Kona Dr. Dew som långfärdscykel?

Den ser ju hyfsad ut, den har fäste för pakethållare bak, men har den fästen för frampakethållare och skärmar? Moderna cyklar har av outgrundlig anledning ofta inte det och det är inte vettigt att cykla långt utan.
 
Har funderat och undrar om någon känner till vad för stål det är i en gammal Crescent bockstyre inkl pakethållare som var så vanlig för ca 10 år sedan?
En sådan skulle kanske funka som ett billigt alternativ till semestercykel att trampa några mil på? Vad tror ni?

Se bild: http://hem.passagen.se/minafiler/cykel/
Klicka på crescent10vaxladklassiker.jpg
Av någon anledning kan man inte länka bilder direkt till Passagen, skumt.

Vore en sådan cykel något att skaffa? Jag hade en sådan för ca 10 år och den var hur bra som helst tyckte jag, iaf som jag minns det.

Någon som vet om det är Cr-Mo i ramen eller Hi-Ten eller något annat?

Mvh
[Ändrat av pher_ 2003-08-21 kl 21:41]
 
Don efter person!

Det är i bästa fall Hi-Tensile stål i den ramen. Fungerar utmärkt så länge komponenterna är i bra skick, man har blygsamma krav på prestanda samt vart man skall styra kosan.
För den väger mer än dagens Cro-Moly/alu-ramar. Dessutom växlar och bromsar dagens cyklar så mycket bättre. Om det sen är värt pengarna är upp till var och en...'
Viktigast är trots allt att ha en bra "motor"!!! ;)
 
Rosa blixten! Min kompis har en sådan som vardagscykel. Positronväxlarna på de där cyklarna har en fördel, nämligen att växellägena sitter i växeln och inte i reglaget. När växelvajern går av eller höljet spricker ställer man bara växeln i det läge man vill ha den, så stannar den där. Och det är tur det, eftersom höljet garanterat fransar upp sig. Annars är det nog enda fördelen med den växeln.

Tunga ramar, hyfsade lager om man sköter om dem. För några dagars cykling tycker jag att de är okej, med tanke på att man kan få dem för 300:-. Tycker att det är en vettigare cykel för landsvägsåkning än en äldre MTB. Jag gillar utväxlingen på dem, i regel 50/40-vevparti och 14-28 utväxling bak. Lagom för landsvägsåkning, lite mer skjuts än på en MTB.

Det är framförallt en utmärkt cykel att pendla någon mil till jobbet. Ingen snor en gammal 10-växlad bockstyrecykel.
 
Denna cykel väcker onda minnen, framför allt knäonda. Ja har nog skrivit om det förut när ja tänker efter. Visst kan man cykla på den, men det är absolut inget att åka långfärd på, med packning. Utväxlingen är inspirerad av tävlingscyklar och hjälper inte till det minsta att ta en uppför backar. Dessutom väger bara cykeln bly, pinnsvetsad ram som det väl var på den tiden, innan mig-en. Möjligen tänker jag mej tillbaka för långt, isåfall tar jag tillbaka allt jag sagt och påstår motsatsen :)
 
Ska erkänna att jag aldrig kört någon Crescent fashionline med tyngre packning. Men jag tror ändå att utväxlingen är rätt okej även för det. För ytterligare några år sedan var utväxlingen än mer racerinspirerad. På cyklar från början av 80-talet är det inte helt ovanligt med den rätt extrema uppsättningen 52/48 fram, och tätare stegning bak än nämnda 14-28. Dessa cyklar är nog inte att tänka på med packning. Men jag håller med om att ramarna väger bly och inte är något vidare.
 
Oj, oj - nu går jag igång. Jag gjorde en googling och fann denna sida: http://hem.passagen.se/crescent307/?noframe

Att ramens tyngd skulle vara en stor nackdel har jag svårt att se. Jämfört med vad packningen väger måste viktskillnaden mot en lättare ram vara försumbar.

Stålet är för övrigt någon SIS-klassad variant - står på klisterlappen som syns på den hänvisade bilden ovan, precis ovanför växelreglaget. Ej Hi-ten och än mindre Cr-Mo.

Utväxlingen kan vara lite värre med. Man har en standardtung etta (40/24) som duger för vanlig cykling, men tungt packad i längre backar blir det kanske segt att behöva stå upp.

Vore det 40/28 som någon trodde ser jag inga problem (om man inte cyklar i Norge) men det har jag aldrig sett.

B4514.jpg


Jag har bytt det mesta på min 307:a.
 
Titta vad kul! Den sidan hade jag inte hittat fast jag sökt mycket på Crescent bockstyre och liknande, jag visste inte vad de hade för modellbeteckning.
Jaha så de heter 307, där ser man och 304 om det är en tjejram. Jag hade en Monark som i princip såg likadan ut, någon som vet vad den hette? Dock blev jag påkörd så ramen blev sne och då kaserades den. Men den fick utstå mkt slitage, var i min ungdom och då var man inte rädd om cykeln. Så kvaliten var de inget fel på.

Tyvärr köpte jag mig en värsting cyclepro mtb, på den tiden rätt nya. Och den höll inte länge, var bara rena rama skiten i jämförelse i kvalite. Fast de har väl blivit bättre med tiden.

Vore kul om man fick reda mer vad för prylar som sitter på 307 och dess liknande kompisar. Är det mest sachs prylar eller? Vevlagret ser så där gediget ut, går det att hitta reservdelar att byta med om man skulle försöka få tag i en.

Jag har en 5växlad Crescent variant som jag hittade ny för ca 3 år sedan hos en cykelhandlare. Måste stått ca 10 år. Dock var de en juniorstorlek, men jag var så sugen så jag slog till ändå:). Det går att cykla på den iaf, fast den bara har 26 tum, dock har jag skaffat en längre sadel. Skulle gärna hitta en fräsh 28 tummare om det finns grejor att få tag i på reservdelssidan?

Så du har en 307 som du kör längre turer med, trevligt.

Hur infogar man bilder?
 
Ja just det...helsmidda vevar *ryser lätt* jo det minns jag, satan i gatan vad tungt det var att cykla på den hojen, helt utan packning dessutom. Det var på den jag gjorde min första långcykling, knäna brakade efter första dan minns jag, det fanns ju inga lätta växlar att ta till. Ett under att man inte bara gav upp långfärder helt och hållet. Det här var i slutet av 70-talet, nota bene.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m16eb Väldigt billig Kona Sutra. Vad är det som inte stämmer? Långcykling 5
Rendar Vad skulle ni ha valt? (Kona Sutra och Surly LHT med olika mått) Långcykling 9
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
trangiusarien Kona Sutra? Långcykling 6
vmansson Första längre färd - Kona Dr.Dew Långcykling 11
mj_aktiv Tankar kring Kona Sutra Långcykling 0
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
Rendar Vad kostar en långfärdscykel? Långcykling 126
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
skogsflicka Scott Timber som långfärdscykel? Långcykling 26
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
Flyrib Feedback på långfärdscykel Långcykling 12
ViPER^- Fattigmans långfärdscykel? :) Långcykling 6
Vaalz Långfärdscykel? Långcykling 36
hannulan Speciellt med långfärdscykel Långcykling 14
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
I.P Fungerar styränsväxel på långfärdscykel? Långcykling 6
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
Daniel XY Långfärdscykel Långcykling 6
flindra En bra långfärdscykel? Långcykling 146
Vildkatt Reparationsbok för långfärdscykel? Långcykling 1
L-E Långfärdscykel Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.