Val av långfärdscykel

Jag har läst i detta och andra forum i jakt efter en bra cykel till utflykter och en långcykling på Balkan, som jag vill genomföra nästa år.

Jag tänker cykla både på landsväg och på sämre småvägar, ibland stigar, i berg och skog.
När det är stigar och knöligt tänker jag bara cykla ganska lugnt och givetvis ska jag inte cykla med packning på branta bergsstigar, men jag vill ändå ha en riktigt hållbar cykel.

En del långfärdscyklister har rekommenderat Marin Muirwoods och nu har jag fått erbjudande att köpa en modell från 2007 till ett bra pris (helt ny, 4000 kr). Den har följande komponenter:
http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/10504/Marin_Muirwoods_Mens_Bike_2007

Som nybörjare förstår jag inte hur bra/dåliga dessa komponenter är...
- Tror ni att denna cykel kan leva upp till mina behov?
- Vilka komponenter skulle ni välja att uppgradera?
- Tror ni att det är ett bra köp?

Tack på förhand!
 
Jämförde

med Muirwood 2008 på www.cykelnetto.com

Cykelnettos har Shimano Deore både fram och bakväxel samt växelförare och 9-delat. http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/10504/Marin_Muirwoods_Mens_Bike_2007 8 delat och Alivio växelförare.

För en långfärdsscykel långbortistan kanske man t o m skall fundera på 7-delat med tanke på reservdelsköp ute i busken?

Naven och vevlagren vet jag inte kvalitén på och nav och vevlager kan vara värt att satsa lite extra på.

Finns säkert mer att anmärka på du får nog flera synpunkter senare.

Thure
 
8-delat

betyder att det är 8 olika drev på kasetten bak och då behövs ett växelreglage för 8 växellägen till bakväxeln eller ett friktionsreglage.

Personligen tycker jag inte att 7 eller 8 eller 9 eller 10 eller 11 drev bak är någon stor fråga. Men det skall vara kompatibelt mellan växelförare och kasett och reservdelsfrågan är inte oviktig. 7-delat är förmodligen lättast att få tagi i Långtbortistan.

Thure
 
Kollade in länken och jag kom fram till att jag har jävlig dålig koll på cykeldelar... Kan säga en del om komponenterna men en stor del är okända modeller som jag saknar erfarenhet av. Det som jag tänkte på var navet som inte verkar vara de bästa men om du bara ska till Balkan så håller det nog. Vi första cykel var av samma kvalitet som en dålig från Biltema och den höll över 500 mil och ska man räkna kostnaden på den cykeln så hamnar man i klass med 22 öre/km men det var ändå ett tag sedan (2000).

Det som är mer intressant tycker jag är hur man har löst fästena för pakethållar, flaskor osv. Om en komponent går sönder så går det alltid att fixa den eller köpa ny och håller du dig inom Europa så finns det reservdelar att köpa.

Skicka meddelande om det är något du undrar över

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Personligen tycker jag inte att 7 eller 8 eller 9 eller 10 eller 11 drev bak är någon stor fråga. Men det skall vara kompatibelt mellan växelförare och kasett och reservdelsfrågan är inte oviktig. 7-delat är förmodligen lättast att få tagi i Långtbortistan.

Thure

I Stan-länderna är det oftast 6-delat som gäller... Men går även att hitta 5-delat men då av rysk standard.

/Stellan
 
Inte just den modellen har jag provat men cyklat liggcykel dom sista två åren, skulle inte kunna tänka mig att cykla längre än 4-5km på en vanlig cykel. Liggcykel är så mycket skönare och på långa sträckor kommer dom verkligen till sin rätt.
 
Liggcyklar verkar vara ruskigt sköna när man fått in vanan. Jag fick chansen att testa en Street machine som hastigast - det var grymt kul, även om styrningen skakade från höger till vänster på grund av dålig finmotorik :) Jag kan fatta varför man fastnar för både liggcyklar och till exempel fixed gear, själva grejen verkar ju vara att lära sig cykla på nytt.

