanske kan du ringa cykelgrossisten i din bygd och fråga efter förra årets modell osv. Skall du bara ha den för en tur så är det väl av vikt att den inte kostar allt för mkt.

God tur!
H
 
Hej igen och tack för svaren. Ska försöka komplettera med lite mer information. Vi är 4 stycken killar som ska utföra cyklingen och då vi ska bestiga kebnekaise i slutet på resan kräver det ju att vi har med saker för detta också. Vi ska försöka ha så lite packning som möjligt och tält, kök och sådana grejer ska vi ju ha tillsammans. Vet inte riktigt vad slutvikten för packningen slutar på men kanske 30kg/man? Det blir väl att vi köper 4 stycken cyklar minst så man kanske kan få lite rabatt? Men det är bra om dom ligger hyfsat i pris men ändå relativt bra i kvaliten. Och är det någon som vet någon bra sida i usa så går det också ju. Mvh Vaalz
 
USA? Andra varor kan man ju hämta själv i USA (frö att undvika tull + moms), men cyklar kan ju numera vara ganska svåra att få med på flyget till ett rimligt pris.
 
Rabatt

lär ni få om ni köper alla 4 samtidigt och i synnerhet om ni också köper väskor fram och bak, lasthållare etc..
Jag vet ingen cykelhandlare som får sålt så mycket på en gång...

Själv fick jag en beg.MTB...har efter hand bytt alla slitagedelar + styre, sadel, växelreglage etc.
Den har rullat många tusen mil...med packning...och lär rulla många tusen till framöver.
Idag är det bara ramen som är original..

Så ett alternativ är alltså att köpa något billigt på ex blocket, byt ut alla slitagedelar, sätt på lasthållare fram, pakethållare bak, väskor fram och bak....

Vips så har ni varsin cykel som tar er fram och tillbaka och till ett pris som troligen inte uppgår till en tredjedel av vad en ny cykel kostar idag...
 
Nema Problema

Mitt tips är: undvik att köpa det billigaste då klarar ni er hur bra som helst!
De flesta cyklar ,oavsett prisnivå, måste byta drev fram och bak + kedja efter ca 400 - 600 mils cykling. Ni kommer att "bara" cykla ca 340 mil, vilket innebär (enligt mig) att ni inte behöver några reservdelar med er utöver slang och eventuellt däck!
Kolla bara att hjulen har dubbelbottnade fälgar, då klarar de enkelt av att bära Er och Er packning!

God tur!
 
Kolla bara att hjulen har dubbelbottnade fälgar, då klarar de enkelt av att bära Er och Er packning!/QUOTE]

Nja, det krävs ju framför allt att ekrarna också är hårt och jämnt spända, samt stressbefriade på ett korrekt sätt. Sedan är det ju ingen nackdel om ekrarna är dubbelreduceraden och i sin förvridningsfria position...
/Niklas
 
En/Ett märke och modell som brukar återkomma som prisvärd är Marin Muirwood som säljs av cykelnetto. Själv tycker jag att det verkar som att de som köper dem ofta utrustar vidare dem med nya styren och pakethållare/lowriders och däck vilket gör att det kan överstiga ett pris som finns i USA och England på kompletta Touringcyklar.

Jag har precis börjat köra med en Muirwood. Den uppfyller alla krav jag har på en långfärdshoj. Det enda jag vet att jag måste göra med den innan det bär iväg är att sätta på pakethållare.
Givetvis går det alltid att modifiera, byta och ändra i oändlighet efter tycke och smak, men det gäller även för de kompletta touringcyklarna. En stor skillnad är då att du redan betalt (ofta dyrt) för ett färdigt paket, med komponenter som du kanske inte alls gillar. Personligen tycker jag Muirwooden är prisvärd. Det kan jag definitivt inte säga om de flesta färdiga touringpaket.
 
Stressad eker?

det krävs ju framför allt att ekrarna också är hårt och jämnt spända, samt stressbefriade
Ekrar kan inte bli stressade, därför kan de inte ha ngn stress som man skall befria dem från.

Däremot kan, och får de som alla mekaniska konstruktioner, ha inneboende mekaniska spänningar (ffa från när de bockas/formas)
Därför är det viktigt för livslängden hos dem att spänningsbefria dem.

Läs mer här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stress
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mekanisk_spänning
http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Stress_relieving
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.