Hur som helst, till poängen... För att ta sig fram i oländig terräng tror jag mer på en traditionell cykel, dels för att den är bättre lämpad för det, dels för att en liggcykel verkar vara betydligt svårare, för att inte säga omöjlig, att leda. Rätta mig om jag har fel, men liggcyklar verkar vara till för vägnätet, oavsett om de är dämpade eller inte. Marin-cykeln funkar säkert jättebra. Enda nackdelen skulle väl isf vara att den saknar fästen för lowrider och pakethållare. Det finns smarta och enkla lösningar på det där, t ex att fästa bakpakethållaren i sadelstolpen med hjälp av en sadelklämma, men innan du köper cykeln vore det kanske bra att åtminstone vara medveten om att det krävs lite extra pill. Gillar du att meka lika mycket som du gillar att cykla så är det ju bara en fördel :) På de lite dyrare långfärdscyklarna (men ändå billiga som sådana), som t ex Thorn Sherpa eller Surly LHT, finns alla möjliga fästen monterade på förhand.
 
Min Trike (trehujling) är hopplös att leda då styret sitter i knä höjd när jag står brevid, men min hemmabyggda två hjuligga liggcykel är inte svårare att leda en vanligcykel. Det skiljer väldigt mycket på hur liggcyklen ser ut helt enkelt, det finns både med styre under sittsen och över som en vanlig cykel. Triken sitterjag 23cm överbacken på och två hjulingen 55cm.
Någon MTB är ju inte en liggcykel fast det finns några som lyckars med det också, det ända som liggcyklen är direkt sämre på är i branta backar. Man kan ju inte ställa sig upp och använda sin egen vikt utan är hänvisad till att växla ner och hålla upp kandensen för att komma upp.
Har man bara kommit igång och vant sig så är det inte svårare med en liggcykel, bara lite annorlunda teknik att cykla.
Att man sen slipper mycket av vindmotståndet är eb riktigt skön fördel man får också, sätter man på en "stremmer" (kåpa fram) så blir det ännu mer fördel mot en vanlig cykel.
 
ursäkta att jag låter petig men Muirwooden har visst fästen för både Lowrider och pakethållare!
En bättre cykel för priset går inte att hitta! Har inte haft ett enda problem med 2008 modellen! Kör med Tubus pakethållare och lowrider! Continental travel contact däck, har slängt på diverse tillbehör som bars, heltäckande skärmar! Kan rekommendera att byta bort däcken som sitter på vid köp!

Kan varmt rekommendera den kombinationen av utrustning! Se bara till att hålla cykeln ren och fin så ska den hålla väldigt länge me den setupen! Det ända jag egentligen vill byta till min USA färd i sommar är bakhjulet, nav och fälg som kanske håller lite sämre standard än övrigt! Men vad gör det när du kan få en sån här cykel för 5tk!

/Sebastian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
HcHm Val av touringcykel Långcykling 8
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
Phillefilur Klurigt val av Surly LHT Långcykling 32
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
maia val av cykel till halvvättern? Långcykling 10
Banankontakt Val av ventil Långcykling 7
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
Karlholm Val av cykel för Sverigetur? Långcykling 0
Jote Val av lowrider Långcykling 4
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
emparasso Val av brukscyckel? Långcykling 5
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Hartan Val av cykel till tjejvättern? Långcykling 1
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
Rendar Vad kostar en långfärdscykel? Långcykling 126
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
skogsflicka Scott Timber som långfärdscykel? Långcykling 26
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
Flyrib Feedback på långfärdscykel Långcykling 12
ViPER^- Fattigmans långfärdscykel? :) Långcykling 6
Vaalz Långfärdscykel? Långcykling 36
hannulan Speciellt med långfärdscykel Långcykling 14
I.P Fungerar styränsväxel på långfärdscykel? Långcykling 6
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
Daniel XY Långfärdscykel Långcykling 6
flindra En bra långfärdscykel? Långcykling 146
Vildkatt Reparationsbok för långfärdscykel? Långcykling 1
pher_ Kona Dr. Dew som långfärdscykel? Långcykling 10
L-E Långfärdscykel Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.